Yougov, hur kan man lita på vad de säger?

Vi har i dagarna fått höra att Yougov och andra svenska opinionsinstitut inte vill ”samarbeta” med Sverigedemokraterna.

Här har vi alltså institut som då ska ha någon slags opartisk trovärdighet. De ska till synes leverera fakta genom opinionsundersökningar. Nån tidigare anställd på Yougov som påstår sig ha ”antirasistiska” ”värderingar” förklarar att ”andra kunder” inte vill att Yougov ska samarbeta med ”rasistiska” partier. Vilka dessa ”andra kunder” är väljer hon att inte säga. Då får vi ta och spekulera istället. Sannolikheten är stor att det är de andra politiska partierna och gammelmedia som hotar med att inte köpa ”opartiska” undersökningar av Yougov.

Så vad lär vi oss av detta? Att Yougov levererar det vissa kunder vill ha. Fakta är inte intressant för dem att sälja till dem som vill betala för det, de säljer sk ”värderingar” och politiska åsikter. Sålunda bör man ta det Yougov och de andra opinionsundersökningsföretagen påstår i sina undersökningar med några nypor salt. Resultaten är färgade av deras ”värderingar” inte av objektivitet.

5 svar to “Yougov, hur kan man lita på vad de säger?”

  1. Cavatus Says:

    Ja, inget förvånar snart och jag är faktiskt inte ens förvånad över detta uttalande. Det indikerar också att opinionsundersökningar i sig inte är att lita på. De är säkert vinklade/viktade på något underfundigt statistiskt sett så att SDs siffror ska undermineras.

  2. Osynlige Mannen Says:

    Om jag, och alla andra som röstar SD och är med i YouGov-panelen, plötsligt börjar ange en annan partisympati strax innan valet 2014, så kommer förtroendet för YouGov som opinionsinstitut få sig en rejäl knäck när valresultatet kommer. Det skulle ju vara lite lustigt. För övrigt tycker jag att vissa marknadsundersökningar från YouGov är mer än lovligt amatörmässigt upplagda. Om jag inledningsvis svarat nej på frågan om jag brukar konsumera exempelvis smaksatt youghurt, följer ändå 20 följdfrågor om vilka typer jag föredrar. Bäst var den om hur gärna man på en 5-gradig skala tyckte olika personer passade som programledare i TV. Det måste ha varit 50-60 personer med namn och bild. Detta trots att jag i början klickade i rutan ”har ej TV”. Jag tror det var tre eller fyra personer jag över huvud taget visste vem de var: Magnus Uggla, Lena Philipsson och vem du nu mer var…

  3. Blodsven Says:

    Dessa onödiga undersökningar har noll och intet värde, och ingår endast i det politiska rävspelet där beställaren får det resultat den betalt för. Svarade en gång på en sifo-undersökning. Det var en jävla lunta gällande vilka tidskrifter jag läser. Det tog mig 2 kvällar att besvara skiten (samma idiotiska frågor upprepades flera ggr med olika formuleringar), vilket jag snällt gjorde och skickade in. Fick ett tacksvar att del 2 kommer att sändas om några månader vilket omedelbart hamnade i pappersinsamlingen, varefter jag fick nästintill hotfulla påminnelser. Uppmanar därför alla att kasta skiten omedelbart….

  4. Erik Says:

    Åkesson och SD flinar nog läppen av sig för varje stolligt avståndstagande. De goda uppträder som nyttiga idioter och göder SD med sin manifesterade godhet..

    Även om Svenne Banan inte röstar på SD så vill han nog gärna ser en ordentlig argumentation istället för ett idogt poserande.

    God person 1: ”Jimmie är dum”.

    God person 2: ”Jimmie är jättedum”.

    God person 3: ”Jimmie är jättejättedum”.

    God person 1: ”Jimmie är dummare än vad du kan säga”.

    Här är det uppenbart att God person 1 är den som vinner argumentationen med sin genomarbetade människosyn och kommer att belönas med plats i lämplig morgonsoffa och/eller erbjudas utrymme i Aftonbladets kulturdel.

  5. Olli Rein Says:

    Cavatus: Vi får hoppas på att de inte hittat på fler knep att fuska än alla de som de använde då. Leda in fåren till det dyraste sättet att rösta, nämligen förhandsröstandet. Fördelen mot att göra detsamma i respektive vallokal, är ju att inga partirepresentanter ser dom, och att de inte under valdagen måste springa på flera ställen. Man fick väl rösta om i västra Götaland, har jag för mig, men det ändrade visst inget på mandaten, så vitt jag minns.


Kommentera

