Varför är just det som är tabu utmärkande för Tourettes syndrom?

De som besöker denna blogg har nog förstått vad den handlar om allra oftast. Jag är ju en sk ”rasist” och ”islamofob”. Men i ärlighetens namn ifrågasätter jag det som anses vara självklart och normer. Bara det att just synen på ”rasism” och ”islamofobi” som etablissemanget har är normen, och normen försvaras så våldsamt av vissa, så då blir det ju naturligt att jag problematiserar den.

Men nu blir det off topic så det visslar om det. Jag finner nämligen  Tourettes syndrom jävligt intressant ur ett socialpsykologiskt perspektiv. Så jag skulle vilja lufta funderingar jag har om den.

Jag finner det mycket fascinerande att den psykiska abnormaliteten koncentrerar sig på någonting så konkret. Jag menar, om det är en okontrollerbar impuls, hur vet impulsen om vad som är mest upprörande för omgivningen för tillfället? Varför hakar inte tourettespatienter upp sig på ord som ”gemändar” eller ”pappersark” eller ”mjölkviteämne”? Varför är det så ofta saker som är tabu i det samhälle som patienten verkar i som uttrycks i symptomen? Inte sällan är det könsord och andra saker som normala människor väljer att inte säga i situationer där de inte passar. Om det är signalsubstanser som hamnar fel eller om det råder brist på dem, eller vad det nu som är grunden till sjukdomen, varför får den just såna tabuinspirerade uttryck så ofta? (undrar förresten om det finns några muslimer i Islamstyrda länder som har Tourettes? och som fortfarande är i livet 😛 )

Jag såg en gång en dokumentär om sjukdomen. Det var ett gäng brittiska Tourettespatienter som skulle resa till USA. Detta var efter 11/9. Vad händer då? Jo, en av patienterna känner sig tvingad att skrika att han har en bomb i sin väska i tullen innan han ska stiga på planet. Hur vet en sjukdom vad som är opassande för tillfället?

Jag vet nu att det inte alltid är så som jag beskriver det, men det är just det tabubelagda som uppmärksammas. Kanske är det så att de som jag funderar över är i en fenomenalt stor minoritet att det bara är dess ovanlighet som avgör vad omvärlden får veta om sjukdomen i lättillgänglig gammelmedia? Jag blir gärna upplyst ifall nån vet hur fakta är egentligen.

Denna sketch nedan handlar nu inte om tourettes, den handlar om fobi, men jag vill dela med mig den i alla fall för det är någonting som är gemensamt i båda sjukdomarna. Och så är den hysteriskt rolig helt enkelt. Se den innan den anses ”kränka” fobiker:

3 svar to “Varför är just det som är tabu utmärkande för Tourettes syndrom?”

  1. Stenkvist Says:

    Ha, ha, very funny.

  2. Pica pica Says:

    Ja, vad som händer i människors hjärnor har alltid intresserat mig. Kanske därför jag ”fuskat” inom psykiatrin. Det är mer än roligt att höra vad en läkare inom professionen har att berätta – och tyvärr slå fast som vetenskap. Något jag tagit fasta på är att hjärnan fortfarande är det mänskliga organ vi vet minst om.

  3. Varg i Veum Says:

    Ja det är sant,det om att hjärnan är det vi vet minst om, även om det finns många utforskade logiska förklaringar till varför hjärnan agerar som den gör. Men jag frågar mig om man verkligen kan isolera, den till synes förutbestämda, hjärnans aktivitet från den sociala kontexten?


Kommentera

