De sparkar ut oss från vårt land för att jaga lejon

Jag själv är emot meningslös jakt, oavsett vilka som utför den. Jag betalar ett par tusen kronor per år till Seashepherd.org som bekämpar meningslös valslakt i sydpolen varje år (bland mycket annat) Därför rebloggar jag från ”Pettersson gör skillnad” om ett annat meningslöst företag nere i Afrika. Tydligen så kommer den uråldriga Massai-kulturen att decimeras för att några killar med små penisar tycker att de blir manligare om de får döda lejon och geparder under säkra former (dvs. så lite ansträngning som möjligt) Rent och skärt meningslöst miljardärsnöje.

Petterssons gör skillnad!

Det kom ett brev till Olli idag, som kommer från urbefolkningen i norra Tanzania, vilka också finns i södra Kenya.  Rättare sagt så kommer de från trakterna av Afrikas högsta berg  Kilimanjaro. Deras mark är hotad, då politikerna i Tanzania vill göra om området de bor i till ett område där turister kan få lov att jaga lejon och leopard.

Det gäller inte att ställa upp med pengar, endast ert namn och adress tror jag behövs. Detta är ett mycket angeläget projekt, för överlevnaden av ett av de äldsta folken på vår Jord. De är också mycket vänliga enligt vad jag har hört, även gästvänliga när det kommer vänligt sinnade till dem. Ni klickar in er till namnregistret genom länken nedanför här en bit. Där finns också fakta om organisationen.

View original post 697 fler ord

13 svar to “De sparkar ut oss från vårt land för att jaga lejon”

  1. tomsolna Says:

    Vargen
    Jag har jobbat både i Tanzania och Kenya och är inte orolig efter all uppmärksamhet som nyheterna har rönt.

    Sakll kolla Seashepherd.org

  2. Tom Alberts Says:

    Vargen
    Tittade på Seashepherd. Intressant historia. Det får mig att tänka på de hemska historier jag fick höra under mitt arbete med hantverksfiske hur fler länder rovfiskade utanför Angola och Moçambique.

  3. Olli Rein Says:

    Tack vargen för att du hjälper mig att ta upp detta hemska hot mot de stora vilddjuren, men också mot deras försvarare Massajerna, som ju är en av Afrikas äldsta stammar, bevarad i nästan samma skick som för tusentalss år sedan, åtminstone vad gäller deras kultur och sådant de tror på. Jag tror därför inte att de har någon annan religion, än lite andedyrkan och annat som hör den tiden till. Jag har själv två familjer jag har och fortfarande hjälper med pengar till utbildning. Men det är bland den befolkningen som är modern. De är också kristna katoliker, men det är ju i vart fall bättre än muslimer. Dessa har numera vind i seglen då Saudiarabiska imamer blir alltfler, och de tvingar särskilt barnen att konvertera. I det fallet har de ju som i allt annat med deras skruvade religion ingen hänsyn till att det är barn de lurar in i sin dödssekt. Vi har skrivit lite mer om just Tanzania på Petterssons. Jag ska ta fram dessa länkar, så får du bestämma själv om du vill läsa dem. Det är fritt och har jag ingen åsikt om, men än en gång tack för hjälpen med försvaret av de stora kattdjuren och deras försvarare Massajerna.

  4. Olli Rein Says:

    Det var visst en hel del vi skrivit om Tanzania och Kenya och några andra länder kommer också med lite i periferin.

    http://petterssonsblogg.se/2012/10/10/biskop-islamiseringen-av-tanzania-okar-lavinartat/

