Nej, det pågår ingen islamisering av väst….

Nu vet jag inte om denna länk tillåter läsning för andra än prenumeranter, men den är en intressant problematisering av myten om att det inte alls pågår någon islamisering av det moderna och civiliserade samhället här i väst. (i betydelsen unket och bakåtsträvande)

I korthet handlar det om att en kvinna inte fick skillsmässa för att en förmodat civiliserad tysk domstol ansåg att man plötsligt ska ta hänsyn till lagar från 600-talet bara för att en människa döms att tillhöra en parallell verklighet så som den upplevs av mer eller mindre mentalt efterblivna personer.

3 svar to “Nej, det pågår ingen islamisering av väst….”

  1. Pica pica Says:

    Visar tydligt att man inte kan ha två olika rättssystem i ett land. Många europeiska länder har i stort liknande juridiska system men islams sharia skiljer sig väsentligt från dessa.
    I England har man i många muslimska områden sharia-domstolar som ska sköta familjejuridiken, t ex skilsmässor. För män är det inga problem för de behöver bara säga det tre gånger så är det klart. Det går bra att göra det över mobilen. Kvinnorna måste gå till domstolen (en skäggubbe) med sin man. Om mannen inte vill ha skilsmässa kan ärendet fördröjas i det oändliga. Det har visat sig att det i över 90% av fallen är kvinnorna som vill skiljas.

  2. Osynlige Mannen Says:

    Nej, man kan inte ha olika rättssystem inom samma territorium. Och det fungerar inte heller särskilt bra med olika moralsystem inom samma territorium. Själv får jag inte ljuga för någon. Vare sig för smålänningar, ryssar eller namibier. Men det finns kulturer där man ser annorlunda på saken. Jag vill helst undvika samröre med kulturer där det anses OK att ljuga för mig, eftersom jag kommer från en annan kultur. Det samröret skulle innebära att jag ställs inför valet att bli konstant lurad eller att jag måste sänka mig till en kulturellt lägre stående nivå. Jag föredrar att umgås med de som har antagit samma förpliktelseuniversum som jag.

  3. Olli Rein Says:

    Ja så enkelt är det nog, Osynliga Mannen.


Kommentera

