Det här med normer….

Idag känner jag (i brist av annat att skriva om) för att jag ifrågasätta normen om att bara för att man råkar vara styrelseledamot, eller medlem, i en bostadsförening (mer eller mindre intvingad för att slippa tvångsförvaltning p.g.a. medlemmars intresse att engagera sig) så måste man vara med på en meningslös städdag (och nej, vi har inte nekat zigenare eller invandrare att köpa lägenhet i föreningen bara för att de är zigenare eller invandrare, vi kollar helt enkelt om en sökande är ekonomiskt livskraftiga så att föreningen slipper problem. Vi har avvisat fler etniska svenskar och finnar än ”utseendemässigt” avvikande invandrare och zigenare faktiskt, so: up yours ”anti” rasister)

Det som stör mig är att vi är en livskraftig (ekonomiskt) förening, som mer eller mindre desperat försöker hitta sätt att inte förlora våran lilla vinst till skatteutsugarna, har dessa städdagar bara för att det ingår i nån slags kultur att man måste ”umgås” för sakens skull. Jag har föreslagit att vi köper in tjänster som klipper buskar, krattar löv. slänger cycklar och skräp och allt vad det är som ingen vill ta ansvar för, men det föll inte i god jord trots att jag noterat att det bara är en fantastiskt liten andel av alla medlemmar som bemödar sig att bidra till den artificiella”gemenskapen” med städdagar.

Varför ska de som inte vill ”bidra” till en upplevd ”gemenskap” stigmatiseras som ”osolidariska” för att vi inte vill slösa vår knappa och dyrbara lediga tid till det som vi uppfattar som meningslösheter? Detta är en sida av den kultur som finns här som jag inte uppskattar. Varför ska jag pressas till att känna solidaritet för såna meningslösa saker?

7 svar to “Det här med normer….”

  1. tomsolna Says:

    Vargen
    Intressant inlägg.

    En bostadsrättsförening är en ekonomisk förening där alla har en röst. Bostadsrättsföreningarna förvaltar ¨sammantaget en enorm förmögenhet i Sverige. Är det inte viktigt att medlemmarna engagerar sig i föreningen?

    Som ekonomisk förening har vi ett gemensamt ansvar för ekonomin. Skulle vi hamna på obestånd kommer fordringsägarna att ta pengar där det finns hos enskilda medlemmar. Detta är i sig nog för att medlemmarna borde vara mer engagerade.

    De problem du nämner har vår förening också. Vi vill försäkra oss om att nya medlemmar kan betala sina avgifter. Därför gör vi sedan några år tillbaka gör vi regelmässigt en kreditupplysning på nyas medlemmar. Vi har flera invandrare som är medlemmar; det finns inte någon rasism.

    Det är mycket jobb att vara styrelseledamot så jag kan förstå många medlemmars negativa inställning till att bli ledamöter.Därför har många föreningar infört olika former av arvoden. Jag är tveksam till den lösningen.

    Det här förstår jag inte: ”… som mer eller mindre desperat försöker hitta sätt att inte förlora våran lilla vinst till skatteutsugarna …” Vår förening bildades år 2002 och bokföringsmässigt går vi med förlust varje år pga avskrivningarna. Detta gör att fastigheten blir mindre värd bokföringsmässigt. I verkligheten ökar värdet varje år.Så någon vinst redovisar vi inte.

    Vårt problem är att avgifterna är höga och de skulle behöva höjas än mer om vi inte hade sk städdagar och några medlemmar, fa de som sitter i styrelsen, gör en del arbeten ”gratis”.

    Holland har också bostadsrätter liksom andra nordeuropeiska lösningar som t.ex. kolonilotter. Då vi köpte en bostadsrätt i Amsterdam var regelverket likt det vi har i Sverige. Sedermera gjorde vi om systemet så att varje person ägde sin lägenhet. Av politiska skäl har det inte varit möjligt i Sverige.

    Många ekonomer däribland jag menar att avvecklingen av fastghetsskatten var ett dumt beslut. Bostadsrätter värda flera miljoner har aldrig betalat någon nämnvärd skatt. Då man samtidigt tog bort förmögenhetsskatten samt arvsskatten, av goda skäl, så har resultatet blivit en växande inkomst- och förmögenhetsfördelning. Detta är en global trend.

