Föds vi som rasister?

Detta är förvisso ingen nyhet för den som är intresserad av socialpsykologi och människan, men intressant att spekulera kring.

Undersökningar visar att barn, spädbarn, är ”rasister” enligt definitionen som såna som titulerar sig själva som ”antirasister” använder. Det visar sig att spädbarn föredrar dem som liknar dem själva. Detta innan vuxna försökt att socialt omkonstruera dem.article-2605633-01E673C200000578-33_634x426

Jag tror, eller jag vill inte tro snarare för då är det mer illa än jag ens kan föreställa mig trots att jag vet vilka hycklare såna oftast är, att såna som påstår sig vara antirasister inte ser spädbarn som onda ”rasister”.

Det är egentligen inte så konstigt. Detta beteende finns också hos alla vuxna som söker gemenskap. Genom social konstruktion så har man dock slipat bort det som upplevs som ”rasistiskt” och ersatt det med en annan gemensamhetsfaktor istället. Det må vara att man delar upplevt goda sk ”värderingar” eller hobbies, men en människa är en människa som är ett djur i grund och botten, som delar upp folk i ”vi och dom”

Att någonting av detta ses som ”ont” eller ”gott” är en vuxen föreställning. Barnet är inte ond. Barnet bara är. Jag har, som jag otal gånger nämnt på denna blogg, en teori om att såna som påstår sig vara antirasister och deras märkliga överkänslighet beror på den psykologiska termen ”projektion”. Man vet att man själv inte är annorlunda från dem de dömer som ”rasister” och använder de ofta irrationella känsloutbrotten för att kompensera detta faktum.

2 svar to “Föds vi som rasister?”

  1. Sigvard Von Tratt Says:

    Klockrent!! Glad Påsk

  2. olle bylander Says:

    Detta gäller i djurvärlden och människan är inget undantag.


Kommentera

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 472 andra följare

