Det svenska är exotiskt i sverige…

Har varit några dagar i Luleå. Har gått på stan och noterat en helt annan stämning än det i MENA-kulturella Södertälje. Interaktionen mellan människor (mig och alla andra om du vill 😉 ) är annorlunda i Luleå jämfört med Södertälje.

Nu är säkert mina känslor färgade av mina åsikter (eller om det är tvärtom, vad vet jag?), det ska inte förnekas, men frånvaron av MENA-kulturen i Luleå city kändes positiv. Kassörskor kunde le mot en och säga någonting utan att de trodde att man ville gifta sig med dem, eller oroa sig för vad släkten skulle tycka och göra. Till och med de få MENA-invandrare (taxi o pizzeria) jag mötte kändes trevligare och öppnare. Inte så mycket ”vi och dom” i den negativa meningen som vänstertomtar menar, utan mer ett ”vi och dom” där man erkände varandras skillnader, och att skillnader inte är någonting ont.

Jag är själv inte särskilt ”öppen” människa som interagerar med okända i onödan, eller oombett snarare. Jag är en sån som gör mig till främling av naturen. (socialt handikappad skulle en del säga) Men det går inte att komma ifrån att de människor som är öppna mot okända är trevliga människor och som man vill vara nära. Nu är ju inte några dagars ”studier” i en avlägsen stad bevis på någonting, men jag noterade att den känslan jag fick i Luleå (jag besöker inte sverige utanför stockholmsområdet särskilt mycket) var något jag kände igen från den tiden jag inte visste vad det var. Från den tiden man tog ”svenskheten” för given. Den svenskhet som man upptäckte när man kom som invandrare på 70-talet. Jag noterade helt enkelt att den känslan jag fick i Luleå skiljer sig markant från den känslan när jag interagerar med okända människor här i Södertälje.

Nåja, nu ska väl erkännas att rubriken är lite provocerande formulerat. Fakta är att det för en som lever i MENA-kulturen ÄR det exotiskt, de flesta svenskar lever inte i de invandrartäta städerna.

10 svar to “Det svenska är exotiskt i sverige…”

  1. Theodor Busse Says:

    Det du upplevde hade nog inte helt och hållet med invandringen att göra. Jag är själv född och uppvuxen i Piteå, men har sedan början på 80-talet bott i Stockholmstrakten. Trots att invandringen (den senare och onda sorten, inte greker och jugoslaver som kom hit på 60-70-talet och kunde och ville jobba) inte hade tagit fart då, så var det redan då en väsentlig skillnad på ”samhällsklimatet” mellan t.ex. Stockholm & Luleå/Piteå. Luleå och Piteå är ännu ganska förskonade från invällare, men Boden är svårt drabbat. Nedläggning av regementen, och förlusten av Boden lasarett, har utarmat staden – och desperata kommunpolitiker har hoppat på flyktingtåget (”Ett enormt tillskott till kommunen, vi klarar oss inte utan dem, yada yada yada…”). Men stämningen i staden verkar ännu vara god – du får samma trevliga och familjära bemötande som förr. Även om brottsligheten och otryggheten har ökat kraftigt. Det jag egentligen vill säga – även om vi tillåter våra politiker att importera skräp, och det fördelas jämnt över hela Sverige, så tror jag ändå att det kommer att vara skillnad i mentalitet mellan norr & söder.

  2. Varg i Veum Says:

    Intressant iaktegelse Theodor. Du har en poäng faktiskt. Jag gjorde lumpen i boden i slutet av 70-talet och märkte redan då att det fanns en helt annan mentalitet där upp än här nere i stockholm. Det är här kultur kommer in, mentaliteten formas av den miljö som råder på den platsen. Nu delar ju söder och norr i sverige de flesta värderingar så kulturchocken blir inte så stor. Men ur ett ”micro” kulturellt perspektiv finns det skillnader som skiljer t.ex. norra sverige från den södra. Men stommen i kulturerna och mentaliteten delas av hela sverige ur att ”makro”kulturellt perspektiv.

    Jag menar på att vi här i norr inte delar många grundläggande värderingar med MENA-kulturen, som ju utvecklats utefter de förhållanden som rått där, och det är därför vi i takt med att MENA-kulturen flyttat norrut får mer och mer problem. Tillräckligt många, med benäget bistånd av såna som kallar sig ”antirasister” av invandrare från den regionen anser att det är fullt normalt att det ska vara som i hemlandet och att mottagarlandet ska acceptera det som är totalt främmande för dem nuförtiden. kanske skulle det ha sett annorlunda ut om massinvandringen skett på 600-talet då värderingarna och förhållandena var ungefär lika både här som där. Samma sak skulle naturligtvis ha hänt om en halv miljon svenskar under en så extremt kort tid som ett par decennier flyttat ner till egypten, då hade det varit egyptierna som varit ”rasister”. Eller nåja, inte hos dem som lider av den historiska skulden (man anser att vit hudfärg har nån slags arvssynd att sona), hos såna kommer vit hudfärg aldrig vara någonting annat än rasism.

