Märkligt i dagens nazieuropa (eller naziväst)

Tarek Fatah, from the Muslim Canadian Congress

Image by calix via Flickr

Kanadas premiärminister säger i en TV-intervju att av alla terrorister som finns så är islamska såna det största hotet. Det är i och för sig inga större nyheter, det som gör att det sticker ut är att någon så högt uppsatt säger det. Men tittar man vidare på klippet så ställer en muslim självklara frågan.

Vi har ju fått lära oss att ALLA muslimer behandlas och betraktas som judarna på 30-talet i västvärlden. Vi har fått höra att det finns en strukturell ”islamofobi” (nåja, ”rasism” kallas det också) ALLA muslimer är förföljda och illa sedda i väst, detta kan ALLA muslimer vittna om, även de som ännu inte flytt hit. Men denna muslim i klippet nedan Tarek Fatah, som naturligtvis då blir en ”husneger” bland alla islamistofiler (typ Gardell & CO) ställer frågan:

Om det nu är så att ALLA muslimer behandlas som judar på 30-talet och västernlandet avser att gasa ihjäl dem efter att man förnedrat deras religion tills det inte är kul längre, hur kommer det sig då att så många av dagens judar söker sig till dagens nazityskland? (frågan något parafraserat av mig) Antingen är det så att hysterin bland islamistkramarna är närmast sjukligt överdriven, eller så är de som kommer till en värld som hatar dem sadomasochistiska…

6 svar to “Märkligt i dagens nazieuropa (eller naziväst)”

  1. Tom Alberts Says:

    Tidigare sagt: ”Som man ropar får man svar”.

    Jag tittade på videon som var ”posted” av kretincooper. Jag såg en del andra videofilmer som han/hon har lagt ut.

    Den ena kommentaren är att han/hon är mycket selektiv – ”Som man ropar får man svar” filtrering. Den andra kommentaren är att antalet besökare är inte stort och att kommentarerna på de olika inläggen ganska torftiga. – Jag finns på YouTube och har inte mindre antal besökare.
    Å ena sidan errbjuder Internet fantastiska möjligheter att få tillgång till information/kunskap och å andra sidan går det att förstärka ens egna fördomar genom att filtrera informationen ”Som man ropar får man svar”.

    ”(frågan något parafraserat av mig)” Du har helt förvanskat inlägget, som handlade om antalet människor från huvudsakligen muslimska samhällen som vill invandra till Canda och USA.

  2. Tom Alberts Says:

    Vi vet att amerikanska soldater har torterat och torterar fångar. Även England har sin beskärda del:
    http://english.aljazeera.net/news/europe/2010/11/2010115121647438456.html

    På samma sätt som du plockar fram inlägg som stöder dina tolkningar gör många muslimer samma sak. För den delen många människor som inte lever i ”våra länder” pekar på vårt hyckleri beträffande ”vår” utrikespolitik.

  3. Varg i Veum Says:

    Ja, jag har ”förvanskat” inlägget. Vad är det för skillnad på folk från muslimska samhällen som vill invandra till Kanada och Usa och dem som vill invandra till andra delar av västvärlden? På vilket sätt förtar det poängen för att USA och Kanada står som exempel?

  4. Varg i Veum Says:

    Det är självklart att jag plockar inlägg och klipp som stöder min tolkning, det gör alla med en agenda.Inte minst media. Varför tror du att debatten är så polariserad?
    Så, nu har vi diskuterat min argumentationsteknik. Vad har du att säga om det faktum jag tar upp i inlägget?

  5. Tom Alberts Says:

    Han säger att terrorister med muslimsk bakgrund är de värsta.
    I sak har han kanske rätt. Jag vet inte. – Men varför slänga bensin på elden?
    Som hög politiker bör man också fundera över konsekvenserna av sitt handlande.

    Jag tycker att Norges statsminister var ett föredömme efter morden i Norge. – Som socialdemokrat kunde han ha utnyttjat situationen med att måla upp ett högerspöke.

    På samma sätt verkar det som om samtliga politiska partier attackerar SD så fort det ges tillfälle. Jag sympatiseerar inte med SD men tycker att de representerar delar av vad det svenska folket tycker.

