Vad är hat och hur bör makten förhålla sig till det?

Jag kände helt plötsligt för att klargöra min syn på yttrandefrihet, på religionsfrihet.

Jag anser att, de som jag anser vara, galna muslimer ska få tycka att de vill ha sharia, att de vill ha kalifat, att de vill bära burkor och slöjor, att de ska få hata bögar, att de ska få tycka att halshuggande av folk är någonting helt normalt för att deras variant av alla gudar säger det.  Allt detta ska de få uttrycka i ett fritt samhälle. På samma sätt och av samma orsaker ska nazister få bära sina hakkors och hata allt de hatar på bloggar och dylikt. Jag anser inte att någons hat, vare sig det gäller muslimers, kristnas, antirasisters eller nazisters, är bättre än de andras. Men de ska få uttrycka sitt hat.

Jag tror på fullt allvar att ett civiliserat samhälle kan hantera hat. Om det moderna samhället inte klarar att hantera några fås hat utan att självt bli hatorienterat, då är det inte modernt och civiliserat och förtjänar att reformeras genom konflikten den själv skapat. Jag vill inte tro att det moderna samhället är lika ynkligt rädd för åsikter som medeltidens makt, eller dagens diktaturer för den delen var och är. För ”vetduvad farbror Melker” det är handlingarna som definierar ett samhälle, inte dess invånares åsikter.

När samhället, eller de som har åsiktsmakten, favoriserar vissa sorters hat före andra, det är då det blir jävligt fel. Då skapar makten mera hat, precis som de gjort genom historien. Genom att acceptera en viss sorts hat, hur ”litet” det än må anses vara när det gäller slöjor, burkor och handskakningar, så bäddar man för konflikt. Genom att ”välja” vilket hat som är accepterat så skapar man det ”krig” som man säger sig vara rädd för.

Jag anser att det är oerhört fegt av makten som påstår sig stå på människans sida, som säger sig stå på medmänsklighetens sida, att gradera olika sorters hat. Att viss hat är ”bättre” eller mer accepterat än andra. Det är så ynkligt att då skylla sina egna uppenbara misstag på ”rasism”, ”främlingsfientlighet” och sk ”islamofobi” istället för att granska sin egen roll i konflikten man skapat.

Kommentera

