Varför har religiösa så svårt att erkänna hatet i religionen?

Det är intressant vilket liv det blir när någon påpekar att koranen visst innehåller hat. Att hatet finns i religionen. Länge har kristendomens hat exponerats så många kristna har accepterat det faktum att när man läser religionen så ska den läsas i den kontext den skapades i. Sålunda tolkar de bort det som idag, när utvecklingen gått framåt, är sjukt och koncentrerar sig på det som inte är lika bisarrt.

Men när det gäller Islam så påpekas det hur ”fredlig” den religionen är, trots att det står klart för alla som kan läsa att Islam är minst lika fyllt av hat som gamla testamentet.

Varför inte bara säga som den övervägande delen av kristendomen i princip har gjort: Allah visste inte vad det gjorde när det skapade religionen via sin självutnämnda profet. Jag menar, uppenbarligen hade varken allah eller gud nån susning om att människan skulle utvecklas och inte läsa bibeln eller koranen bokstavligt.

Om det nu inte är så att muslimer som anjem choudray t.ex. har rätt som gör som allah bevisligen säger i koranen o muhammed påstås göra av sk ”lärda” i haditherna?

2 svar to “Varför har religiösa så svårt att erkänna hatet i religionen?”

  1. Pica pica Says:

    Jag hade en diskussion med en muslim från Nordafrika. Han var mycket angelägen om att få medhåll av mig, att jag efter lång påverkan skulle inse hur fantastisk islam är. Jag brukade skoja och säga att jag inte gillar att leva efter en bruksanvisning (Koranen) och att alla dessa regler skulle ta för mycket tid så jag inte skulle kunna leva som jag vill.
    Jag la fram min teori att alla religioner är samma önskan hos världens alla människor att tro att livet fortsätter efter döden. Sedan att de utvecklats olika beror på tiden som gått och de geografiska skillnaderna och avstånden. Summa summarum, om det finns en gud så har alla religioner samma gud! Och varför skulle jag inte leta efter originalet när hans Allah och Mohammed kom så sent och stulit så stora delar av tidigare religioner? Det satte punkt för den diskussionen.

  2. Varg i Veum Says:

    Det kanske är svårt att tro efter mina hätska utfall mot vissa religiösas bild av deras tolkning av gud, men jag håller det inte som omöjligt att det kan finnas ett högre väsen. Det kan vara utomjordingar, det kan vara vi som är olika aspekter av Gud, men jag finner det omöjligt att tro på dyrkan av avbilden av människan som de abrahamatiska religionerna kallar Gud. En riktig Gud kan omöjligen vara lika småaktig, ondsint och egocentrisk som människan, för det är vad de abrahamatiska religionerna beskriver Gud som. Det är en självmotsägelse.


Kommentera

