Kan du verkligen kräva ”respekt”?

En tanke slog mig häromdagen. Det här med ”respekt” Det finns faktiskt människor i samhället som går omkring och tro att man kan kräva respekt av andra människor. Jo, tro det eller ej. Du stöter på dem inte minst i vänstermiljön när de kräver att man ska respektera ditten och datten, inte minst avarter av människor från främmande kulturer.

Man kräver att man ska ”respektera” en människas tro. Att det är någon mänsklig rättighet att bli ”respekterad” utefter de kriterier man själv sätter. Kanske har det svenska samhället (vill minnas att det var likadant i Finland) uppfostrat mig helt åt helvete när den lärt mig att respekt ger man för att någon förtjänar det utifrån dess handlingar. En människa får enligt mig respekt när denne har bevisat att denne är värd att respektera, att denne gjort någonting som naturligt ger en känsla av respekt.

Det råder nån slags föreställning hos vissa att om man inte ”respekterar” så ”hatar” man. Om man inte automatiskt ”respekterar” enligt konstruerade föreställningar så ”hatar” man per automatik. Hur har det blivit så? Vad har gått så fel?

Jag skulle vilja påstå att denna föreställning som korvstoppas i massan uppifrån, är en stor orsak till att respekten för respekten, så att säga, har eroderats. Respekt är nuförtiden bara ett ord som används för att skaffa sig själv fördelar coh för att trycka ner andra.

6 svar to “Kan du verkligen kräva ”respekt”?”

  1. Anonym Says:

    Många verkar blanda ihop ”respektera” och ”acceptera”. Jag måste acceptera att någon gillar islam, men jag behöver inte respektera det.

  2. Erik Says:

    Det är härligt med ”respekt” i de kriminella miljöerna där respekt betyder att ”är du starkare än vad jag är eller har en större bössa” så respekteras det, dvs kan någon hota mig tillräckligt allvarligt så känner jag ”respekt”.

    Hialöst.

  3. Anonym Says:

    Respekt är idag ännu ett ord som inte går att känna igen. Unga ligistgäng ränner omkring och kräver ”respect man” för detta är mitt område och jag bestämmer, ro hit med din mobil”. Kan de sen vifta med en kniv och hota med att ”cutta lite” om man inte lyder så bygger de upp sin självkänsla ytterligare inför kompisarna och där den behövs mest – inför sig själv.

    Hur dum får man va? Detta gäller både invandrargäng runt våra storstäder och PK-ister och vänstermuppar. De senare blir kränkta om man inte höjer till skyarna deras mediokra yttranden/skriverier och accepterar dem som nån slags åsiktsexperter.

    Alltså, jag håller fast vid den betydelse ordet respekt haft för mig från början och kanske också genom min uppfostran: Respekt är ett vackert ord som bara kan ges frivilligt. Den ska förtjänas. Kan aldrig krävas.

  4. Pica pica Says:

    Inlägget ovan har tappat min signatur:” Pica pica” istället står bara ”Anonym”?

  5. osynligemannen2 Says:

    Respekt är lite som ”alla människors lika värde”. Moder Teresa och Adolf Hitler hade alltså lika värde? Inte i mitt moraliska universum…

  6. huginomunin Says:

    Respekt kräver man inte, det förtjänar man med positiva insatser och attityd.


Kommentera

