Islam, kristendom, judendom vad skiljer dem från scientologin eller Folkets tempel?

Scientologi brukar de flesta rynka näsan åt, särskilt såna vithyade människor som vurmar för islam eller kristendom. Scientologin anses vara en irrlära. Den anses, med rätta, vara ett påhitt av en snubbe som ville tjäna pengar (fast en ”profets” status tackade han nog inte nej till)

Men om vi granskar denna religion och jämför den med såna religioner som islam och kristendom och dess profeter, vad får vi då? Vad skiljer sig i grunden i ”religionerna”? Finns det egentligen någonting som skiljer dem åt i deras syfte? Om man tittar på resultatet, om man utför en för många så viktiga saker som ”maktanalys” Vad har resultatet blivit? Vilka har fått makten av den religion som är på ropet för stunden? Kanske bör man fråga sig om det är så självklart att individer INTE söker personlig makt av naturen?

Judendomen var ”först” av de abrahamitiska religionerna (vilket inte på något sätt betyder att judendomen var först i realiteten med det de påstår om monoteisk religion, att judendomen skulle skapat den första) de två andra utvecklade en variant av judendomen eftersom dess skapare inte tyckte att judendomen passade deras syn på världen. Nu råkade det hända att kristendomen, och sedermera islam, lyckades med våld sprida sin religion orimligt mycket. Lite cred kan man ju ge religionerna då de lyckades övertyga så många att delta i våldsamheterna. Att de tre abrahamitiska religionerna, eller snarare de två moderna varianterna, lyckats etablera sig som världsreligoner beror mer på våld än att de skulle vara mer sanna än hindusimen t.ex.

Det som skiljer scientologin från de tre föregående är egentligen bara tiden. Den skapades i modern tid. Därför anses den inte av många vara någon ”riktig” religion. Det har genom historien skapats ett otal av varianter på de tre stora religionerna. Ta t.ex. jehovas, mormoner, guds barn, Jim Jones och hans ”folkets tempel” johannesbröderna, jesuiterna, katoliker och ett otal andra  (jag räknar nu upp de kristna avfällingarna då jag inte är så hemma på de otaliga varianterna av judendom och islam)

En stor orsak till att scientologin är så föraktad är att den hittades på i modern tid, människor hade fått förutsättningar att tänka själva och gick inte på allt som profeter kom med. Man tycks tro att bara för att en religion är gammal så skulle den vara mer giltig än de nyskapade varianterna. Men den moderna människan har med tiden, under fler århundranden av utveckling, fått flera informationskällor än de som makten tvingade på människorna. Därför har religiositeten i den moderna världen minskat. Nåja, fram tills nu då. Efter islams invandring så har denna religions företrädare lyckats få en del  människor som haft resurser att styra åsikter att förkasta det sunda förnuftet. Det är således inte helt obegripligt då de som kallar sig ”antirasister” lyckats få det till ”rasism” att betrakta islam på samma sätt som kristendomen. Nån egyptisk islamistisk journalist eller krönikör (eller var det nån imam?) lyckades nån gång på 80-talet, tror jag att det var, hitta på ordet ”islamofobi” eller popularisera det åtminstone.

Han lyckades övertyga förment förnuftiga människor att det skulle vara ”islamofobi” dvs. en sjukdom, att betrakta islam med samma glasögon som man betraktat kristendomen och dess bisarra yttringar de senaste århundraderna då sekularismen utvecklades. Jag personligen tror att den framgångsrika slakten av den kommunistiska världsbilden bidrog till det. Här hittade bittra kommunister typer som hatade den västerländska civilisationen minst lika mycket som Stalin & Co.

Jag funderade för övrigt på detta med religion redan på 80-talet. Jag funderade på hur det skulle kunna gå till att skapa en religion ur ingenting (eller ur befintliga) Jag tyckte då att jag var riktigt vis när jag lite hobbyaktigt försökte komma på medel hur man skulle kunna göra. Jag trodde faktiskt på allvar att ingen hade kommit på tanken tidigare, att skapa en religion ur ingenting. Det var tills jag råkade stöta på en scientolog på Drottninggatan i Stockholm som introducerade mig i Scientologin. Jag gjorde inte auditeringen men köpte boken ”Dianektik” Då upptäckte jag att den där jävla hubbard redan gjort det som jag funderat på.

Vad säger att människor tidigare i historien inte funderat på samma sak? Jag tror nämligen inte att människor var mindre maktlystna och egoistiska än idag.

2 svar to “Islam, kristendom, judendom vad skiljer dem från scientologin eller Folkets tempel?”

  1. Lise-Lotte Says:

    Alla religioner lyckas i sitt genomförande genom att hitta folks svagpunkter. Vare sej genom att inkräkta i folks psyke o deras dåliga samvete eller pga deras svåra levnadsomständigheter så är det för att kunna styra sin egen vilja mot sitt mål.

  2. Conlon Says:

    Den här gjorde jag för något år sedan…

    http://www.xtranormal.com/watch/13218800/feminist-diskurs


Kommentera

