Boendekollektivet Raspen

Axessbloggen och Johan Lundberg har under senaste veckorna debatterat med medlemmar i boendekollektivet ”Raspen” på Expressen kultur. Kollektiv har ju en klang av kommunism, så jag undrade vad det var för jeppar. När man läser deras alster på nätet så är det inte svårt att dra slutsatsen att dessa är  för ”multikultur” och vidöppna gränser där ”ingen människa är illegal” och att ”högern måste bekämpas” osv osv.

För att visa hur barnsligt och billigt det är tänkte jag använda vänsterns och övriga PKs debatteknik baserat på ”guilt by association” i beskrivandet av kollektivet och de individer som befolkar den. Den har ju aktualiserats i och med Osloterroristen där sk ”högerextrem retorik” anses vara en starkt bidragande, om inte orsaken, till massmordet. Vad man menar med ”högerextremistisk retorik” har man inte kunnat specificera utan det används på mer eller mindre subtilt sätt på alla som inte håller med. Det här med ”bruna vatten” är ett talande antydande uttryck där man varnar meningsmotståndaren om vilket argumentatoriskt artilleri komma skall om han inte erkänner att han har fel eller är tyst.. Vilken sorts ”guilt by association” jag använder nedan lär väl inte undgå någon.

Detta kollektiv bildades på 90-talet i ”protest mot tidens nymoralism och familjebildningar”. Kollektivets namn ”Raspen” kommer från den gamle tyska vänsterterroristen Carl-Jan Raspe. De har till och med en bild av sin idol på kylskåpsdörren.

Kollektivet döptes till Raspen och förklaringen sitter på kylskåpsdörren.  En tidningsbild på Jan-Carl Raspe, en av medlemmarna i den tyska så kallade *Bader-Meinhofgruppen….

*Röda Armé Fraktionen dvs 70-talets Breivikare. (min anm.)

Huset är över hundra år och maffigt i centrala Göteborg. Lägenheten är 200 kvadrat och det är 5 personer inkl. ett barn som bor där. Talande är som bekant att de flesta som högljuddast propagerar för ”multikultur” inte själva vill bo där den finns. Man kan ju undra varför? Kanske för att multikultur i den egna närmiljön är att ta tanken för långt? Det är ju trots allt bekvämare att vara bland sina likar och man vill gärna, även som världsförbättrare, fortsätta ha det så. Men vissa andra, som också vill vara i en miljö där deras värderingar är rådande, går bra att stigmatisera som möjliggörare av nya utrotningar.

När nya medlemmar ska antas till kollektivet så annonserar man inte utan medlemmarna plockas från likasinnade vänner, annars finns risk att det kommer folk som vill utnyttja fördelen med att bo fint och centralt. Folk som utnyttjar Inte någons snällhet tycker man inte om. Och sen finns ju risken att det uppstår en mångfald av åsikter runt frukostbordet.

13 svar to “Boendekollektivet Raspen”

  1. Tom Alberts Says:

    Varg …¨
    Dåligt sätt att argumentera.

  2. Varg i Veum Says:

    Det är möjligt, men jag är inte så smart. Jag påstår inte att jag är bättre än någon annan att argumentera eller att mina värderingar är de rätta som alla ska följa. Beskriver bara på det sätt jag är förmögen till hur jag uppfattar debatten. Jag anser inte att den leder någonstans med all hyckleri. Detta om att tillskriva meningsmotståndaren egenskaper man inte gillar är en pseudodebatt betingad av känslor. Och med känslor vet vi ju hur det blir i slutändan. Att frammana känslor hos massan är det mest effektiva sättet att få med dem. Det är som bevisat ett antal gånger i historien.

  3. Navigare Says:

    Löjlig kommentar av Tom Alberts

  4. Tom Alberts Says:

    Motivera varför du tycker att min kommentar är löjlig! Löjlig är ett ganska vagt uttryck, eller?
    Jag menar att du använder samma debatteknik som de som du polimerserar emot.

  5. Tom Alberts Says:

    Hoppsan, jag blandade ihop Varg i Veum med Navigare. Navigare, i brist på bra argument använder man ord som ”löjlig”. Har ni läst Jan Guillous artikel i AB idag om SD? – Sakkritik pls!

