Vad är kontrarasism?

Det är ju populärt att hitta på nya ord för att stigmatisera och nedvärdera meningsmotståndare. Du har säkert hört hittepåordet ”islamofob” t.ex. Jag vet nu att det inte är så klädsamt att sänka sig till meningsmotståndarens nivå, men jag blev så glad över att jag hittat på ett ord som på ett replikerande sätt kunde belysa fenomenet hitteppåord att jag tänkte ge mitt bidrag till att belysa hur debatten har fördummats: Kontrarasism och kontrarasist. Jag har googlat på det lite löst men inte hittat att någon skulle använt det ordet tidigare så fram tills någon hittar det så betraktar jag mig själv som upphovsrättsinnehavare (eller nåt) 😉

Vad är då ””kontrarasism” eller en ”kontrarasist”?

En kontrarasist är någon som kallar sig antirasist och som använder metoder som förknippas med den rasism de säger sig se överallt. Vi pratar då om stigmatisering, strukturell ”vi och dom” -mentalitet, strukturell diskriminering, exkludering, hat mot det avvikande.

Kontrarasism är tankemiljön som fostrar kontrarasister.

Naturliga synomymer är: hyckleri respektive hycklare

Ett svar to “Vad är kontrarasism?”

  1. Slöja vs bikini | Varg i Veum Says:

    […] Vad är kontrarasism? […]


Kommentera

