Livepropaganda på Aftonbladet

Nu vet jag naturligtvis inte hur det är, men jag har en aning, med tanke på vilket slags propagandaorgan Aftonbladet är så är det inte orimligt att anta att aftonbladet iscensatt sin livechatt för att trycka på läsaren deras problembeskrivning som den sanna verkligheten..

Jag satt och följde en ”live chat” i eftermiddags på aftonbladet där ”alla” fick ställa frågor till författaren Måns Wadensjö. Denna Måns har tydligen nyligen givit ut en bok om ”den politiska situationen” i Ungern. Tydligen handlar boken om ungerns behandling av sk ”romer” (zigenare i dagligt tal)

Det som jag fann propagandistiskt var vilka slags frågor som släpptes fram. Eller vad sägs om dessa (scrolla ner för och rulla uppåt att få dem i kronologisk ordning):

Aftonbladet

Martin Nilsson, reporter: 

Tack själv Olle! Vi avrundar nu den här frågestunden från Almedalen. Nu ska Måns iväg och mingla, själv ska jag gå ut och ta luft. Det har varit rejält varmt i Visby idag – så även i tältet. Tack för alla frågor!

  Kommentar från Olle Tack för svar och tack också till er på AB för jättebra artiklar och chattar om Europa på marsch!
  Måns Wadensjö:  Jag tillbringade faktiskt de senaste månaderna på plats i Ungern för att lära mig mer om den politiska situationen – och det är också det som har lett fram till den bok jag tillsammans med Tommy Svensson har skrivit och publicerat på Arbetarrörelsens Tankesmedja. Den finns gratis som PDF på deras hemsida!
  Kommentar från Lena Måns Wandensjö, hur har du blivit expert på Ungernfrågor? Har du varit i Ungern någonsinn överhuvudtaget?
  Måns Wadensjö:  Men Sverige är en del av EU, och jag tror att det är ett utmärkt sätt för Sverige att påverka.
  Kommentar från Violleta Villas Varför kan inte EU göra något i dessa länder så att de tar hand om sitt folk på bra sätt? Det är väl inte Sverige sak att lägga sig i detta också!
  Måns Wadensjö:  Det finns helt klart frågetecken för skyddet för minoriteter i Ungern idag, och romerna är en särskilt utsatt grupp. Ett problem är just att förtroendet för myndigeterna och polisen – som s k a vara de som skyddar medborgarna – är väldigt lågt, och att många romer upplever att samhället inte ställer upp för dem. Så din fråga – vem som skyddar dem – är väldigt bra.
  Kommentar från Ralle Vad gör Ungern och Eu om den romska situationen i Ungern.vem skyddar romerna idag?
  Måns Wadensjö: Det skulle EU definitivt kunna göra. Samtidigt ska man komma ihåg att det finns ett stort motstånd mot att flytta mer makt från nationella regeringar till Bryssel, och att EU bara är vad medlemsstaterna vill att det ska vara. Problemet som uppstått nu är att Ungern – som det ser ut idag – inte hade klarat en medlemsansökan till EU, men att man inte har verktyg eller påtryckningsmedel för att göra någonting åt de länder som redan är med.
  Kommentar från Olle Skulle du säga att EU som organisation borde vara tydligare i detta – att stå upp för sina värderingar?
  Måns Wadensjö: Skillnaden mellan Jobbik och Sverigedemokraterna är väldigt stor. Medan Jobbik har en uniformerad underavdelning, öppet ifrågasätter demokratin och har föreslagit att man borde lista Ungerns judiska medborgare försöker Sverigedemokraterna – åtminstone på ytan – göra upp med sina rasistiska och nynazistiska rötter.
  Kommentar från E.W. Vilka skulle du säga är de största skillnaderna mellan Sverigedemokraterna, Gyllene gryning och Jobbik?
  Måns Wadensjö: Jag tror att vi framförallt måste vara tydliga med våra åsikter för vår egen och för den europeiska gemenskapens skull. Vi måste visa att det inte är acceptabelt för att inte andra länder ska följa efter. Till syvende och sidst kan vi inte lösa Ungerns problem utifrån, det kan bara ungrarna göra i ett demokratiskt val, men vi kan åtminstone stå upp för våra åsikter och värderingar.
  Kommentar från Olle Vad skulle man då inom EU kunna ha för strategier för att försöka ändra utvecklingen i Ungern och samtidigt undvika att det går åt motsatt håll – att Ungerns fascister går in i offerrollen och vinner mer mark?
  Måns Wadensjö: Jag tror att diskriminering och utsatthet ofta föder ännu mer utsatthet och diskriminering. Med en arbetslöshet som på vissa platser går över åttio procent – för att återigen ta Ungern som exempel – är det inte konstigt att kriminaliteten också blir hög. Folk är helt enkelt hungriga.
  Kommentar från Johan Vad kan de bakomliggande orsakerna vara att romerna är en utsatt och diskriminerad grupp i snart sagt hela Europa?
  Måns Wadensjö: Det finns det nog många olika svar på. Man måste vara medveten om att det finns en högerextremism som i första hand är nationalistisk, en annan som är rasistisk och en tredje som i första hand ifrågasätter demokratin. Ofta flyter de förstås in i varandra, men delar av de här åsikterna återfinns nog på många olika platser och hos olika människor i hela samhället.
  Kommentar från Jonatan Hur stor uppskattas högerextremismen vara och vart går gränsen för högerextremism?
