Kritisk genusanalys av den sociala konstruktionen sex

I DN har de en artikelserie om mäns porrkonsumtion. Man för fram tesen att om man konsumerar ”för mycket” porr så tappar man intresset att ligga med en kvinna. Sex med en kvinna blir då ointressant jämfört med porren som finns på nätet och filmer. Jag vet nu ingenting om det då jag enligt denna teori inte konsumerar ”för mycket” porr, för jag anser att en kvinnas kropp är mycket mer upphetsande än bilder på den.

Jag tänkte dock ta på mig genusglasögonen och granska problemet ur en problematiserande synvinkel, använda frankfurtsskolans ifrågasättande teknik helt enkelt, kritisk normanalys, om man ska slänga sig med vänstervokabulär. Den innebär att man smular ner en norm till dess beståndsdelar, titta på dem en och en, gärna förlöjliga och hata den traditionella betydelsen, och sen förgöra den gamla normen, ge dem en ny norm och bygga upp någonting nytt som man tycker är bättre.

Så, låt oss börja.

En vanlig föreställning, som är norm, är det som nämns i artikeln:

Sex är förknippat med till exempel upptäckarglädje, spänning och nyfikenhet 

Vi har den här föreställningen om att sex är någonting ”fint” som två människor delar. Sex är någonting ska vara ”privat” och ska inte ”exploateras”. Vad säger att den måste vara det? Kan inte sex lika gärna vara två människor som onanerar mot varandra med varandras kroppar? Vad säger att det måste vara ”känslor” med i bilden? Varifrån kommer föreställningen, den sociala konstruktionen kan man ju säga, att känslor är viktigt när det handlar om att knulla, suga eller slicka av varandra? Vad säger att man ”måste” göra det med någon man ”känner” för? Vad är felet med att sätta på någon bara för att man är kåt och vill få utlösning? Måste man komplicera saker för sakens skull?

Om vi tar det här med porr. Varför skulle inte porrkonsumtion vara en sexuell läggning? Många kanske föredrar det framför att använda en partner för sexuell tillfredsställse? Varför förknippas den med någonting onormalt och mindre ”fint” än t.ex. homosexualitet eller bisexualitet? Någon svarar säkert att det förknippas med någonting sjukt och dåligt för att ”många mår dåligt” av det. Jo, säkert finns det många som mår dåligt, men troligen upplevs inte porrkonsumtionen dåligt av alla, eller ens av de flesta, konsumenter. Ska man verkligen definiera en företeelse utefter minoriteten av dem som utövar den? Men är det så säkert att de mår dåligt pga. att det är dåligt i sig? Kan det inte bero på hur samhället ser på den sexuella läggningnen porrkonsumtion? Kan det inte vara den stigmatiserande attityden som får porrkonsumenter att måg dåligt? Att de tvingas känna att de är onormala och icke önskvärda i vissas ”vi och dom” samhälle?

Annonser

2 svar to “Kritisk genusanalys av den sociala konstruktionen sex”

  1. Pica pica Says:

    Man kan inte tala om norm i sex om man samtidigt anser att vi alla är individer. I vårt upplysta land har vad som är normalt ändrats med tiden. Orsaken kan man spekulera i även om jag inte tror att vi ”uppfunnit” så många nya varianter. Man behöver bara Kamasutra så inser man att människor alltid varit uppfinningsrika när det gäller sex.

    Dessutom har religionen spelat en viss roll även i Väst, som den fortfarande gör inom t ex islam. Såg en video av en imam som talade om onani. Tillåtet för män men tabu för kvinnor, fy fy. Egentligen hade vi också en gång svavelosande präster som fördömde sån styggelse. Händerna på täcket! Egentligen tror jag att den religiösa omskärelsen bl a var ett sätt att förhindra masturbation.

    Vad gäller genusperspektivet så gällde förr att kvinnor bara kunde njuta av sex med någon om det var äkta kärlek medan detta inte gällde för män. Tror inte heller att det stämmer riktigt men att tjejer sa så för att inte framstå som ”dåliga”. Jag anser att bejaka sin sexualitet är härligt och att vi idag har kommit så långt att många av gamla tiders tabun har försvunnit.

  2. Eva-Marie Says:

    Väl talat Pica pica och Vargen, ett intressant ämne som berör mänskligheten. Sex tänker vi på många gånger om dagen och vilken tur att det inte finns äkta tankeläsare 😉


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: