Hallå? afrosvenskarnas förbund?

Afrosvenskarna har ni säkert hört talas om. Dessa människor som anser att de talar för alla svarta. De brukar ju ha åsikter om Tintin, kvartersnamn och glassar. En åsikt hos dem som jag ännu inte sett är hur kränkande det är att ha betydelsen slav i sitt namn. Jag har lärt mig på ”Pettersson gör skillnad” -bloggen lite arabiska. Hade ingen aning om att alla arabiska namn som har ”abd” i sig har en slavbetydelse. Namn som Abdulla t.ex. (det finns ett otal varianter men orkar inte googla) Detta prefix gavs åt svarta slavar när islams variant av fred härjade som värst. Nåja, när svarta inte har det namnet så betyder det ”tjänare” och ja, visst kan man kalla slavar för tjänare också. Skillnaden är väl mest hur de blev tjänare.

Antagligen gav man svarta slavar detta namn för att de aldrig skulle glömma att de var slavar. Ungefär som den betydelsen ”nigger” har misstänker jag. Detta borde ju uppröra såna som människorna i afrosvenskarnas förbund? Eller kanske det tar fokus från deras inte alls rasifierande ”vithetskritik”?

Detta får mig även att ifrågasätta den ”perfekta människan” muhammed som alla muslimer vill efterlikna, och inte minst hans läror och så som sk ”lärda” tolkar dem. Det är tydligen inte särskilt svårt att acceptera lagar där stenar kastar på människor nedgrävda i en grop helt utan chans att försvara sig mot den muslimska mobben. Inga problem att acceptera lagar där händer, fötter och huvuden huggs av. Att det var förbjudet att dyrka andra gudar eller med straff belagt att konvertera från islam. Men  tydligen var inte slaveriet någonting som bekymrade den gode muhammed eller hans efterföljare särskilt mycket. Vad jag förstått så dristade han sig endast till att uppmuntra folk att köpa loss slavar så att de blev fria. De var inte värda att bli fria direkt medelst en uppenbarelse från allah tydligen. Hur ”perfekt” är man som människa då?

(och ja, hos löjligt enkelt förutsägbara människor som har svårt att argumentera i sak dyker de förutsägbara tankarna upp i deras hjärnor om kristendomen. Så för att förhoppningsvis slippa den sedvanliga bortförklaringen, relativiseringen av just Islam, så lägger jag denna brasklapp:

Jag vet, alla människor som ägnar sig åt religionskritik (eller ”hat” som de som känner sig träffade kallar det), vet att kristendomens historia var lika pervers men det har vi i civilsationen vetat sen länge, nu ifrågasätter jag den vida spridda myten om islams förträfflighet)

Kommentera

