”Vi måste prata om den sviniga sexismen i musikbranschen”

Vänsterjournalisten Jonna Sima berättar en anekdot ur sitt liv för att påvisa ”strukturer” inom musikbranchen. Hon berättar om hur hon hoppade in i en bil full med för henne helt okända människor. (Jag kan ju lugnt säga att hon är modigare än jag) Dessa män sade då sexistiska saker till henne. Förmodligen visste inte männen att Jonna är en person ur den gruppen som dagarna i ända sitter och dammsuger sin vardag efter just sexism.

Denna anekdot passar mycket väl till hennes agenda, så man är naturligtvis inte förvånad att allmänheten får reda på den.  Denna sortens inlägg läser vi ständigt på kultur och ledarsidor så de är lätta att känna igen, och normen har ingenting emot dem.

Vad hon gör då är att hon ”problematiserar” en ”struktur” som hon ser i musikbranchen.  Alla vet väl vad en ”struktur” är? Man kan säga att det är en slags ”kultur” inom en begränsad grupp. Någonting som gruppen gör för att den tillhör kulturen inom gruppen. Inom musikbranchgruppen finns det då sexistiska strukturer, och dessa ”måste vi prata om”.

Jag håller med, man ska problematiser kulturer och strukturer (jag skulle inte ha rätt att kalla mig ”kulturrasist” om jag inte gjorde det. Jag själv vill egentligen kalla mig ”strukturrasist”  för jag har många negativa åsikter om strukturer i sig)

Som den hycklarjägare jag är reagerar jag på att här har vi då Jonna ”får” *oantastat av normförespråkare ta en grupp och generalisera å det kraftigaste för vad några i en buss säger. Dessa personer är då representanter för en grupp och bärare av de ”sexistiska strukturerna”. Individerna har ingen betydelse, jonna ser dem som gruppen i sig, ”Alla” inom gruppen har dessa ”strukturer” och jag antar att jonna menar att alla i gruppen inte ens är medvetna om det?

Ponera nu om Mats Dagerlind hade skrivit en anekdot om en buss med MENA-invandrare eller muslimer och för honom en obehaglig situation. Skulle hans text om strukturer accepterats? Skulle han ha rätt att prata om ”strukturer” oantastat? Eller skulle det heta att det var ”individer” i bussen. Individer som inte alls har med den kontext de uppfostrats i att göra. Jag tvivlar på det eftersom i dessa (av normen utvalda) grupper inte finns några strukturer. Ta det här med kvinnosynen t.ex. MENAs kvinnosyn har ingenting med strukturer i kulturer att göra, kvinnosynen kommer från män som är helt oemottagliga för kulturell påverkan. Feminismen anser att det ligger i mäns interna struktur att förtrycka kvinnan. I alla fall om man ska tro på vad den sortens människor säger och skriver om ”patriarkat”

* Nu är Jonna bara en representant för normen. Jag menar på att det finns en struktur hos normen att vara enögda. Normförespråkarna väljer att bara se strukturer där det passar dem. Jag å min sida anser att strukturer finns överallt där det finns människor. Det finns för mig bra strukturer och det finns dåliga strukturer. Strukturer skapas av människor i den kontext den verkar. Jag skriver nu inte så mycket om de strukturer som Jonna gör, och det helt medvetet. Jag väljer bort de strukturer, som förvisso är värda att diskuteras, som åsiktsnormens förespråkare ändå tjatar om så mycket. Så ja, jag erkänner att jag är lika enögd som Jonna. Skillnaden är väl att jag är medveten om det och låtsas inte om något annat.

3 svar to “”Vi måste prata om den sviniga sexismen i musikbranschen””

  1. Cavatus Says:

    Tack! Nu förstår jag bättre hur du tänker när du använder deras egna argument mot dem själva.

  2. osynligemannen2 Says:

    Sedan skall vi kanske inte heller bortse från möjligheten att fröken Jonna tog en del hjälp från fröken Fantasi när hon plitade ner denna drapa?

  3. Malte Skogsnäs Says:

    http://toklandet.wordpress.com/2013/08/15/de-extremt-naiva-strukturerna/


Kommentera