  3. Theodor Busse Says:

    Naturligtvis har vi inget gemensamt med MENA-folk, så det behöver vi inte diskutera mer… Jag åker ofta ”hem” till Piteå, och slås av hur omedvetna (mitt uttryck!) de är när det gäller invandringshotet. De är inte dumma – IQ långt över ”Nisse i Bagarmossen” – men (tyvärr) godtrogna. Och väldigt snälla. Jag har försökt ”propagera” bland mina nära och kära däruppe, för att försöka få dem att förstå hur illa det kommer att gå om inte ”vanligt folk” sätter ner foten. De vet att jag inte är en ”sådan där rasist”, men de är ändå klentrogna. Du kan inte ana vilka kontroverser vi har haft… Jag har slutat att skicka länkar till artiklar, oavsett om de kommer från alternativa eller etablerade media. Det spelar liksom ingen roll. Bilbränder, personrån, gruppvåldtäkter har ”tyvärr” inte blivit så vanliga i landets norra delar än – så att de vaknar. Det börjar, så småningom, i Umeå och Luleå. En pappa ”hedersmördade” sin 6-årige son med kniv för några år sedan i Umeå, Det skulle vara någon sorts hämnd mot mamman, påstod han. Reaktionerna var de vanliga – ”uppslutning mot rasism”… Ett litet demonstrationståg, med lite inslag från AFA, där man framhöll multikulturalismens ”fördelar”. Inga plakat med den mördade pojkens ansikte. Inga ramsor som ifrågasatte hederskulturen. Bara en enda ”spya” riktad mot (gissar jag) SD. Som om det var Jimmie Åkesson som hade tagit till kniven mot en liten pojke? De verkar vara helt sjuka i huvudet…

  4. Varg i Veum Says:

    Alltså, jag tror faktiskt att det går att ha invandring från MENA också, problemen som de ansvariga för invandringspolitiken har slängt i famnen på alla som bor i Sverige är att det är för många. Som vi vet så inträffar ”white flight” när invandrare, och speciellt då från avlägsna och främmande kulturer, samlas på ett ställe. När det är ”för många” så tar en slag invandringsmentalitet över och ursprungsbefolkningen – och assimilerade invandrare inte att förglömma – känner sig som främlingar där de bor. Då gör de som somalier, turkar, araber, zigenare osv. osv. och flyttar till ställen där de känner igen sig.

    Norra sverige är ju förskonat från massinvandringspolitiken vad jag förstår. Det enda de kan göra för att ”rädda” sig själva så att de inte hamnar i samma situation som Malmö eller Södertälje är att begränsa antalet, att se till att majoritetsbefolkningen alltid är i majoritet i alla bostadsområden, skolor och arbetsplatser. Ungefär så som invandringen fungerat i historien. ni vet den där som de som kallar sig ”antirasister” alltid hänvisar till för att ursäkta dagens experiment. Vilket i sig visar på fantastisk historielöshet.

    Vi vet ju att snart kommer förskonade delar av sverige att drabbas av experimentet. Nu pratas det på fullt allvar om att tvinga kommuner till att anpassa sig till massinvandringen. För tillfället pratar de om ensamkommande ungdomar och vuxna, men de är ju det ”lilla” problemet och relativt sett väldigt få.
    Här i Södertälje har vi fått smaka på massinvandringens konsekvenser. Nu klagar till och med socialdemokrater att det blivit för många. De är till och med så ”rasistiska” att de ifrågasätter intelligensen i EBO-lagstiftningen (av uppenbara orsaker) Detta trots att de får alla andra kommuners skattepengar. De pengarna kallas ”statliga” bidrag, i verkligheten är de skattepengar hur man än vrider och vänder på det, de har bara ett annat namn för att det ska se ut som om kommuninnevånarna inte alls betalar för massinvandringspolitiken.

  5. Theodor Busse Says:

    Jag tycker inte att vi ska ha någon som helst invandring från MENA längre. Jag var mycket mer liberal förut, men inte längre. Jättetråkigt för de utbildade och sekulära negrer/araber som vill hitta ett bättre land att bo i! Men vi kan inte agera världs-samvete längre. Förbättringarna måste ske i deras länder, inte genom att ta hit alla sorters patrask. Vi (EU) kan ju t.ex. börja med att ta bort skyddstullarna för bortskämda och högljudda franska bönder! Och släppa in afrikanerna på marknaden. Alla vet hur det ligger till, ingen mening med att gå in på det djupare… Sluta att hålla franska bönder/djurhållare under armarna, med hjälp av skyddstullar. De får väl anpassa sig som vi andra – när varvs- och textilindustrin i Sverige gick under? Jag bojkottar sedan en tid tillbaka franska varor (är lite slarvig ibland 😉 ). Den civiliserade västvärlden har sedan länge inriktat sig på ”hi-tec”, men det finns fortfarande kvar motståndsfickor. Ukraina var vår ”kornbod”, men det finns kanske lite att utvinna i Afrika?

