Det vita privilegiumets gåta

En sak som jag brukar småle åt är människor som pratar om ”vitt privilegium” i alla fall om de som använder uttrycket själva har hudfärgen de hatar så innerligt. Jag småler åt deras självbild och hur de klistrar den på andra som råkar ha samma hudfärg.

Uppenbarligen anser denna sorten av antirasister att de har ett ”vitt privilegium” de känner sig överlägsna alla som inte har deras hudfärg, och skäms för det. Men varför tror de att alla andra, ja, ALLA ANDRA, vithyade är som dem? Vad får dem att tro att bara för att de själva är såna rasister och ”priviligerade” så är alla andra det också?

Här är i alla fall en äldre gentleman med vit hud som har funderat lite över detta och problematiserar konspirationsteorierna om den vita huden.

3 svar to “Det vita privilegiumets gåta”

  1. Olli Rein Says:

    En alldeles fantastisk video, som förklarar det mesta, särskilt kanske när man de sista minuterna ägnar sig åt Sveriges problem med detta att vara privilegierad vit. Det är inte så ofta man ägnar så mycket tid åt just Sveriges problem, med något som borde vara ett större problem i USA än i Sverige. Men kanske man måste gå till någon annans problem, innan man kan förstå sina egna. Bra vargen, du hittar ofta en annan sida på saken, än den mest uttjatade.

  2. Malte Skogsnäs Says:

    Ang. intersektionalitet.
    http://malteroxxx.wordpress.com/2013/10/10/maltesisk-intersektionalitet/

  3. Olli Rein Says:

    Reblogga detta på Petterssons gör skillnad and commented:
    Den här videon är bra för de som kan tänka. Om jag rebloggar den här på Pettersson så går det ju samtidigt ut på din blogg. Ett så kallad win-win tillfälle. Jag har väntat på tillfälle i minst 2 dagar. Jag antar att vi har några gånger din blogg, men vi är ju flera att skriva så då bör det ju vara så. Men om jag låter dig få ”gratis” tillgång till vår större massa, tycker jag att detta måste vara bra för din blogg också. Vilket jag unnar dig av hela mitt hjärta och halva hjärnan.


Kommentera

