Nix registret – Truecaller

Jag är psykiskt allergisk mot påtvingand reklam. På TV och på Internet, det finns få saker som stör mig lika mycket och det har närmast blivit en hobby (eller besatthet om du vill 😛 ) att undvika reklam. Jag använder PVR för att titta på TV på reklamkanalerna, använder ”ad block” i webläsaren och skydd mot reklamsamtal i mobilen.

Därför tänkte jag att jag ska göra lite reklam. Så om du hatar reklam lika mycket som jag så ska du inte fortsätta att läsa det jag skriver nedan 😉

Nu har lobbyorganisationerna återigen lyckat övertala politiker som ni valt att göra som kapitalet vill. Det ska nämligen bli NIX-register på mobiltelefonsidan också. För dem som inte känner till NIX-registret är det ett ställe där man avsäger sig telefonterrorism. För att freda sig mot diverse skumma typer och skapa telefonfrid så måste man alltså tala om för terrorbolagen att man INTE vill bli uppringd av dem, istället för att, som det borde vara, att man kontaktar dem och säger att man är intresserad av denna formen av olägenheter. Dock lyckades telefonterroristerna hindra fullständigt skydd mot telefonterrorister genom att kräva att om man haft ”tidigare relation” med något företag så fick de terrorisera som de ville.

Hittills har det bara gällt fasta telefoner, mobiltelefoner har dessa bolag inte fått ringa till tidigare. Punkt. Telefonstörarna har helt enkelt enligt lagen enligt ”etiska riktlinjer” inte fått störa folk på deras mobiler. Precis som det ska vara.

Men nu har det blivit ändring på det efter intensiv lobbying hos politikerna som till slut inte orkade stå emot terrorn från lobbyorganisationerna. Nu måste du själv tala om att du inte vill bli störd och sen måste själv påminna om det efter ett par år (om reglerna inte ändrats) för din vilja anses bara sträcka sig ett par år fram i tiden. Om du då inte återigen talar om för terrorbolagen att du inte vill bli störd så känner de att det är fritt fram att börja störa dig igen.

LT

Men som tur är så finns det appar som ännu inte har förbjudits av företagen. Det finns flera men jag själv använder Truecaller (helt enkelt för att det var den första jag provade) och den gör att man inte behöver anstränga sig för att slippa bli störd. Truecaller har en lista som de underhåller, en lista med telefonnummer från kända telefonstörare. Om nån inte finns med i den listan av någon anledning så kan man enkelt lägga till den i programmet så blir man bara störd en gång av dem. Funkar bra stalkers också, bara o lägga till numret. Om de nu inte har hemliga nummer förstås, då funkar det inte (och utan tvekan kommer det att börjas lobbas hos politiker snart att telefonterrorföretagen ska få börja använda hemliga nummer eller att appar som Truecaller förbjuds)

Samtalet kommer fram men du märker inte av den om du inte tittar i Truecaller för att se vilka du sluppit bli störd av.

Svt

AB

2 svar to “Nix registret – Truecaller”

  1. Pica pica Says:

    Dessa telefonförsäljare gör mig galen. I början tänker man på alla arbetslösa ungdomar som inte fått något annat arbete och försöker tacka nej på ett artigt sätt. Men nu börjar de gå för långt. När jag artigt tackade nej sa en kille till mig: ”är du dum eller vad, fattaru inte vad bra det här är?” Naturligtvis har jag NIX men nu har de börjat ringa på min mobil också. Varje gång säger jag att de ska stryka mig ur sina register men icke..
    Bland de värsta är My safety. Tyvärr tog jag emot en ”gratis” nyckelbricka” för några år sen och nu ringer de om alla sina tilläggstjänster. Att jag ringt upp och skickat tillbaka den nyckelbrickan gör ingen skillnad. Varje gång de ringt (ibland flera olika varje vecka) har jag bett att få bli struken utan resultat. OCH efter varje samtal har de några dagar efter samtalet skickat mig en faktura på något jag ej beställt.
    Tack för bra tips, nu ska jag prova Truecaller.

  2. Varg i Veum Says:

    Jag garanterar att du kommer att bli nöjd med Truecaller. 🙂 Det är tillfredsställande att se den lilla truecallerikonen på skärmen så man vet att den verkligen gör det den ska. Nåt callcenters automatiska uppringare har jobbat febrilt hela förra veckan.

    Om den nu inte skulle funka tillfredsställande så finns det andra appar (man ser dem som förslag om du söker på Truecaller i Play butiken.


Kommentera