    Tanzanias nationalhymn

    http://petterssonsblogg.se/2010/12/10/det-afrikanska-julbrevet-fran-tanzania/

    http://petterssonsblogg.se/2013/02/21/paradiso-med-morka-moln/

    http://petterssonsblogg.se/2013/02/17/muslimsk-terror-mor-kristna/

    http://petterssonsblogg.se/2013/01/10/kristna-forfoljs-av-muslimer-aven-dar-muslimerna-ar-i-minoritet/

    http://petterssonsblogg.se/2012/10/13/mot-obamas-wahabitiska-slaktingar/

    http://petterssonsblogg.se/2012/08/27/platser-dar-islam-ar-missforstadd/

    http://petterssonsblogg.se/2012/06/06/islamister-branner-kyrkor-pa-zanzibar-igen/

    http://petterssonsblogg.se/2011/10/03/det-svenska-bistandsberoendet/

    Barer uppbrända på turistön Zanzibar

    http://petterssonsblogg.se/2011/07/04/utvisning-vantar/

    http://petterssonsblogg.se/2011/11/04/farhan-19-ar-eller/

    De som tar upp mest av islamiseringen, är den första, den fjärde, den femte, den sjunde men i Kenya och tre avsnitt till finns, som det finns länk till i slutet av varje till nästa, bara att klicka sig vidare, den nionde och den elfte.
    Hoppas jag skrivit rätt nu. Det pågår islamsk missionering över i stort sett hela Afrikas horn, och eftersom Islam inte har bråttom så går det ständigt frammåt för dem. Detta är det helt tyst om i svenska media.

  5. Tom Alberts Says:

    Hm
    Jag skrev ett ganska långt inlägg om miljöfrågorna kring djuparkerna i Afrika men det försvann i cyberspace.Summa sumarum, problemen är mycket mer komplicerade är vad Olli Rein säger.

  6. Olli Rein Says:

    Jag förstår inte var i mina två inlägg jag tar upp någonting om miljöfrågor. Det finns mängder av problem som är mer pockande än några mer eller mindre fejkade miljöproblem, som endast finns till för en massa miljötalibaner att fara jorden kring i var sitt flygplan och hålla möten. Sådant anser jag tära mer på jordens resurser till ingen nytta annat än de inblandades. De som lever gott av det evinnerliga tjafset om koldioxidutsläpp. De senaste 16 åren har inte temperaturen ökat, den har minskat, så att ditt ihopkokade inlägg försvann i den allmänna villervallan, kanske vi har någon gudlig att tacka för.

  7. Tom Alberts Says:

    Olli
    Mina värsta farhågor har besannats. Låt mig få reda ut problemet om miljöfrågor och massajer. ”Fejkade miljöproblem” får stå för dig.

    1. Ett av de stora problemen med naturreservat är att den omgivande befolkningen drabbas av att t.ex. elefanter förstör odlingarna, lejonen går hårt åt boskapen etc.
    2. Sedan har vi problemet med poachers, det heter väl tjuvjägare på svenska. I Afrika skjuts massor av elefanter och noshörningar som har blivit utrotningshotade i flera afrikanska länder.
    3. Turismen är en viktig inkomstkälla för många länder och inte minst från besök i nationalparkerna.
    4. Därför har man i växande utsträckning försökt ge byarna som ligger nära naturreservat motivation, incitament, att skydda den närliggande naturen. Man har kommit mycket långt med det i Costa Rica men intressanta försök görs även i Afrika. Är du intresserad kan du kontakta miljöekonomerna vid Göteborgs universitet.
    Jag har INTE tagit upp frågan om koldioxidutsläpp. Här i Sverige är det mycket PK, för att använda ett av Vargens favorituttryck. Tvärtom har vi andra mycket mer viktiga miljöproblem i ett globalt perspektiv. Ett vad dem är den irreversibla skövlingen av skog i Latinamerika, Afrika och Asien. Massor av biologisk mångfald går under och de har ett samhällsekonomiskt pris. Ofta praktiseras monokultur vilket på sikt förstör jordarna. Och naturligtvis minskar vår planets kapacitet att hantera koldioxiden.
    Ett annat gigantiskt miljöproblem är bristen på tillgången till rent vatten och du med dina kontakter bör känna till att det är ett problem i Tanzania. Likaså vet du nog om sanitetsproblemen?