  6. Bo Says:

    Tom Alberts.
    Och din kommentar till Varg. ”Dåligt sätt att argumentera….”
    Utveckla varför det är ett dåligt sätt. Navigare svarade dig på sama sätt du svarade Varg.
    Du satte nivån och Navigare svarade därefter.

  7. Hans Says:

    Själv är jag för mulitkultur, av rent egoistiska skäl: eftersom jag är en konservativ, bakåtsträvande gammal stöt så vill jag att samhället tolererar även min kultur. Jag har ingen lust att bli tvångsrekryterad till anarkofeminismen.

    Sen är jag lite förbryllad att vänstern vill ha in alla invandrare förutom de som kommer som arbetskraftsinvandrare. Är man på något vis mindre värd om man lyckas få ett jobb?

  8. Tom Alberts Says:

    Vi har ett invandrarproblöm lisom de flesta andra europeiska staterna. Igår hade Jan Guillou en frän aritkel om SD. I sak har han rätt men han borde ställa problemet på ett annat sätt. Vi i Sverige har ett växande motstånd mot invandrare och att negligera den frågan är som att bädda för våld.

    Multkulturell – jag såg en inrvju med Henning Mankell igår. Han har bott många år i Moçambique. Han menade att hans erfarenheter har gett honom möjlighet att förstå Sverige bättre. T.ex. vi gnäller ofta över vår byråkrati men en enkel jämförelse med andra länder framstår vårt land som ett under av effektivitet.

    Vi är mycket dåliga på närdemokrati och skyller ofta på politikerna men gör inget och gnäller gärna. Här har vi mycket att lära av t.ex. USA. Då det gäller dödshjälp är vi fega och borde lära oss mer från Holland och Schweitz.

    Beträffande anarkofeminismen blir jag konfunderad. Det finns massor av olika feministiska strömningar.

    Judendomen, Kristendomen samt Islam har samma rötter. Att det finns extremister inom dessa tre grupper kan inte tas som inteckning att vi skulle domineras av fundamentalistiska muslimer.

  9. Varg i Veum Says:

    Angående sista stycket så tror jag inte att de flesta av oss ”islamofober” ser de som att vi domineras av fundamentalistiska muslimer – än. Jag i alla fall ser på fundamentalister på samma sätt som t.ex. EXPO ser på nazister för jag ser samma sorts tecken på ett fascistiskt samhälle som de ser om nazisterna skulle bli likadant relativiserade som just muslimska fundamentalister blir. Jag menar, vilken annan religions fundamentalister skulle kunna få igenom parallell lagstaftning baserat på religiösa lagar så som islamisterna fått i Storbritannien? Det är detta vurmande för religiös (muslimsk) fundamentalism som skrämmer mig mer än nazister då jag ser att nazister hålls i kortare koppel än muslimska fundamentalister.

  10. Tom Alberts Says:

    nyckelorde är ”än”. Läs därför Jan Guillous artikel.

  11. Tom Alberts Says:

    Då det gäller UK så har jag redan visat att skatteavdraget inte togs fram för att ge muslimerna en särställning. Stenkvist, tror jag det var, var tillräckligt rakryggad för att backa i frågan.

  12. Navigare Says:

    Exakt!

  13. Varg i Veum Says:

    Stenqvist är en ärlig debattör ,dock duktigare retoriker än jag så han behöver inte göra ”pudlar” :) men nu tror jag faktiskt att det var lilla jag som böjde mig för fakta i mitt inlägg om muslimer och skatt vid bostadsköp :) men det är inte om räntan och skatten jag talar om här. Islam har ju som bekant åsikter i sina lagar om det mesta, denna gången handlar det om fundamentalisternas unika rätt att döma civilrättsliga mål. Lite som den officiellt hemliga ”domstolen” som höga toppar inom näringslivet använder sig av för att lösa tvister utan att blanda in det offentliga som kan ställa besvärliga frågor. Man vill skipa rättvisa enligt den egna gruppens regler utan inblandning från ”de som inte förstår”. Ett klassiskt ”vi och dom” tänkande som ju anses vara någonting som bara ”xenofober” kan och ska beskyllas för.

    http://www.timesonline.co.uk/tol/comment/faith/article4749183.ece


Kommentera

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 459 andra följare

