”When a government lies to a people…..”

Läser nu att USA har ”bevis” på att Syriska regimen har använt sarin mot ”rebeller”. Inga bevis eller indikationer på att ”rebeller” har använt sarin finns heller tydligen. Jag kommer ihåg i början på 90-talet när jag hörde Jacksson Browns låt i samband med Kuwaitkriget. Då var det regimer  som USA stödde, men texten gäller än idag.

2 svar to “”When a government lies to a people…..””

  1. Pica pica Says:

    För 2 -3 månader sen läste jag på utländsk sajt att rebellerna hade använt kemiska medel. De hade då framgång och tagit över vapenförråd från Assad-regimen. Bl a USA hävdade då att det inte fanns några bevis trots reportage från sjukhus.
    Kan det hänga ihop med Obamas uttalande om att kemiska stridsmedel var ”en red line” som inte fick överskridas. Får mig att fundera över Obamas agenda. Och nu skicka vapen till rebellerna. Som om det inte fanns nog med vapen i Syrien?

  2. Varg i Veum Says:

    Nu är ju jag bara en liten skit som inte vet någonting, precis som de flesta som har åsikter om syrienkriget, men jag har missat att rebellerna skulle bevisligen ha använt kemiska eller biologiska vapen, precis som jag har missat bevisen att Assad skulle gjort det. Jag har däremot sett rapporter från media att islamister har, precis som Assad, tillgång till biologiska eller kemiska (jag är inte helt klar på om sarin är biologiskt eller kemiskt vapen)

    Jag utgår från logik när jag tar ställning i inbördeskriget. Assad har klart och tydligt fått signalen från USA att inte använda kemiska eller biologiska vapen. Det torde inte råda några som helst tvivel om vad som händer när man inte gör som USA säger, särskilt när de andra stormakterna inte använt kraftspråk för att dämpa amerikanska regimens krigslust. Det finns inte ens militärstrategiskt någon anledning att använda dylika vapen. Att använda kemiska eller biologiska vapen är logiskt sett en sista utväg när inget annat hos stridsparten anses hjälpa. När man väl använt dylika vapen så vet den normalt tänkande att man har förlorat med tanke på att omvärlden har ögonen på en. Jag tror inte att Assad inte skulle vara normalbegåvad (Någon mer strategiskt kunnig får gärna säga emot här)

    Därför anser jag att det bara handlar om det som Noam Chomsky kallar ”Manufacturing consent” dvs. tillverka samtycke till krig hos massan. ”Propaganda” med ett enklare ord. USA vill in där, jag skulle egentligen vilja påstå att USA ligger bakom protesterna och inbördeskriget. Det är mer en känsla än fakta dock.

    De som har allt att vinna på att använda dylika vapen är islamister under ”rebellers” fana. De känner till Obamas ”röda linje” precis lika väl som Assad gör.


Kommentera

