Varför koncentrera sig på det dåliga inom islam?

När man försöker diskutera med diverse islamofiler så får man ofta höra just detta om att man ägnar sig åt att bara visa upp de dåliga sidorna av islam för att demonisera muslimer (ja, muslimer! inte islam 🙂 ) Islam har ju gjort så många fantastiska saker för mänskligheten. Islam ger miljarder med männsikor tröst, varför ska man då visa upp de dåliga sidorna av islam som bara ett ”fåtal” tror på? Detta argument låter ju till synes logiskt. Vore det inte bättre som man bara tittade på det goda och ignorerade det onda?

Det finns en bloggare som har denna sortens tankar som sitt huvudargument. Han säger att ”islamofober tänker precis som islamister” Hans skarpaste argument tycks vara att det är mycket bättre om man inte alls tänkte som islamisterna tänker för att beskriva problemet med islamism, och i förlängningen Islam. Man ska alltså inte ta någon som helst hänsyn till hur islamister tänker (eftersom det finns muslimer som inte tänker som dem) vad islamisterna än själva säger. Islam är bara gott och det är bara de upplevt ”goda” muslimerna som har rätt att bestämma vad islam är, vi som står utanför tramset ska alltså bara lyssna och tro på en av alla myriader med sk ”tolkningar” av Islam och ignorera de delar av islam som inte passar.

Det blir ju lite komiskt om man skulle tillämpa dylika tankar på annat än islam. Jag menar, om vi tar och tittar på hur kristendomen beskrivs i jämförelse med islam. Inte bara historiskt utan även i debatten idag.

Har ni någonsin hört från dylika debattörer: ”varför koncentrera sig på de dåliga sakerna med kristendomen?” Varför ständigt upprepa att kristendomen fört så mycket elände till världen, de koloniserade, de förslavade, de mördade, de hittade på rasismen och tvingade alla koloniserade länder att vara rasister. De var dumma mot judar (medan muslimska samhällen var jättesnälla förstås) De skapade antisemitismen. De påtvingade sin religion på andra med våld. osv. osv. Ja, ni förstår poängen hoppas jag? Varför dömer man inte kristendomen för allt vad de gjort gott? Varför hatas kristna människor så mycket? Varför är fobin mot kristendomen mer accepterad än kritik av islam som religion och vägledare åt nån miljard människor (som därmed är en maktfaktor)

Jag är såpass gammal att jag var med på den tiden då knappt någon i Sverige visste vad islam var, eller rättare sagt: ingen brydde sig ett skit om islam, för islam var inte ett problem då. Muslimer som levde i Sverige var precis som vilka människor som helst. På den tiden behandlades kristendomen som islam behandlas idag, men inte var det nåt tal om nåt slags ”kristofobi” då. Det var bara i akademiska kretsar islam diskturerades. Då var det sund religionskritik. (Judendomen har aldrig behandlats/debatterats som kristendomen eller islam under min levnadstid kan jag ju säga. För den har den status i folks medvetande som islamister drömmer våta drömmar om 😉 ) Då fick vi lära oss att kristendomen var bara skit, kristendomen ställde bara till med problem, både historiskt och då.

Om man lyckas sluta hyckla så överdjävligt så tror jag att mycket av den upplevda ”islamofobi” försvinner. Behandla alla religioner lika helt enkelt. Tack vare att vi behandlat kristendomen som skit (så som det upplevs av kristna) så har kristendomen och dess utövare utvecklats. Framförallt bör ansträngningarna för att bevisa hur fantastisk islam är riktas mot islamister, det är ju de som inte fattat någonting av islam. Vi andra behöver inte fatta det lika mycket som muslimer som inte förstår sin egen religion.

Därför, mina vänner, ska vi koncentrera oss på det dåliga inom islam. De som är goda är goda och ska inte blandas ihop med de onda muslimerna, så som många kontrarasister och islamofiler gör. De goda har helt enkelt valt (tolkat) bort det onda i islam. Eller som kvinnan i klippet nedan säger:

”Peaceful muslims interpret islam almost beyond recognition” 😀

Jag lägger till ett klipp ur diskussionen om varför islam är eller inte är fredsreligionen. Se gärna islamofilernas argument också.

Ett svar to “Varför koncentrera sig på det dåliga inom islam?”

  1. Pica pica Says:

    Jag har haft nöjet att diskutera islam med muslimer från olika länder de senaste 5 – 10 åren. Av egen nyfikenhet för att de alltid försöker få mig förstå vad som är bäst för mig ;). Jag tackar för omtanken men säger att eftersom islam (som de säger) är en religion och att tro inte är att veta anser jag att de får tro vad de vill precis som jag får. Problemet är att islam inte är endast en tro utan en samhällsideologi med egen lag, sharia, och egen politik styrd av imamer, mullor, sheikher mfl fina titlar, precis som faschism, nazism. Deras strävan är att ta makten över världen. Det säger de själva. Förvisso döljer de detta under religionens täcke men syftet är detsamma.
    Jag tittade lite på en svartvit film från Kairos centralstation igår gjord 1958. Det är ganska länge sedan men det slog mig att jag inte såg någon burka och ganska många kvinnor i västerländska kläder. Helt klart har islam de senaste decennierna gått baklänges i utvecklingen. Varför? Det sägs att endast 2 procent av alla muslimer är extrema (och potentiellt farliga). Varför överröstar de alla de andra moderata 98 procenten?
    Stämmer inte ”att inget göra är att instämma”? Garderar man sig genom att kryssa?
    Vi kommer aldrig till rätta med detta om vi inte kan/får föra en öppen dialog med tolerans från båda sidor. Här lägger jag skulden på politiker, media och vänstermuppar som i någon sorts okunnig välmening försöker kväva debatten.


Kommentera

