Vilken roll har journalister i Palestinakonflikten?

Nån italiensk fotograf fick för sig att studera om och hur media påverkar och till och med skapar händelser, bara genom sin närvaro. Massan ser dessa bilder dag ut och dag in. Bilderna vi får se i gammelmedia är gjorda för att framkalla just de känslor som de framkallar, de är ren propaganda, och de flesta går på det utan att reflektera. Reflektion brukar hålla känslor i schack så att man inte manipuleras. Massan tror att det vi får läsa och se i gammelmedia är sant. För det ”känns” ju.  Här är en film om hur armeér av journalister och fotografer tillverkar propaganda.

4 svar to “Vilken roll har journalister i Palestinakonflikten?”

  1. Olli Rein Says:

    Reblogged this on Petterssons gör skillnad.

  2. Olli Rein Says:

    Den verkade passa in i vår nuvarande mix, så jag hoppas att du inte har något emot att få videon lite mer exponerad på Petterssons.

  3. Varg i Veum Says:

    Självklart! tackar

  4. Olli Rein Says:

    Det skulle inte förvåna mig om dessa ungdomar har avtalat om betalt av fotograferna för att spela upp några scener så att de stora nyhetsförmedlarna får nya fräscha bilder, inte från de händelser man rapporterar om, utan från efterkonstruktioner som spelas upp av ungdomarna.
    Alltså bidrar själva konflikten till folkets försörjning. Så det kan vara därför ingen vill att de ska vara lungnt. Jag vet det är cyniskt, men jag är rätt övertygad om att min verklighetsbeskrivning är ganska nära verkligheten eller kanske mitt i prick.


Kommentera

