Den irrationella fobin hittar man på de mest oväntade ställen (NOT!)

I min serie där jag granskar normen har vi idag kommit fram till det här med fördomar. Men från en annan synvinkel än den vanliga förutsägbara (naturligtvis eftersom detta är min blogg 😉 )

Närmare bestämt ska vi titta på vithetsfobin som finns.

– Nämen vänta nu, det finns ju ingen fobi mot vithyade människor? Det finns väl inga fördomar mot vit hud? De har ju ”makten” kanske nån kommunist invänder…

Om vi tittar på vad fobi är ur samma synvinkel som sk ”islamofobi”

Jag tar då en islamofils tolkning.

Fobi är:

Det betyder (1) irrationella fördömanden av alla medlemmar i en grupp eller gruppen själv baserat på handlanden från enstaka individer i den gruppen; (2) en oproportionell fixering på gruppen för synder som åtminstone till lika stor grad begåtts av andra grupper; speciellt ens egen; och/eller (3) svepande påståenden om medlemmarna av gruppen som inte har göra med faktiska individuella handlingar och övertygelser.

 

(1) Så förekommer det irrationella fördömanden av alla medlemmar i den gruppen som har vit hud? Behöver jag säga mer än att någonting så rasistiskt som ”kritiska vithetsstudier” faktiskt är ett ämne som det forskas på utan att etablissemanget ser någonting konstigt med det? Behöver jag säga mer än att det påstås finnas ”strukturell rasism”?

(2) Så förekommer det en oproportionell fixering på grupper för synder som åtminstone i lika stor grad har begåtts av andra grupper? Behöver jag säga mer än slavdebatten?

(3) Så förekommer det svepande påståenden om medlemmar av gruppen med vit hud? Behöver jag säga mer än Trayvorfallet? För de som inte följt det spektaklet kan jag lägga till: behöver jag säga mer än Breivik?

Så, kom ihåg att irrationell fobi finns där man letar. Även om man letar hos gruppen ”islamkritiker” men inte minst i gruppen som kallar sig antirasister, den gruppen är så mycket större och har en enorm makt i och med media att man ju undrar vilken grupp som är det största problemet?

För fobi är väl någonting som inte är bra?

Kommentera

