Min pinsamma okunskap…

Jag har på fullt allvar trott att det här med könsstympning av små flickebarn var exklusivt för östra afrika. Nu läser jag för första gången att det praktiseras bland kurder också! Vilka fördomar har jag inte haft om kurder? Man kan lugnt säga att svensk media talat tyst om den saken tidigare av någon anledning….

4 svar to “Min pinsamma okunskap…”

  1. Malte Skogsnäs Says:

    Men könsstympning av små gossebarn ska tydligen fortsätta att vara okey?

  2. Varg i Veum Says:

    Ja, tydligen kan inte religiösa vara religiösa om de inte får stympa gossebarn, deras gud vill inte veta av dem och det går inte att tolka bort ur religionen som stening och halshuggningar…

  3. Anonym Says:

    Första gången jag fick höra om kvinnlig könsstympning var som student i Stockholm för 30 år sen. Var också med i en förening emot detta vidriga. Därför satte jag nästan kaffet i halsen när jag igår på TV såg en forskare, Birgitta Essen (?) som sa att FGM (Female Genital Mutilation) minskat kraftigt. Det är fel! Hon sa också att det inte har med islam att göra!!?? Det är inte länge sedan, under Morsis tid, som en liten flicka avled i Egypten. Mubaraks fru påverkade så att Egypten skulle förbjuda FGM men Brödraskapet var positiva så det ökade igen. Tror att Egypten ligger i topp bland världens länder med flest stympade kvinnor.

    Nu är jag också emot omskärelse av män. Jag har många gånger ställt frågan till bl a muslimer varför de inte tror att Allah till dags dato inte lyckats skapa en enda perfekt människa. De menar alltså att vanliga enkla människor ska rätta till den store Gudens misstag?

  4. Varg i Veum Says:

    Jag har inte kunnat hitta några belägg för att kvinnlig slakt av könsorganet skulle ha med islam i sig att göra, till skillnad från stympning av små gossebarns penisar. Men vi kan väl konstatera att sedvänjan att skära sönder flickors underliv är vanligare i länder där islam har makten över tron, vilket antyder att muslimer i gemen genom historien inte brytt sig särskilt mycket om det är emot islam eller inte. Vad jag vet så står det inte i koranen uttryckligen att skärandet i småflickors underliv skulle vara emot islam. Om det stämmer är det väldigt konstigt, med tanke på att det sägs att könsskärandet är äldre än islam och nog skulle väl den perfekta människan ha förbjudit det samtidigt som han förbjöd allt annat som är relativt mindre perverst än skärande i könsorgan?

    Så den logiska slutsatsen man kan dra är att det är i alla fall inte lika haram att skära i småflickors underliv inom islam som det är haram att äta griskött eller konvertera… så… go figure som man säger…


Kommentera

