”Myten om ankarbarn krossad”

*edit* Noterar idag den 29:e att Migrationsverket har tagit bort ”25%”. Kanske för att många av oss reagerade på att siffran 10% användes? Blev som lite störande kanske att en siffra som var högre skulle förta hatet mot dem som inte håller med?

*edit* 31/5. Merit Wager har publicerat lite kommentarer från miggor apropå detta med ”ankarbarn”. Information som migrationsverket ansåg oviktigt att ange, för hur skulle det hjälpa alla som tror att ankarbarn är en myt.

Från Merit Wagers sajt:

Så det blir för det första tämligen missvisande när verket rapporterar hur många anhöriga som fick bifall – vi har nämligen under just den här aktuella perioden ägnat oss åt att avslå somaliska ansökningar en masse.

——————————————————————————————————————————————————————————————————–

 

Idag recenseras en undersökning som migrationverket gjort för Sveriges Radios räkning. Den visar att bara 25% av de sk ”ensamkommande barnen” är ankarbarn.

Under åren (2007–2011) beviljades totalt 6 109 ensamkommande barn/ungdomar permanenta uppehållstillstånd. Under samma period har 1 487 personer (föräldrar och syskon) beviljats uppehållstillstånd på anknytning till ett ensamkommande barn det vill säga knappt 25 procent.

Fakta är alltid relevant. Även om vi inte får se själva undersökningen så får vi anta att det är fakta (jag menar hur svårt är det att länka till den?) Vissa vänsterbloggare o andra jublar för detta var någonting som de ”vetat” hela tiden. Jag ställer mig dock tvivlande till huruvida de ”vetat” någonting, snarare är det nog så att deras ”vetskap” bestod i att det var vad de betraktar som sk ”främlingsfientliga” som pratat om ankarbarn och intagit motsatt åsikt helt enkelt. För att det ”känns” mera rätt.

Dessa individer tar denna undersökning som bevis på att det är rasister o.dyl. som opponerar sig mot invandringspolitiken och dess konsekver.

Men är det verkligen så märkligt att folk tror att det finns sk ankarbarn? När man läser om verkligheten som de som faktiskt har inblick i den delger så är misstanken befogad som jag ser det. Var och en som anstränger sig lite för att leta upp fakta kan se att det är lite si och så med sanningshalten och trovärdigheten hos många asylsökande. Sätter man det i relation till det faktum att det inte är en mänsklig rättighet att få flytta som man vill mellan länder, så förstår man hur fördomar tillverkas av de som säger sig vara emot fördomar. Dessa tycker det borde vara en mänsklig rättighet att folk ska kunna flytta som de vill och när de vill.

Men det är som bekant lite skillnad på vad man tycker och verkligheten. Så jag ser ur den synvinkeln inte någon större skillnad hos de flesta sk ”antirasister” som ”rasister”. Därför har jag i mina inlägg på nätet ändrat citattecknens plats och kallar dem för ”anti” rasister. (Vilket jag tycker är fyndigt ;)

Jag menar på att dessa anti rent psykologiskt inte skiljer sig från dem de hatar, de har bara ett annat objekt för sin ”rasism”. Det är åsikter istället för hudfärg, men hatet och sättet att behandla det som är annorlunda är densamma. Det handlar om att stigmatisera, det handlar om att stöta ut ur gemenskapen, det handlar om att visa att man själv är bättre än ”dom där”.

Men naturligtvis får ju [nästan] alla tycka vad de vill och arbeta demokratiskt för att genomföra det de tycker är bra. Men jag har svårt att ta sådana människor på allvar då faktum är att för att deras fantasi om det ”multikulturella” samhället ska praktiskt kunna genomföras så måste hela världsekonomin förändras först.  Jag misstänker att de allra flesta som kallar sig ”antirasister” och som förespråkar öppna gränser utan kontroll använder sina känslor mer än hjärnor. Fakta är ju att deras fantasi om det multikulturella aldrig har existerat i historien, varför jag och många andra kallar det ett ”experiment”

Först när invandringspolitiken blir konsekvent istället för ett resultat av populistiska utspel, så lär föreställningar som denna om ankarbarn leva vidare.

