Efterblivna kulturer som asylskäl?

När man läser Migileaks så slås man av hur mångaf all som handlar om kulturella orsaker snarare än krig och svält. I dagarna är ett annat fall aktuellt som man söker uppmärksamhet för. Två lesbiska kvinnor har skickats tillbaka till medeltiden som människorna som bor där upprätthåller. När dessa kurder nu fått det närmaste de kan få till en egen nation så hade man ju hoppats att de skulle kravla upp ur den medeltida sörjan, men istället verkar den bli än värre. Så frågan är om dessa kurder som finns där är mogna att ta ansvar för sig själva? Ska de verkligen få ha ett självstyre?

Då det är så många som flyr sin egen familj och släkt eller de som var ämnade att bli deras släkt i klansamhället som styr där nere, så undrar jag om det inte är dags att sverige markerar att man inte tolererar denna sortens barbari genom att officiellt erkänna dessa länders styrelseskick som de efterblivna och bakåtsträvande stater de är? Istället för att behandla dem som normala, som om dessa medeltida människor som står bakom skamkulturen skulle vara jämlika som stater eller myndigheter.

När någon som av kulturella skäl känner att de är hotade till livet av kulturen och flyr till sverige så bör sverige ange det som orsaken i klartext. Lite vanlig hederlig svensk stigmatisering även mot annat än SD helt enkelt. (blir som lite enformigt) Kanske skulle det lyckas bättre på människor som styrs av vad de i sina huvuden kallar ”heder”? Ett slags hederstänk mot ett annat.

Varför inte angripa grundproblemet till varför dessa människor måste fly?

6 svar to “Efterblivna kulturer som asylskäl?”

  1. Tom Alberts Says:

    Jag förstår inte vad du menar.

  2. ddayperspective Says:

    Jag förstår vad du menar ”Varg i Veum”. Men när har Sverige, lillputtlandet uppe i norra Skandinavien någonsin dikterat ordningen och omvärldsberoendet gör att vi naturligtvis aldrig och speciellt inte nu när beroendet växt sig så mycket större kan visa iniativ och tala klarspråk. Stater som gör det, oavsett storlek har då per automatik förklarat världens alla miljoner muslimer krig med de svåra problem som genast skulle bli följden mellan och inom stater. Det fåtal muslimer som Sverige hade förr, hade säkert flytt pga religiöst förtryck och dessa hade nog bara applåderat om svensk regering satt ner foten och talat klarspråk, men NU har vi fått in sammanlagt cirka 400.000 muslimer i landet och under senare år massor av analfabeter och outbildade som blint tror på att Koranen innehåller text som Gud skrivit själv! Därav den ringa respekten för svensk lag som stiftats av människor i riksdagen. Demokratiska muslimer existerar därför inte. I så fall betraktas de som avfällingar, otrogna hundar lika värdelösa som alla kristna, agnostiker eller bekännare av annan religion… 400.000 ett avsevärt tillskott till morgondagens lättmanövererade revolutionärer, inte sant? 7-klövern har över den svenska tröskeln dragit in människor som i framtiden kommer bli till ännu mer problem och direkt farliga om demokratin och folkvald parlamentarism skall värnas förstås… Det är illa, verkligen mycket illa…

  3. Varg i Veum Says:

    Jag vill nog se lite mer bevis på att alla 400 000 eller ens de flesta av dem är muslimer i riktig bemärkelse, eller i den negativa bemärkelse som jag tror många menar. Det här med 400 000 muslimer i Sverige och en och en halv miljard ute i världen är ett lika billigt som tröttsamt propagandaknep som används för att förstärka sin egen agenda – inte allra minst av den politiska korrektheten, eller av ”etablissemanget” om du vill.

    Jag tror nämligen inte att man är någonting bara för att man bor eller kommer från något land eller världsdel. eller ens en kultur (och då är jag en sk ”kulturrasist” som säger det)
    Tendeser och sannolikheter finns som man bör räkna med i olika förklaringsmodeller när det gäller kultur, men det är ingen naturlag som gäller alla per automatik. Därför kan jag inte hålla med om att det inte finns demokratiska ”muslimer”. Jag föredrar låta människor bevisa vad de är.

    Om de nu inte är muslimer (pga att de inte tror) så bör man inte klumpa ihop dem med muslimer. Särskilt inte i Svensk debatt där fobin mot avvikande åsikter är så stor. Själv använder jag uttryck som ”islamister” och ”fundamentalister” när jag ska beskriva dem som jag inte tycker tillför någonting till ett modernt samhälle. Just för att deras värderingar är gamla, ruttna, uttjatade och redan praktiserade i historien med känt resultat. Jag anser inte man ska upprepa misstag.

    De som kallar sig muslimer och som väljer att läsa koranen selektivt, dvs plocka bort det perversa och onda i koranen, anser jag inte vara några problem för sina medmänniskor eller samhället.

  4. Tom Alberts Says:

    Bravo Vargen
    Jag har svårt för religiös fanatism oavsett religion. Då en katolik på Irland jämförde Hitlers utronong av judar med abbort blev jag arg. När sedan en tonnårig flicka i Polen sade samma sak blev jag oroad. Och att lyssna på en del Republikaner i USA skrämmer mig.

  5. Varg i Veum Says:

    Asch du håller med mig? så kan vi ju inte ha det ;)
    Sååå…du anser inte abort vara någonting speciellt hemskt? Hur mänskligt är det egentligen på en skala att anse att man kan ”mörda” ett liv bara för att det råkar finnas inuti en kropp? Är det inte ett självständigt liv som finns i kvinnans kropp efter att ett ägg blivit befruktat? Var går din gräns? Min moraliska gräns går vid där barnet är ute ur livmodern. Fram tills dess är det en del av kvinnans kropp.

  6. Tom Alberts Says:

    Du kanske kommer ihåg hur jag har tjatat om ”Vördnad för Livet”. Och så har jag rekommenderat dig att läsa boken ”Gudlös etik”. I den boken krävs förutom etik också en rationalitet.
    Jag tycker preventivmedel är bättre än abbort. Och ju tidigare abborten sker dessto bättre.
    Men ca 1 miljard människor svälter och jag tycker deras liv är viktigt för oss alla. Eller? I det perspektivet känns abbortdiskussionerna futtiga.


Kommentera

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 363 andra följare

