Återigen hot mot en som säger vad hon tycker

En konvertit påstår att hon blivit hotad för att hon ”kritiserade” SD. Det är förmodligen sant. Vad jag inte begriper är vad dessa människor som hotar tror att de ska åstadkomma. Dessa, och deras motsvarigheter inom vänstern, verkar inte fatta att de i en annan bekant kontext hade varit talibaner.

Hon har precis samma rätt att håna SD och Jimmie Åkesson som alla andra har rätt att håna henne eller hennes religion. Svårare än så är det inte.

14 svar to “Återigen hot mot en som säger vad hon tycker”

  1. bobbenswe Says:

    Visst är det helt snurrigt att hota någon på nätet

  2. Navigare Says:

    ”Jimmie Åkesson, du fick en tårta i ansiktet för den rasistiska politik du står för.”
    Har svårt att känna medlidande med en person som skriver så. I synnerhet om man konverterat och blivit muslim. Vi vet alla vad den ideologin står för och vad som sker i dess namn.

  3. Varg i Veum Says:

    Jag håller inte med dig. Min åsikt är att alla ska få tycka och uttrycka vad de vill. Hon och t.ex. sk ”förintelseförnekare” har enligt min åsikt precis samma rätt att ha åsikter om det de tycker är fel och ska få uttrycka det utan att bli utsatta för hot, vare sig det handlar om hot om fysiskt våld eller hot om t.ex. att bli av med arbeten, i syfte att tysta dem.

    Visst, hon är konvertit och såna brukar ju ofta vara extra rabiata och fanatiska jämfört med normala muslimer för att bevisa hur muslimska de är (min diagnos är att det handlar om nåt slags mindervärdeskomples mot ”rena” muslimer som är födda i ”rätt” del av världen). Men så länge hon bara uttrycker sin åsikt medelst ord så är det hennes rätt. Den rätten måste alltid skyddas anser jag. Även om de är lika fyllda av det hånande hat som hon ger uttryck för mot individen Jimmie Åkesson.

  4. Navigare Says:

    Vänligen observera att jag inte vill frånta henne rätten att skriva det hon skriver. Jag bara vägrar att tycka synd om henne!

  5. Varg i Veum Says:

    Ja, du har naturligtvis rätt. Jag missförstod dig och läste in saker som inte fanns där.Ingen är skyldig att tycka synd om henne. Det gör hon och hennes svans så bra själva så det räcker och blir över.

  6. Lasse Löfman Says:

    I mycket av du skriver håller jag inte med dej, ibland tycker jag att du har intressanta tankegångar.
    Men att vara tillsammans med dessa egendomliga ointellektuella figurer på Petterssons blogg finner jag vara oegennyttigt för din sakliga kritik av religion. Jag menar alltså att dessa kommentatorer på Petterssons som bara svararar med elakheter och fördomar.
    Du säger att du inte är rasist, men om du ställer upp på deras blogg som du gör är du en medlöpare.
    Ta Kurt som tycker att Romer kan åka till kollo till Polen, ställer du upp på det ?
    Ingen på bloggen reagerar, bara tummen upp.
    Okey angrip gärna kulturer, men var inte tyst när folk vill skicka dom till kollo i Polen , på KOLLO.
    Med vänlig hälsning Lasse Löfman
    PS Jag har varit i Krakow och sett ett kollo.

  7. Varg i Veum Says:

    Tack för din feedback Lasse. Nu har jag inte läst alla kommentarer på Petterssons. Men det är Petterssons sak att reagera. Bara för att nån skriver trams betyder ju inte på något sätt att de håller med om det som sägs. Tror man att en kommentar per automatik reflekterar en bloggares åsikt är man inte särskilt intelligent. Jag anser att det här med ”guilt by association” är en mindre begåvad sysselsättning.

    Det händer faktiskt då och då att jag ifrågasätter kommentarer på olika ställen, som uppenbarligen är skrivna av folk med en intelligensnivå i paritet med galna islamister, men skulle naturligtvis kunna göra det oftare om jag kände för det. Men samtidigt vet jag att det är en variant av samma slags känsloyttringar som vi dagligen ser prov på från meningsmotståndare, de använder bara andra ord, men hatet är detsamma.

    Dessa zombies som skriver dylika kommentarer i Sverigevänliga bloggar hycklar dock inte och jiddrar om hur ”medmänskliga” och ”för allas lika värde” de är. Håller du en kniv mot min strupe och kräver att jag ska betygssätta olika former av idioti så känner jag större respekt för en icke-hycklare.

    Jag är förövrigt en fullblodsrasist, enligt det Orwellska nyspråket i alla fall; jag är en sk ”kulturrasist”

  8. Lasse Löfman Says:

    Jag tycker inte att varken Pettersson eller hans kommentatorer verkar ointelligenta. Jag tycker att det handlar om attityder.
    Jag kräver ingenting av dej, men hos Pettersson är det ett antal signaturer som hela tiden återkommer. Dag ut dag in med samma sorts kommentarer. Jag menar ställer man upp är man medskyldig, även om ens kommentarer inte direkt hetsar.
    De diskterar ju inte med varann. Jag menar även om man är emot invandring, så kan man ju inte tycka likadant i allt.
    Visst finns det galna islamister men också galna kristna.
    Vad menar du med kulturrasist?
    Jag tycker att det intressant med olika kulturer bara genom att åka till Italien är det ju lite olika.
    Sitta på en restaurang på Sicilien och titta på folk är ju spännande.
    Hyckleri ,bara för att man kan vräka ur sig vad som helst är man inte värd respekt.
    Hade Lasse

  9. Varg i Veum Says:

    ”kulturrasist” är man tydligen om man inte älskar alla kulturer lika mycket, om man anser att visa kulturer, t.ex. den man själv bekänner sig till, är bättre för en själv och ens samhälle än invandrade främmande kulturer från Långtbortistan. Så tolkar såna som kallar sig antirasister ”rasism” nuförtiden. Det visar att det här med ”rasism” inte är så hysteriskt farligt som de vill få det till när de känner att de kan vattna ur begreppet så pass. Det går liksom inte ta nån som brölar ”rasism” på allt på allvar. Därför har jag anammat epitetet.