DN EX SvD

9 svar to “”Myten om ankarbarn krossad””

  1. Tom Alberts Says:

    På radion sade de 10%. Var har de fått den siffran från? Anledningen till att så föräldrar/syskon har kommit har att göra med lagtexten:

    Om ett barn beviljas uppehållstillstånd som flykting eller skyddsbehövande har familjen rätt att återförenas med barnet/ungdomen i Sverige. Har barnet däremot fått uppehållstillstånd av synnerligen ömmande omständigheter bör en eventuell framtida familjeåterförening ske i hemlandet eftersom barnet inte har behov av skydd.

    Uppehållstillstånd räcker inte för att föräldrar och syskon kan komma till Sverige.

    Jag liksom du är multkulturell. Det har varit till stor nytta för mig. Mina två pojkar är tvåspråkiga (svenska och spanska) men deras barn, mina barnbarn, får inte med sig spanska. Det känns lite tråkigt. Mitt barnbarn Leila i Maputo, klarar av svenska, engelska och portugisiska.

  2. Tjalle Says:

    Läs hos Merit Wager om en miggas sågning av Migrationsverkets kreativa statistikförning.
    http://meritwager.wordpress.com/
    Postat den måndag, 28 maj, 2012: ”En migga: Med statistik …”

    Tjalle

  3. Tjalle Says:

    @Tom Alberts
    Jag är sedan 40 år bosatt 100 mil söder om Sverige.
    Jag och min familj är ”tvåellermer-språkiga”.
    Är vi därigenom automatiskt multi-kulturella eller måste vi bättra på med Luciafirande hos IKEA ?

  4. Tom Alberts Says:

    Tjalle – jag var inne och kiollade och det stämmer att uppgiften 25% är borttagen. Merit Wager hade många bra synpunkter men jag orkade inta ta till mig dem.
    100 mil och man hamnar väl i Holland – bodde 5 år i Amsterdam.

  5. Tom Alberts Says:

    Vad är en migga?

  6. Tjalle Says:

    Tom !
    100 mil beror ju lite på var man börjar mäta.
    Jag börjar vid Öresundsbron och har alltså redan efter 60 mil (?) passerat Holland för att hamna i Sydtyskland.
    Vad jag menade var ”när är man multi-kulti ?”
    Vi upplever oss inte så.
    Eller måste kulturskillnaderna vara större än mellan Sve-Ty ?

    En migga är en medarbetare på Migrationsverket. Är oftast anonym.

  7. Varg i Veum Says:

    Det verkar som att siffran 10% kommer från nån sammanställning av åren 2007-2010. Siffran 25% kommer från en mätning av åren 2007-2011. På ett år måste någonting ha hänt verkar det som.

  8. Tom Alberts Says:

    Tjalle
    Allt som rör sociala dimensioner av vårt samhälle är svårt att definiera. Vad menar vi t.ex. med demokrati, vänster höger, feminism?
    Jag gissar att efter 40 år i Tyskland? förstår du nog det samhället ganska bra. Det utesluter inte att du fa känner dig som svensk, liksom jag.

  9. Tom Alberts Says:

    Vargen
    Henning Mankell deklarerar själv att han är vänstermänniska. Som du kanke vet har han levt många år i Moçambique. I den nyutkomna biografin ”Mankell” av Kirsten Jacobsen framträder en man med djup levnadserfarenhet. Han var liksom jag djupt kritisk till vår invandrarpolitik redan för flera år sedan. Och till Tjalle, på sitt speciella sätt utvecklar Mankell sina tankar om att vara multikulturell.


Kommentera

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 368 andra följare