  Måns Wadensjö: Tekniskt sett är de tillräckligt stora för att bilda en grupp redan – men hittills har oenigheten högerextremisterna emellan satt stopp. Den direkta orsaken var att en italiensk delegat uttryckte sig nedsättande om rumäner. Och på samma sätt har flera högerextrema grupper i östeuropa problem att enas eftersom de i vissa fall gör anspråk på rätten till samma landområden.
  Kommentar från Adrian Tror du den här typen av partier kommer att få sin stora genombrott i EU-valet nästa år? Så pass att dom blir en stor grupp i EU-parlamentet?
  Måns Wadensjö: Det är en väldigt stark berättelse, och tyvärr en berättelse som jag lärde mig att känna igen under min tid i Ungern. I inledningen av texten nämner Kadhammar ”De levandes marsch” som sker till minnet av Förintelsen i Ungern – och så sent som i april i år hotade högerextrema motorcyklister att störa den marschen genom en egen demonstration under parollen ”Ge gas!”
  Martin Nilsson, reporter: Måns är alltså på plats här i Aftonbladets tält i Almedalen. En sak jag själv funderade över, och som vi även pratade om tidigare, är hur mycket du känner igen i Kadhammars text?
  Måns Wadensjö: Det är du inte ensam att undra över. Det görs vissa framsteg – till exempel antog EU-parlamentet en skarpt formulerad rapport om Ungern så sent som den här veckan. Men man måste också vara medveten om att den kritiken riskerar att spela Ungerns regering rätt i händerna – en stor del av Órbans strategi är att framställa Ungern som ett oskyldigt offer för ett aggresivt EU, och varje sanktion riskerar att ge honom vind i seglen.
  Kommentar från Guest Själv undrar jag varför EU inte gör en tydlig markering mot fascismen i Ungern och även andra länder i Östeuropa.
  Måns Wadensjö: Nu friades väl DSK i slutändan – men inte ens i den infekterade debatten var det någon som ville göra fransmännen som grupp ansvariga för att han eventuellt hade begått en våldtäkt. Och det är en bra princip – var och en är ansvarig för sina handlingar.
  Kommentar från Guest Hur menar du nu? Dominique Strauss-Kahn?
  Måns Wadensjö: En viktig förklaring som måste nämnas är förstås den pågående ekonomiska krisen. När klyftorna i Europa ökar så ökar också motsättningarna mellan människor, och det är ett faktum att svårare tider får människor att söka sig till allt mer extrema och radikala alternativ.
  Kommentar från Annelie Vilken eller vilka bakomliggande orsaker tros ligga bakom den ökande högerextremismen?
  Måns Wadensjö: Din fårga är väldigt konstigt ställd. Det är en sak att tala om minoriteters rättigheter, och att en minoritet behöver skyddas från majoritetens diskriminering – och en helt annan att göra en grupp människor kollektivt ansvariga för enskilda individer. Till exempel hålls ju inte alla fransmän ansvariga för Dominique Strauss-Kahn.
  Kommentar från Guest När är det dags att prata om skyldigheter gällande romer? Idag pratar alla om deras rättigheter.
  Måns Wadensjö: Jag håller verkligen med dig om att det är så, och just det var en av de frågor som Mona Sahlin ville resa i seminariet tidigare idag. Det är inte bara i Sverige som romerna är en utsatt och diskriminerad grupp, utan i snart sagt hela Europa, och det är en diskriminering med väldigt gamla och långa rötter.
  Kommentar från Guest Varför tror du att romernas situation diskuteras så lite i Sverige? Det känns som att det är den enda folkgruppen man verkligen öppet kan diskriminera. Känns som att man kan gå in i vilket fikarum som helst och snacka skit om romer, utan att någon bryr sig.
  Måns Wadensjö: En svensk högerextremist behöver inte ha samma högerbukett som en rysk eller sydafrikansk. Det som däremot är tydligt är att högerextremismen de senaste åren har vuxit betydligt, och fått starkare fäste i länder den tidigare inter har varit stark i. På det är Sverige ett tydligt exempel.
  Måns Wadensjö: Det är nog inte så lätt att mäta. Högerextremismen ser förstås annorlunda ut beroende på vilket land och vilken kontext man tittar på den i.
  Kommentar från Guest vart i världen tycker ni att högerextremismen är som mest utbredd?
  Måns Wadensjö: Hejhej! Och välkomna med alla frågor. Jag kommer raka vägen från ett seminarium arrangerat av Arbetarrörelsens Tankesmedja, där jag, min medförfattare Tommy Svensson och Mona Sahlin diskuterat högerextremismen i Sverige och Ungern.
  Martin Nilsson, reporter: Då hälsar vi Måns välkommen!
  Martin Nilsson, reporter: Jag som modererar heter alltså Martin Nilsson och är reporter på Aftonbladet, på plats här i Almedalen. Så fort vi är klara med att grilla Jan Björklund i studion drar vi igång!
  Martin Nilsson, reporter: Om ungefär 10 minuter är det dags för en livechatt med Måns Wadensjö, en av två skribenter i boken ”Det mörka Europa”. Hans bidrag heter ”Ungern – en utmaning för Europa”, och handlar om det fascistiska Jobbiks framfart i landet. Läs gärna Peter Kadhammars reportage om partiet – det ligger på sajten! Som sagt, om 10 minuter. Häng med!

