Är det så enkelt att Israel är dumma och araber snälla?

Jag har länge varit kritisk till Israels agerande på västbanken. Jag har aldrig närmare brytt mig om Israels legala krav på västbanken. Jag har mest låtit min religionsfobi tala. Jag anser nämligen att det är en pervers tanke att nåt fantasifoster skulle ha rätt att lova nåt folk en bit av jorden.

Jag har alltid undrat varför Israel så hårdnackat kommer med såna påståenden som att de enligt – internationell lag – har rätt till västbanken vad, jag förstår. Jag har ansett att Israel får vackert acceptera att internationella samfundet anser, för att resten av världen ska få lugn och ro, att israel får ge efter. Men det är en naiv syn jag haft. Araberna skulle inte nöja sig, vilket de redan visat i praktiken i historien, att de aldrig någonsin kommer att accpetera att judar besitter ”arabisk” mark.

I nedanstående video förklaras det, i alla fall för mig, på ett logiskt sätt där allt känslomässigt trams är bortskalat, vad Israels ståndpunkt är. Jag kan inte se någor känslotrams utan föreläsaren ger en historisk blick på varför israel skapades. Det var tydligen inte så enkelt som att Britterna och väst tyckte synd om judarna för att si och så många judar gasades ihjäl. Jag förutsätter nu för bekvämlighetens och diskussionens skull att föreläsaren inte står skamlöst där och ljuger men jag orkar just nu inte källkolla alla gamla dokument.

Om någon har några källhänvisningar att komma med som visar på att hans berättelse är lögn så tar jag gärna emot dem. Det finns ju många som anser att Israels bildande skulle vara mer fel än t.ex. det forna tjeckoslovakien, österrike och ungern (som delades upp på exakt samma sätt som mellanöstern efter att det ottomanska riket krossades och utrotades) så brist på bevis lär ju inte finnas. Alla Israelkritiker har naturligtvis alla fakta.

Det som fick mig att hoppa till är att jag hade ingen aning om att det Israel som arabländerna anföll var erkänt enligt internationell lag (alltså att det erkända israel var mycket större i början) och att Israel i praktiken, i och med 1967 års anfallskrig från arabvärlden, bara tog tillbaka det som internationell lag gett dem och som araberna försökte ta ifrån dem. Jordanien hade de facto ockuperat Israel [västbanken] mellan 1949-1967. Det här med ”internationell lag” är viktigt att komma ihåg, för den hänvisas till ofta när det gäller vad en del anser att Israel ska följa. Men varför ska inte internationell lag gälla när det handlar om Israels rätt?

Jag har också alltid, i min okunnighet, trott att Britterna och Fransmännen med krig invaderat de landområden i mellanöstern som de hade och sedermera gav bort till araber och judar. Att de hittade på gränserna helt godtyckligt och bara för att de var såna rasister. Men det verkar att inte ens det är så enkelt som amatörhistoriker som har medias makt hävdar. De hade ett internationellt mandat att övervaka att landuppdelningen gick till enligt internationell lags intention. De var mer eller mindre som FNs närvaro i Balkan idag där FN på samma sätt delat upp Jugoslavien så som NF delade upp mellanöstern. Det intressanta är att europas uppdelning efter första världskriget gick så mycket smidigare än samma uppdelning i mellanöstern. Undrar vad det beror på? Mentaliteten? Kulturen?

Hursomhelst så rekommenderar jag en titt på denna föreläsning. Jag tar gärna emot liknande föreläsning där Israels rätt ”krossas” argumentatoriskt av motståndarna så jag som utomstående kan bilda mig en uppfattning där båda sidorna talar utan medias politiska och känslomässiga vinkel. Alltså en föreläsning som baserar sig på fakta snarare än känlsor.

2 svar to “Är det så enkelt att Israel är dumma och araber snälla?”

  1. Malte Skogsnäs Says:

    Ogillandet mot Israels politik är en sak. Hatet mot judar är en helt annan sak.

  2. Varg i Veum Says:

    Ja, men nu pratar jag om diskrepansen i synen på ”internatinell lag” när det kommer till arabers rätt vs israels rätt. Inte om judar, de är som religiösa figurer inte mer eller mindre ”värda” än muslimer och kristna i mina ögon.


Kommentera

