Är jag en rasist om jag inte själv anser mig vara det?

Det här med det sk ”tolkningsföreträdet” är intressant. Ni vet ju vid det här laget att de som springer till Diskrimineringsombudsmannen anser sig ha sk ”tolkningsföreträde”. De har detta på grund av att de av vissa identifieras som ”svaga” och ”utsatta”.  Jag skulle vilja problematisera detta.

Är det så att bara vissa ska ha sk ”tolkningsföreträde”? Vi pratar ju här om personer, om individer. Enligt den diskurs som råder i just Sverige är det ju individen som har tolkningsföreträdet. Om nån slöja eller någon annan extrem ”muslim” anser sig vara ”kränkt” för att denne inte får ett arbete, en försörjning, för att arbetsgivaren inte anser att dennes uttryck för sin upplevda eller personliga tolkning av ”tro” ska få uttrycka sig på arbetsgivarens arbetsplats medelst slöja eller handskakningar är förenliga med de ”värderingar” som arbetsgivaren har (eller för den affärsstrategi den har) och därför inte får anställningen, betyder det då per automatik (som idag) att den ”kränkta” har rätt i ett civiliserat samhälle?

Min fråga är helt enkelt: vem har det sk ”tolkningsföreträdet” och varför?

4 svar to “Är jag en rasist om jag inte själv anser mig vara det?”

  1. Pica pica Says:

    Jag struntar högaktningsfullt i om man kallar mig rasist i tid och otid. Ett exempel, jag opponerade mig när sonens klasskamrat får gratis körkort men inte han. De har redan en nyare bil, nyare TV och bostad än vi har råd med. Då kallas jag rasist? I och för sig kan man kalla det avundsjuka men samtidigt säger våra politiker att det ska löna sig att arbeta och att det är roligt att betala skatt. Varför gäller det inte alla?

    Politikernas sätt att löna dem som arbetar och sköter sig är minst sagt motsägelsefullt.

  2. RikF Says:

    Begreppet rasism är i stort sett bara till för att använda som ett vapen i strävan att slå sönder den etniska och kulturella sammanhållningen inom etniska grupper av europeiskt ursprung. Enligt gällande debattdoktrin är du rasist om du motsätter dig denna strävan. Det vill säga: om ditt beteende eller åsikt gynnar en europeisk ursprungsbefolkning men samtidigt råkar missgynna en individ eller en grupp av annat ursprung, oavsett om ditt syfte är att missgynna denna individ eller grupp eller inte, då är du rasist. Det är utfallet som är intressant. Om europeiska folk gynnas, då är beteendet eller åsikten att betrakta som rasism.

  3. Navigare Says:

    Man skall inte försvara sig om någon påstår eller frågar om du är rasist. Det är defensivt och de är därför de säger så. Gammalt trick! Ställ istället samma fråga själv eller fråga om de tycker illa om Sverige och svenskarna..

  4. Varg i Veum Says:

    Jo, jag vet, skulle skrivit ”är man rasist” så att det blev mer allmänt hållet. Jag är medveten om att det är ett epitet som känslostyrda människor använder för att de inte har argument i sakfrågan. Jag bara dekonstruerar och belyser ologiken.


Kommentera

