Genusperspektiv på kvotering till styrelser

Jag vore ju inte en ”vit kränkt man” om jag inte hade en åsikt om genus. Så här kommer den.

Med propagandistiska mellanrum så kör gammelmedia sitt mantra om att det behövs kvotering av kvinnor in i styrelserna. Det är tydligen någonting som är ”självklart” att det ska finnas minst 50% kvinnor i varje styrelse. Så självklart att man inte längre anser sig behöva motivera varför.

Jag skulle vilja ifrågasätta denna tankenorm ur ett genusperspektiv. Eftersom nu kvinnor och män är sociala konstruktioner så undrar jag om man nu ska fortsätta att befästa dessa sociala konstruktioner genom att traditionellt kvinnliga värden ska kvoteras in. För vad jag har förstått så har kvinnor tydligen ett ”annat perspektiv” som då tillför styrelserna någonting nytt och vinstgivande. Varifrån har de fått detta perspektiv om inte genom den sociala konstruktionen? Befäster man inte traditionella könsrollsmönster genom att hänvisa till at den sociala konstruktionen kvinna skulle tillföra någonting speciellt? Eller menar man att det är den biologiska entiteten kvinna som måste representeras i en styrelse? Exakt vad tillför en biologisk aspekt till styrelsearbetet?

Jag förstår nu att det har funnits, och kanske finns fortfarande vad vet jag, nån slags manlig mer eller mindre underförstådd överenskommelse eller konspiration om att kvinnor inte ska få sitta i styrelser för att de inte har en snopp mellan benen, men jag undrar bara rent allmänt om hur genusperspektivet rimmar med kraven på minst 50% kvinnor inom allting bara för sakens skull.

5 svar to “Genusperspektiv på kvotering till styrelser”

  1. Malte Skogsnäs Says:

    Det är ju det här som är genusvetenskapens stora motsägelse som gör att den inte går att ta på allvar.

  2. Pica pica Says:

    Aj aj Vargen, nu balanserar du på en väldigt smal lina. Statistik (bl a från våra universitet) visar att kvinnor har betydligt högre utbildning än män så det är inte kvalifikationerna det är fel på. Däremot tror jag att det i grabbligan är vanligare att rekommendera en man än en kvinna till en chefspost. Plus att både män och kvinnor, av någon anledning, oftare röstar på en man som chef. Jag är normalt emot allt vad kvotering heter men efter att Norge införde det, med lyckat resultat, börjar jag ändra åsikt.

  3. Varg i Veum Says:

    Jag gillar att balansera på smala linor, så jag tar det som en komplimang. Särskilt när det kommer från någon som annars brukar hålla med mig i en del av det jag har åsikter om.

    Jag skulle vilja fråga på vilket sätt du ser en korrelation mellan det du kallar hög utbildning och strävan att söka de högsta posterna? Är det verkligen så att kvinnor som grupp har exakt samma strävan att få makt (vilket då styrelseuppdrag innebär, särskilt i ett genusperspektiv)

    Jag säger nu inte någonstans vad jag kan se att det skulle vara fel på kvinnornas formella kompetens, det vet jag lika lite om som du (om nu inte du är en av dem som anställer kvinnor till styrelser förstås). Jag ifrågasätter vad kvinnor som kvinnor skulle tillföra ur ett genusperspektiv.

    Det är möjligt att det är så att det finns denna konspiration att hålla kvinnor borta från ”makten” bara för att de är kvinnor, dvs. att ambition och statistik inte har någon betydelse, men jag skulle vilja se lite mer bevis på det. Som jag uppfattar det handlar det mest om nån slags ”känsla” som många har då de anser att det skulle vara någonting naturligt att kvinnor vill vara som män. Att mannens ”maktposition” är det ultimata.

    Jag ska balansera än mer på eggen och linor och ifrågasätta din syn på detta. Anser du att det finns en ”strukturell diskriminering” av vissa invandrare? Att de inte får jobb för att de är av ett visst ursprung? Att det finns en ”strukturell” rasism? Jag menar nämligen att båda synsätten bygger på samma grund. Grunden att det finns en mer eller mindre medveten konspiration att hålla vissa invandrare och kvinnor förtryckta. Att inte få ”makt” över sina liv.

  4. Pica pica Says:

    Jag har haft många olika arbetsplatser, både mixade och övervägande åt den ena eller andra hållet. Min slutsats är att ungefär jämnt mixad personal ger ett betydligt trevligare och mer kreativt arbetsklimat. Alltså måste kombinationen män och kvinnor komplettera och ta fram det bästa hos varandra?! Kvinnor som vill vara män i maktens korridorer är inga bra chefer. En del säger att bristen på kvinnor i ledande positioner beror på att de står för barnafödandet men jag tror inte att det är så enkelt. Det ÄR skillnad på män och kvinnor (tack och lov) och män har lättare att marknadsföra sig själva (med hjälp av brödraskapet) än kvinnor.

    Vet inte vilka du avser med ”vissa invandrare”? Jag anser inte att Sverige och svenskar i gemen är rasister. Vi har t ex en lång historia som resenärer till jordens alla hörn där vi nyfiket tagit del av olika seder och kulturer. Möjligen blir vi stötta när den invandrade grannfamiljen inte vill hälsa och terroriserar oss för att vi inte är som dem. Vi får ta seden dit vi kommer och förväntar oss därför att de ska göra samma sak här. Dessutom har vi efter att massinvandringen tog fart upplevt allt fler nerdragningar inom allt från barnomsorg till äldrevård plus skattehöjningar. Trots politikernas och medias mörkningar ser vi att skattekronorna går till nysvenskar som inte arbetar. Det är helt våra politikers fel. De säger att vi inte får prata om vi och dem. Men det är politikerna som skapat dessa grupper. Möjligen har det försvårat assimileringen att vi nu har övervägande utomeuropeiska invandrare som inte delar vår moral och etik p g a sin religion och därför väljer att leva segregerat.

    Men generellt tror jag de flesta är öppna och nyfikna men även inkluderande ända tills vi gör dåliga erfarenheter. Då kan det ta tid att återfå vårt förtroende…..

  5. Varg i Veum Says:

    Med ”vissa” invandrare menar jag kulturellt avlägsna sådana som inte tar ”seden dit de kommer”. Vi är helt överens om att det är skillnad på män och kvinnor, problemet vi har, och det är det inlägget handlar om, är att de som tror på genus inte anser det. De anser att kvinnligheten och manligheten är någonting som påtvingas människor genom samhällets normer. De tror att det går att programmera om hjärnorna hos vita människor (ja, vita – för vi ser inte alls samma engagemang när det gäller andra hudfärger och kulturer) medelst den hjärntvätt de anser att det vita samhället bedriver.

    Naturligtvis är inte svenskar mer rasister än araber eller mörkhyade afrikaner Att påstå någonting annat visar bara på att argumenten baseras på känslor snarare än fakta.


Kommentera

