Muhammed Omar kallar sig inte längre islamist.

Jag har av och till besökt Muhammed Omars sajt. Erkänner att jag var ganska full av fördomar (efter att idiotiskt nog ha läst skvaller(Ex)pressen och inte reflekterat närmare)

Men när jag väl läste vad han skrev på sin sajt så såg jag att den formen av islam han förespråkar är en islam som även en sk ”islamofob” som jag kan känna respekt för, även om jag inte för en sekund tror på islam öht. Kanske jag inte håller med honom om det som vissa kallar ”antisemitism” . Måhända jag inte läst allt på hans blogg men det jag läst har fått mig att tagga ner lite :)

För några dagar sen skrev han ett inlägg om att haninte längre kallar sig islamist. Han vill inte längre förknippas med den sinnesförvirrade delen av islam (min tolkning;) ) Kudos Omar för att du vågar stå för den fredliga islam som du tror på.

Den 9 januari 2009 publicerade Expressenmin artikel ”Gaza gjorde mig radikal”. Jag reagerade på den sionistiska regimens massmord i Gaza. Mycket har hänt sedan dess. Det kan finnas fog för en tillbakablick, en omvärdering i ljuset av senare erfarenheter.I artikeln skrev jag att islamismen är den enda ideologin som åtnjuter trovärdighet hos massorna. Det är ett orimligt påstående eftersom det inte finns någon enhetlig islamism. Det finns i stället flera olika islamismer som befinner sig i intensiv ideologisk kamp med varandra. Det är också osäkert hur mycket trovärdighet de egentligen åtnjuter. Hur mycket vet folk om alternativen? Hur stora möjligheter har de att studera, debattera och bilda sig en uppfattning?

Jag skrev att islamismen är den ideologi som verkligen har chansen att störta despoterna. Men vad kommer i stället för despoterna? Jo, nya despoter i islams förklädnad, som till och med är farligare än de gamla eftersom de härskar i Guds namn. Den som ifrågasätter deras politik hädar mot Gud.

Jag ansåg att Mubarak var medskyldig till palestiniernas lidande och borde störtas. När jag skriver det här är han borta. Men i hans ställe har vi fått tokiga talibaner som vill förstöra det fornegyptiska arvet och göra kopter till andra klassens medborgare. Den arabiska ”våren” har varit en katastrof. Mera lik den ”mentala istid” som Ebba Grön sjöng om.

Läs resten på hans blogg

Kommentera

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 414 andra följare