  6. Varg i Veum Says:

    Håller med mycket. Särskilt om det där med skyddstullar som EU har. Jag har en massa förslag på hur man skulle kunna förbättre 🙂
    Låt afrika och andra u-länder konkurrera på lika villkor så att de kan dra fördel av det ekonomiskt. Och då menar jag – på lika villkor – på riktigt. Djurskötselregler, hygien o.dyl. ska naturligtvis vara desamma som i EU. Klarar de inte det, då får de inte handla med EU inom den branchen helt enkelt. Förstår inte varför det ska vara så märkligt att anpassa sig till kunden.

    Europas industrifiske bör begränsas kraftigt och EU handlar fisken från de länderna där fisken finns. Som det är idag så är västvärldens industrialiserade fiske ett hot mot lokala fiskare runtomkring i världen där de inte har råd att hålla sig med en kustbevakning värd namnet.

    Att ge nästan hälften av EUs budget till bönder av olika slag för att förhindra konkurrens och hålla priserna på livsmedel höga (för att inte tala om att EU kasserar föda för att priserna inte ska sjunka) är naturligtvis inget annat än fullständigt vansinne. Kanske bönder och fiskare blir arbetslösa i EU,då får det väl bli så. (jag har släktingar som är bönder i Finland och de överlever mest tack vare bidragen vad jag har förstått)

  7. Theodor Busse Says:

    Norge, och norrmännen är riktigt smarta (har norska släktingar, via ingifte). EU, nej fy sjutton.. Ekonomiska handelsavtal? Ja, vi får se… 🙂 Nu sitter de i en avundsvärd sits, rent ekonomiskt. Utan att ha behövt sätta sig i en beroendeställning gentemot Frankrike/Tyskland.Bra handelsavtal, men fortsatt nationellt oberoende. (Funderar på att flytta dit…) Det jag har lite svårt med (nu kanske det inte blir så mysigt längre?) är det här med ”judefrågan”. Den dyker alltid upp. Just när man trodde att man hade hittat en själsfrände, som man sympatiserar med och delar åsikter med, så (tyvärr) kommer ofta antisemitismen upp. Jag, eller mina fränder har inget judiskt påbrå (varför ska man behöva säga det?). Jag är pro-Israel, gissar jag. Gillar inte allt vad staten Israel har för sig, men stöder ändå DEN ENDA DEMOKRATISKA STATEN i mellanöstern. Nu vet du var jag står i den ”frågan”.

  8. Varg i Veum Says:

    Vad är problemet med ”judefrågan” i Norge? Är lite nyfiken på vad du menar med ”nu kanske det inte blir så mysigt längre?” Är den frågan riktad mot mig? Jag missförstår säkert, men på vilka grunder anser du i så fall att jag inte skulle tycka att någonting inte är ”mysigt längre”? Jag har inte denna bloggen för att ha det mysigt. Har du andra åsikter än mig om vad som helst så är du mer än välkommen att lufta dem i kommentarsfältet.

    Jag förstår naturligtvis att bara för att man kanske håller med mig om vissa saker så betyder det inte att man håller med mig om alla mina åsikter. Att man håller med om vissa åsikter hos någon gör inte en ansvarig för alla åsikter någon har. Det är bara vänstertomtar som har den förenklade världsbilden (annars skulle de ha svårt att hålla fast vid sin ideologi)

  9. Theodor Busse Says:

    Så här då… Jag verkar ofta hamna i sällskap med folk som har ”fått judar på hjärnan”. Vi enas om att islam är en destruktiv kraft i samhället. Där är vi ense. Sedan brukar, så småningom ”judefrågan” dyka upp, och då väljer jag vanligtvis att bara avbryta kontakten. I min tankevärld hör jude-konspiratorikerna till samma kategori som de som hävdar att Neil Armstrong inte satte foten på månen – att det var en bluff iscensatt av CIA/FBI m.fl. Samt att det faktiskt finns ”aliens” i Area 42. Et cetera.

    Jag stöder Israel till 100%. Den enda demokratien i MENA. Sedan har de tyvärr fattat tokiga beslut, och jag gillar verkligen inte att det byggs på ockuperad mark. Å andra sidan gillar jag inte heller att strandskyddet urholkas i Sverige, eller att Tyskland har valt att gå en väg där miljövänlig kärnkraft kommer att ersättas med kolkraft. Bara för att ta ett par exempel.

    Jag har inte en förenklad världsbild. Tror jag 🙂

  10. Varg i Veum Says:

    Då har vi en liknande syn på israel. Israelerna ska väck från västbanken är min åsikt. Det är ju en sedvanlg smått mentalt efterbliven religiös tankevärld som styr den ockupationen. . Lika intelligent som galna muslimers världsbild. I övrigt ”håller” jag på staten israel. Blockaden i Gaza är logisk så länge galna islamister skjuter raketer därifrån. Jag anser att om nu omvärlden anser att palestiniernas företrädare är så fantastiskt fredliga så borde omvärlden få inrätta en buffertzon där de ser till, garanterar, att israel inte drabbas av dem. Då slipper Israel bomba hus, skolor och sjukhus där de modiga jihadiserna gömmer sig när de skjuter iväg raketerna, var och varannan dag. Då behöver de inte upprätthålla en blockad.

    Vad gäller ”judefrågan” om judar som såna så ser jag ingen större skillnad på dem som vilka som helst som tror på sagor.


Kommentera