    Att mer än 1 miljard människor är 2013 lever i yttersta armod är hemskt. (Du vet det där som Schweitzer sade 1923 ”Vördnad för Livet”!)

  2. Varg i Veum Says:

    Föreningen är från 50-talet och husen mer eller mindre betalda (vi har dock på senare år köpt loss marken från kommunen). Vi strävar efter att få balans så att utgifter och inkomster tar ut varandra, inte mer. De som kan det här med ekonomin i föreningen (och det är inte jag 😉 ) har sett till att vi inte har behövt höja avgiften på flera år. Dock var det kris för några år sen innan jag blev styrelsemedlem och dåvarande styrelsen, som tog över en tydligen inkomptent styrelse, beslöt att inte köpa in bl.a. städningstjänster utan de städade själva (6 hus) i ett år för att slippa höja avgiften. Jag är full av beundran för såna människor. De tog på sig detta utan att göra något väsen av det (de visste att intresset för att få folk att städa sina egna trapphus var lönlöst) Även människor som frivilligt engagerar sig i en BRF-styrelse är värda beundran, för maken till tråkigt och otacksamt jobb får man leta efter.

    Vi har en ganska hög ersättning till styrelsen, men det beror helt enkelt på att det är så få som vill engagera sig trots att föreningen är så stor. Jag har försökt få ersättingen höjd ännu mer (till 1200kr per möte) för att flera ska kanske få motivation att söka, men blev nedröstad. Det skulle bli ett ”ramaskri” från medlemmarna trodde man. Min baktanke var naturligtvis att det skulle bli lättare för mig att hitta någon som kunde ta över så jag slapp hålla på med någonting som jag är kapitalt ointresserad av.

    Det här med städdagar uppfattar jag mera som en social grej än för att spara pengar, det vi gör på hösten och våren skulle inte göra märkbart intryck i ekonomin om vi lät vaktmästarn göra det. Det tragiska, för dem som anser att detta med att ”umgås” är viktigt, är att det är inte många som bryr sig om det sociala, det är mest pliktskyldig närvaro på de få som kommer och de flesta umgås i de grupper som de kommer i till städdagen.

  3. tomsolna Says:

    Vargen
    Du nämner flera hus – hur många lägenheter ingår i föreningen? Vi har bara 31 st varav 21 är på ett rum.

  4. Varg i Veum Says:

    98 lägenheter.

  5. tomsolna Says:

    Vargen
    Så gissningsvis handlar det om 5-6 hus.

    Vad tycker du om idén att äga sin lägenhet?

  6. Varg i Veum Says:

    Att äga min lägenhet skulle jag vilja göra, men egentligen äger jag bara en andel av hela föreningen. Nu har ju Sverige infört systemet med ägarlägenheter och det är jag positiv till.
    Idén att äga lägenheten gillar jag inte minst för att det är billigare än att hyra, och blir billigare, oftast iaf, ju längre tiden går.

  7. tomsolna Says:

    Vargen
    En BRF är en ekonomisk förening och du har då 1 röst.Ditt ekonomiska ansvar är inte begränsat till värdet på din lägenhet.

    Att äga sin lägenhet infördes för många år sedan, men det omgavs av mycket krångel. S har alltid varit kritisk till idén.

    Sven Lindqvist myntade uttrycket ”Gräv där du står” för många å sedan och nu då jag inte längre flyger jorden runt som konsult har jag försökt omsätta en del av hans tankar i verkligheten. Ett sätt har varit att vara aktiv i vår BRF men inte att sitta i styrelsen.
    Ett problem som vi har i vår BRF är kommunikationen mellan styrelsen och medlemmarna. Jag börjar se resultat av mitt arbete. Den tidigare styrelsen fattade beslut om att hemligstämpla protokollen och rent juridiskt sett är det ok men uridiotiskt i en förening. Jag har bråkat mycket om den frågan så den nya styrelsen sätter nu upp protokollen på vår anslagstavla. Och så har vi en kort presentation av de olika styrelseledamöterna med bild på anslagstavlan.Numera serveras även vin och öl vid vår vårstädning.

    Jag har fler idéer om hur man skall kunn aktivera medlemmarna. Intresserad?


Kommentera