fredag 5 juli, 2013

Jag själv ställde ett par frågor som av någon anledning inte kom med. (kom ihåg att det som jag visar här är alla frågor denna Waldensjö fick) Jag frågade:

”Du säger att orsaken till att högerextremismen växer är dåliga ekonomiska tider. Men europa har ju inte haft dåliga ekonomiska tider i 500 år. Vi har ju fått lära oss att romer alltid har varit diskriminerade, hur går det ihop?” (kommer inte ihåg exakta ordalydelsen när jag skrev, men essensen i min fråga var som ovan)

Behöver jag säga att jag inte fick något svar? Låt mig fråga; ser ni någon fråga som problematiserar Måns och aftonbladets problembeskrivning? (för jag vill veta om jag är tokig på riktigt eller inte. Jag börjar tro att jag lever i en Twilight zone nämligen. Jag tror på fullaste allvar (nåja) ibland att jag måste vara psykiskt störd för att jag inte för mitt liv kan köpa verklighetsbeskrivningen jag ser i gammelmedia) Var det bara jag som ställde problematiserande frågor och inte ”kom fram”?

  •    
2 svar to “Livepropaganda på Aftonbladet”

  1. Ludde Says:

    du e kung…..

  2. Varg i Veum Says:

    äh.. det är jag inte. Du ska inte tro på det jag skriver här på bloggen okritiskt. Läs länkarna jag bifogar och bilda dig en egen uppfattning.

    Men jag uppskattar verkligen din uppmuntran.


Kommentera

