Svensk hederskultur, varför finns den kvar? Eller är den pånyttfödd?

Jag hade tänkt att hålla mig utanför debatten om den tårtkastande kommunisten då många sedvanliga PKs tycktes ha sund inställning till hennes attack.

Förvisso insåg jag ju att relativisterna skulle komma med sina plattityder, men de är ju debunkade för länge sen så det blir bara tråkigt att upprepa självklarheter. Men i feministernas relativisering hittade jag i alla fall en ny vinkel att problematisera.

Feministen skriver:

De säger också att du gett röster till SD. Vi tror på att om det varit någon annan vettig politiker som ställt sig bakom dig, så hade vi vunnit tillbaka dubbelt-gånger-tusen så många röster.

Det jag idag vill synliggöra är denna sortens människors föreställningar om deras ”kamp mot fascismen” och hur verklighetsfrånvända de är och som gör att det är svårt att ta dem på allvar.

Feministen tycks på allvar tro att folk som röstar på Sverigedemokratern gör det för att det inte är skamligt. Man tycks tro att om dessa allvetande åsiktskommisarier bara påtalar hur skamligt det är att avvika från normen så kommer SD-väljaren att anpassa sig till den. De kommer då att sluta rösta på SD helt enkelt.

Varifrån kommer en sådan småstadsmentalitet? Hur har denna form av hederskultur som etniska, förmodat moderna, svenskar  har kunnat överleva upplysningen? Är det skolan som har inympat dessa värderingar och en del har inte lyckats stå emot och tänka själva?

5 svar to “Svensk hederskultur, varför finns den kvar? Eller är den pånyttfödd?”

  1. @Benanderii Says:

    Reblogga detta på snurrigtdotcom.

  2. @Benanderii Says:

    Jag läser ofta dina inlägg här på bloggen och är till en del av samma uppfattning dock inte i det stora hela.
    Tyvärr, och med hjälp av lite klister på fingrarna råkade jag på min iPad reblogga din post. Det var inte meningen, jag ber om ursäkt.

  3. Varg i Veum Says:

    inga problem.

  4. rksmrgs Says:

    Exakt. De förstår inte att beslutet att stödja SD för de flesta är så traumatiskt och stigmatiserat att det inte finns någon ångerknapp. Det är som om det sitter en gigantisk backventil i SD´s tillflöde. Få ställningstaganden (om jag ny får referera till mig själv) har föregåtts av en så ångestfylld inre kamp. Eller så stark övertygelse när den var över.

  5. RikF Says:

    ”Varifrån kommer en sådan småstadsmentalitet? Hur har denna form av hederskultur som etniska, förmodat moderna, svenskar har kunnat överleva upplysningen? Är det skolan som har inympat dessa värderingar och en del har inte lyckats stå emot och tänka själva?”

    Konformism, en överdriven och perverterad variant av den samhörighetskänsla som egentligen är något positivt. Det är bara det att Sverige har ett lite för snävt intellektuellt klimat för att tillåta alternativa synsätt och för att tillräckligt många ska våga opponera sig. Men när det väl vänder går det rätt fort och jag tror att vändningen har börjat nu. Snart blir det mer skamfullt och ”ocoolt” att liera sig med de ”etablerade” partierna.


Kommentera

