Att bära slöja är ett personligt val.

Nazia Rafi, en Magister i Freds och Konfliktvetenskap har skrivit en artikel om hennes rätt att bära slöja som symbol för att visa vad hon tror på.

Mycket riktigt så konstaterar hon att slöjan är hennes personliga val, ingenting som Islam tvingar henne att bära och jag håller med henne att en slöja eller burka inte ska förbjudas i lag. jag menar, folk får klä sig till och med som punkare utan att någon kräver att det ska vara förbud för dylika attribut. Enligt henne så är man nära ”nazistiska ideér” om man inte håller med. Puh, då är det alltså klarlagt att jag inte är nazist eftersom jag håller med henne.

(Inte helt otippat att Godwins lag måste stångas in i vanlig ordning. Men den måste nog omdefinieras, för den tillämpas direkt i debatten. Enligit Godwins lag så brukar det komma först när argumenten tryter lite längre fram. Vad kan man dra för slutsatser av det tro?)

Men det tragiska är att så ser inte det politiskt korrekta samhället på saken. Samhället ser på en burka och slöja som någonting religiöst istället för ett fritt val. Därför ska t.ex. arbetsgivare drabbas folks personliga val. Det är ok för mig som arbetsgivare att ”diskriminera” en punkare, hakkors-bärare eller någon som tatuerat sig i ansiktet, men inte någon som säger att ett minst lika frånstötande attribut är någonting religiöst.

Jag ser det som att vi har alla rätt att göra våra personliga val, men vi får ju naturligtvis ta konsekvenserna av det. Man kan inte komma och kräva att man ska kvoteras in trots att arbetsgivaren inte vill anställa en burka eller slöja, eller varför inte en muslim som inte tar en kvinna i hand eller att man ska bli försörjd av samhället för att man gör personliga val. Då har jag ett gäng med personliga val som direkt skulle göra mitt liv mycket behagligare.

Det sjuka med hela den här grejen är att just religiösa personliga val ska ha företräde före andra personliga val som andra kanske inte sympatiserar med. Man väljer själv om man vill stå utanför arbetsmarknaden, det är ett personligt val.

Kristianstadsbladet

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 371 andra följare