    Kulturer i sig, i deras rätta kontext, är naturligtvis vansinnigt intressanta. När man besöker andra kulturer så förstår man hur de kunnat uppstå och bli så säregna. Dessa kulturer har sin naturliga förklaring och är ”perfekta” där de verkar ursprungligen. Tokigt blir det dock när man försöker implementera dessa kulturer på platser som inte har någon relevans för kulturens utveckling, i en totalt främmande miljö vill säga.

  10. Lasse Löfman Says:

    Jag tror(alltså vet ej) att den svenska kulturen är bättre än den i Gambia. Jag känner en kille från Gambia, han behandlar mej med
    respekt för att jag är betydligt äldre än han. Det ingår i hans kultur, vilket jag uppskattar.
    Slutsats: Kulturer kan ha både bra och dåliga sidor.
    Bara för att de flesta turkar är muslimer behöver inte allt i Turkiet vara dåligt.
    Vissa länder har förstås i vissa delar en förskräcklig kultur enligt svenska ögon ,ex. Indien med dess kastsystem.
    Antirasist kan ju betyda vad som helst det är ingen homogen grupp, dom är nog olika dom också.
    Du skriver om hat. Jag tror inte att det ger nått att hata folk. Däremot kan man ju hata vissa beteenden, ex. apartheid
    Hade Lasse.

  11. Varg i Veum Says:

    Jag hatar inte någon person, inte medvetet i alla fall. Jag kan tycka att individer framställer sig som fåntrattar och dumma i huvudet (ur min synvinkel). När jag använder ordet ”hat” så gör jag det för att visa hur fånigt det är att överdriva. Ett sätt att driva med det rikliga användandet av ordet i dess uppenbara populistiska syfte som är ämnat att tilltala jagsvaga människors reptilhjärnor.

    Visst är det så att bara för att de flesta i turkiet är muslimer så är inte allt, eller ens det mesta, dåligt i Turkiet. Notera – i Turiket– Men när man försöker införa det turkiska att gälla i sverige såsom i Turkiet så blir det jävligt fel.

    Min inställning till kulturer är att kulturer utvecklar varandra när de blandas. Det har skett genom hela mänsklighetens historia och går inte att hindra. Det blir någonting nordkoreanskt över ett samhälle som vägrar ta in nya influenser. Genom hela mänsklighetens historia har kulturer blandats med migrationen. Nya kulturer har uppstått på de gamla där man kastat det som inte passar kontexten. Problemet idag är att kulturerna blandas inte på samma sätt som de gjort historiskt. Därför har vi idag ett samhälle där många upplever sig se ”fascismen” växa. Om ”fascismen” växer så är det ett förutsägbart resultet på det mångkulturella experimentet. Lätt förutsägbart då alla vet att människor inte är kopior av varandra, att människor är olika. Att människor inte går att styra med sociala experiment.

  12. Lasse Löfman Says:

    varg
    Jag uppskattar diskussionen med dej. Enligt min mening ligger det en en del i det du säger här. En annan del kanske jag inte håller med om ex hur kulturblandning gick till förr, det var nog inte så kul när delar av Bosnien blev muslimskt, antagligen krig,

    Så här som du diskuterar trodde jag att Petterssonsblogg skulle vara när jag började kommentera där, istället blev jag utskälld med de grövsta skällsord. Jag tycker att man kan vara mot invandring utan att försöka nedvärdera dom som tycker annorlunda.
    Tankegångar är okey att angripa , men att focusera på ex. ett stavfel och strunta i resten, är fult.

  13. Varg i Veum Says:

    Tack, det är alltid trevligt att hitta någon som inte håller med men som kan diskutera åsikter snarare än personen bakom dem. Vem och vad jag eller du är som individer anser jag vara helt betydelselöst, särskilt i ett forum som internet.

    Jag är medveten om att jag säkerligen skrämmer bort folk med sarkasmen och ironin i de flesta av mina inlägg. Kul att du ser förbi dem 🙂 När någon angriper annat än sakfrågan så vet man att man har vunnit argumentationen. Det är i alla fall min inställning (och det som jag baserar min ”stöddighet” på 😉 )

    Visst, du har en poäng i att det nog inte var, det jag kallar naturligt kulturutbyte, eller assimilation i varandra, när olika religioners eller kungars kultur tvingades på andra. Fast ärligt talat så var det mer religioner som våldtog andra kulturer (som i sin tur byggde på konkurrerande religioner som måste förintas). Kungar som inte var sina religioner tänkte mest på sin egen och ibland sitt folks vinst och så länge folk höll sig på mattan så fick de utöva sin kultur bäst de ville utan att kungen försökte ändra på det. Jag tänkte mer på kulturutbredningen/sammanblandingen utanför invasioner och dylikt. Jag inbillar mig i alla fall att även sådan har skett i historien.

  14. Lasse Löfman Says:

    Javisst är det så, tänk bara på Sverige, med alla handelskontakter med resten av Europa under århundradena,
    Men även den nutida invandringen sätter spår, jag gillar inte kebab, men mina barn gillar kebabpizza.
    Och dom bryr sig inte om varför.
    Pizza förresten,1976 köpte jag min första pizza, och nu undviker jag dom(icke nyttigt).
    God Natt önskar Lasse


Kommentera