  8. Varg i Veum Says:

    Jag kan ju se ett miljöproblem när människan gör påverkan på naturen, en påverkan som naturen kan sköta, och har skött i miljarder med år, själv. Miljöproblemet uppkommer av människans artificiella metoder. Massaierna har i årtusenden levt i harmoni med naturen. De har skyddat sig emot geparder och lejon i minst lika lång tid. Problemet med miljön (t.ex. genom att djurarter utrotas) har uppkommit pga. kulturer som människan har byggt upp.

    Här skulle det vara populistiskt att skylla på den ”västerländska” människan, men utrotningen av t.ex. noshörningar, valar, hajar, elefanter och många andra djurarter, beror mest på icke-västerländsk vidskepelse. I detta aktuella fall med massaierna och miljardärsjakten så råkar det vara arabiska miljardärer eftersom dessa lyckats roffa åt sig oljepengarna från sitt folk, men miljardärer finns även i väst och är ett lika stort problem för moder jord som vilka miljardärer eller vidskepligt fattigt folk som helst. Så ur den synpunkten håller jag med Tom A om att miljardärsnöjet är en miljöfråga, även om jag kan hålla med om att han gärna går off topic lite väl mycket i varje post han gör.

  9. Tom Alberts Says:

    Vargen
    Minskningen av barnadödligheten, en längre livlängd samt högre inkomster för miljarder människor har åstadkommit ett enormt stort tryck på våra naturresurser.
    Så den inhemska befolkningens erfarenheter räcker inte till – tyvärr.

    Det stora probemet är inte miljadärerna.

  10. Varg i Veum Says:

    Ja, det har du förvisso rätt i, att miljardärerna inte är problemet. Man kan ju säga att det är västs ansträngningar för att minska barnadödligheten eller ”modernisandet” av afrika som är det. Fakta är snarare att det är vårt skattefinansierade bistånd som är ett av problemen, minst lika stort problem för miljön som det smutsiga som följer med biståndet: kapitalismens intåg.

  11. Tom Alberts Says:

    Vargen
    Den minskade barnadödligheten och den längre livslängden har kommit med den ekonomiska tillväxten och våra ökade kunskaper. (Se .t.ex. Hans Rosling). Jag är beredd att diskutera vårt bistånd,som jag är mycket kritisk till, men vill först avsluta frågan om miljön.
    ” … miljötalibaner …”. Kom med sakinlägg! Det finns faktiskt en del som har kallat de mer extrema miljöaktivisterna för miljöfascister. Och det finns andra som är bekymrade över de växande miljöhoten. Jag är bekymrad.

    Jag är t.ex. helt på kollisionskurs med miljöpartiet i t.ex. frågan om känrkraft. Och att Tyskland och Japan som stänger ner sina kärnkraft kommer att öka användingen av det synnerliga smutsiga stenkolet är djupt oroväckande. Så vi bör fortsätta med vår kärnkraft.
    Så långt vi vet kommer havsytan att höjas med tiden. Och jag har räknat en del på det eftersom min dotter har en ridskola i Moçambique som ligger bara några meter över havsytan. Men inom de närmaste 50 ¨åren behöver hon inte vara orolig.

    Så nu snubllade jag in på klimathotet. Det finns än mer viktiga miljöproblem för oss på vår planet.

  12. Varg i Veum Says:

    Ok, Tom, låt oss diskutera bistånd till underutvecklade länder.

    Jag är av den uppfattningen att biståndet mer hjälper diktaturer än folket. Genom biståndet så får diktaturerna resurser till att befästa diktaturen. Det är särskilt tydligt i Afrika. Östra Asien däremot har lyckats bättre (undantaget Nordkorea och andra av kommunism infekterade stater) Vad är din åsikt om det?

  13. Varg i Veum Says:

    Apropå det här med ”miljötalibaner” så är min definition att det finns tongivande människor, som likt talibaner, ser ensidigt på miljön. I deras föreställningsvärld är den västerländska människan orsaken till allt ont som sker med miljön. Jag däremot ser det mer som att människan i sig är orsaken. Om man skalar bort allt artificiellt politiskt trams om ”rättvisa” så kan man inte komma till annan slutsats.


Kommentera

