Marlena Ernman, antisemitofiob?

Läste at Marlena Ernman hyllas för att hon inte firar kompositören Wagners födelsedag. Inget märkvärdigt i att inte fira en födelsedag. Jag själv firar inte någons födelsedag pga. det socialt tvingande konstruktionen, allra minst min egen. Men anledningen som hon anger får mig att tänka på det här vad man firar och inte firar och varför.

Marlena säger att hon inte firar Wagners födelsedag främst för att Hitler gillade Wagners muslik. Hon säger att Hitler nog inte gillade musiken så mycket utan Wagners antisemitiska åsikter.

Om man skulle ta och problematisera det lite och sätta det i ljuset av andra människor i historien som hyllas. Jag tänker som så att om man plockar ner denna sorts tanke i dess beståndsdelar och ser vad de innehåller egentligen så märker man hur allmänt utbrett hyckleriet är i människors sinnen. Inte förrän hycklarna gör upp med hycklandet så kan det bli någon förändring.

Wagner gjorde musik. Han författade även en antisemitisk skrift där han menade på att judar inte kunde göra musik. Och Marlene säger att Wagner ansåg att judar skulle utrotas.

Här har vi alltså en positiv och en negativ bild av Wagner. Wagner som var en produkt av sin tid. Antisemitismen var normal på den tiden. Antisemitismen var inte någonting ont, det var tidsandan. Marlene väljer då att bortse från musiken pga. att det är en jude… nej jag menar en antisemit som skrivit den. Hon kan inte sjunga hans stycken för att han är en jud… jag menar antisemit. För att han är någonting i Marlenas huvud, inte för att han gör någonting värdelöst i musiken som inte är värt att sjunga.

Om vi sen tittar på andra människor i historien. Låt vara att deras existens är ifrågasatt, men för diskussionens skull kallar vi dem historiska personer som Wagner.

Eftersom jag nu är en ”kulturrasistisk”” islamofob ”så förstår ni att jag kommer att lyfta fram hyllningarna till den självutnämnde profeten inom Islam och inte jesus (ärligt talat kan jag inte hitta motsvarande mängd hat hos det jesus påstås ha gjort och sagt) Jag vet inte, behöver jag räkna upp alla vidrigheter han gjorde och stod för?  Återkom till mig i kommentarsfältet om ni inte läst koranen och haditherna.

Muhammed gjorde å ena sidan så och sade å andra sidan så. I koranen så sades det ibland så och lite senare sades motsatsen. Muhammed sägs ha gjort goda saker också. Att inte hylla Muhammed, att påpeka självklarheter om muhammed, så som Marlene gör om Wagner,  anses vara sk ”islamofobi”. Att inte endast ta fram de positiva sakerna med muhammed anses vara sk ”islamofobi”

Om någon artist hade haft samma motivation att säga att hon inte gillade muhammed för vad han gjorde och sa så skulle knappast denne ha hyllats på samma sätt som Marlene. Vad beror denna diskrepans i människosynen på? Jag påstår att det är inget annat än rent och skärt hyckleri.

Visst, jag ser redan tankarna formas i huvudet på vissa:

”Jamen, det är väl liiiite skillnad på en profet och Wagner”

På det svarar jag:

”Ja, men människosynen som antiantisemiter har om Wagner skiljer sig föga från ”islamofober” som mig.” Muhammed var i grunden en människa, precis som Wagner. Båda gjorde bra och dåliga saker (om vi nu för diskussionens skull betraktar koranen och haditherna som trovärdiga källor) men den enas förment goda sidor anses vara mer värda. Dessa goda sidor raderar ut (”tolkas” bort) de dåliga hos den ena, men inte hos den andra.

Men grundpoängen som jag vill komma till är att muhammeds handlingar och tankar sägs ”ska ses i en kontext” perversionerna tillhör den sk ”tidsandan” där det var normalt att gifta sig med 9-åriga flickor och döda folk om de konverterade eller inte gjorde som muhammed sa.

Men när det gäller Wagner, då har inte tidsandan någon som helst betydelse. När det gäller honom eller andra inte idag inte så politiskt korrekta personer, så gäller inte några kontexter. Och för detta ska han dömas. Då är det hyllningsvärt att 200 år efteråt att hata hans handlingar (författandet av en skrift) så pass att man låter det gå ut över hans goda handlingar.

Är man då en antisemitofob?

6 svar to “Marlena Ernman, antisemitofiob?”

  1. Olli Rein Says:

    På baksidan har denne son till Hamas grundare ett samtal med Phil Hotsenpiller, det står intervju men är nog mer ett samtal
    Det finns fler videor på den här baksidan av Mosab Hassan Yousef och det finns på Petterssons ett inlägg av mig om denna Hamas son jag ska söka i vår söklucka på Hamas son och få reda på ner om honom. Här är nu intervjun eller samtalet.

  2. Olli Rein Says:

    Nu får du jobba och ta bort en del här vargen, men du får bra info om den här mannen och många videor att visa. Länken ovan funkar, men den här är den officiella som inte också går till liknande inlägg, utan bara det här på petterssons.
    http://petterssonsblogg.se/2012/08/25/son-till-hamas-och-fodd-till-terror/

    Den närmaste videon här måste länken bytas ut mot den rätta, jag hade fel länk i min firefox, nämlifen samma som i den första. Historien om denne man är intressant.

  3. Olli Rein Says:

    Om det är något du undrar om kan du använda min e-post eller skriva i kommentarsfälten på något av mina aktuella inlägg.

  4. Olli Rein Says:

    Jag har gjort om mitt eget inlägg så nu är det den här adressen som gäller till det uppdaterade inlägget.

    http://petterssonsblogg.se/2013/05/25/son-till-hamas-och-fodd-till-terror-2/

  5. Varg i Veum Says:

    Tack Olli Rein. Har i förbigående hört talas om den här ”Hamas-sonen” alltid intressant med mer info.

  6. Olli Rein Says:

    Fixar du det jag inte kan göra nu, så blir det visserligen färre kommentarer direkt, men förhoppningsvis några fler på sikt.


Kommentera