    Vi vet också att SD har en större andel lågutbildade bland sina väljare. Det kräver därför än mer att de politiska motståndarna uppträder korrekt.
    ________________________________________
    Det finns också en antintelektuella strömningar. Att säga t.ex. ”Du med ditt CV” är en agression. Då jag har byggt genom åren har jag arbetat tillsammans med hantverkare och har lärt mig väldigt mycket – i Skåne t.ex. att krysskolva. Jag kan fortfarande inte kasta upp puts uppåt så att det fastnar. Det skulle aldrig falla mig in att ifrågasätta hantverkarnas kunnande.

    Då någon säger t.ex. att Islam har våld inbyygt i religionen är det ett felaktigt påstående. Känslomässigt har jag svårt för homosexuella men intellektuellt måste jag acceptera att det finns homosexuella. För inte så länge sedan tänkte Uganda införa dödsstraff förmänniskor som praktiserade sin homosexuella läggning.
    ___________________________
    Känslomässigt har jag svårrt att förlika mig med att tjuvar får en hand borthuggen i vissa länder med en extrem tolkning av Islam. Vid närmare eftertanke – hur skall vi förhålla oss till tortyren som amerikanska soldater har gjort och gör. Nu senast visar det sig att engelska soldater har ockå gjort det.

    Ta nu kriget i Libien. De goda är de som hoppar på Gaddafis trupper. Krig är alltid hemska. Det finns flera rapporter om att rebellerna har begått avskyvärda handlingar. Alla som begår brott mot krigslagarna borde ställas inför rätta.

    I stället för att hävda en eller annan religions förträffalighet har jag som motto ”Vördnad för livet”. Min dotter blev vegetarian därför hon tyckte det var fel att döda djur för att äta dem. Jag är inte vegetarian.
    Jag hatar getingar och i natt slog jag ihjäl en geting, som hade irrat sig in hos mig. Det finns religiösa strömningar som förbjuder allt dödande.
    Dags att göra lite nytta

  6. Varg i Veum Says:

    Det är en sund inställning du har. Problemet med denna sortens pragmatik som du ger uttryck för är att alla inte delar den. En del anser att de har mer rätt än andra och konflikter uppstår i och med det.
    Om fundamentalister inom alla läger tänkte som du så skulle vi inte ha några konflikter. Då skulle burkor och slöjor, korta kjolar, västvärldens förfall och omoraliska leverne inte vara några problem, vare sig för ”islamofober” eller islamister och dess svans hos vänstern.

    Jag håller inte med om att just religionen islam inte skulle vara en våldsförhärligande sådan, för det är den precis lika mycket som kristendomen. Jag har inte kollat på Toran, men eftersom den är grunden till de två förstnämnda så är det väl inte helt orimligt att anta att även judendomen består av lika mycket våldsförhärligande.
    Det handlar om vad man väljer bort när man läser böckerna, vad man vill föringa och bortförklara, eller ”tolka” som det brukar kallas. Så länge fundamentalister har rätt att tolka böckerna som de vill (bokstavligt, och lägga till saker som till och med en 11-årig ateist ser inte står där) och ändå anses vara en del av samma religion som de flesta som väljer att tolka bort våldet och betrakta som fredlig så kommer sund ”islamofobi” att finnas.
    Att förneka vad som de facto står i böckerna gör inte att religionsdebatten utvecklas.
    Det bästa vore om vi i väst kunde betrakta religion som den fritidssysselsättning eller åsikt det är. Tack vare att man fortfarande står fast vi dessa unkna värderingar om att religion är någontin ”bättre” än t.ex. bergsklättring eller piercing så kommer vi att ha problem med religionen. Idag är det fundamentala muslimer och dess vänstersvans som är problemet. Det finns två sätt att lösa religionsproblemet. Antingen genom att utveckla synen på religion, som jag nämnt ovan, eller så ger man fundamentalisterna rätt och fortsätter med särbehandlingen av religion i samhället. En mellanväg fungerar uppenbarligen inte.

    Jag förstår inte vari det kontroversiella ligger i när PM säger saker som de är? Vad säger att han menar att religionen islam i sig är ”det värsta”? För det är väl det du antyder?


Kommentera

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 363 andra följare

