Dags och börja prata om den goda islamofobin?

Det finns en del vita medelålders rektorer som ändrar på svenska traditioner vid skolavslutningar för att de har någon slags föreställning om att muslimer skulle bli kränkta om deras barn vistades i en kyrka på skolavslutningen. De gömmer sin islamofobi bakom uttryck som att svenska skolan ska vara ”icke-konfessionell”. (Detta samtidigt som de förmodligen inte har några som helst problem med att servera religiös mat)

Dessa vita medelålders svenskars islamofobi synliggörs aldrig. Vad beror det på? Är det för att det är en god form av islamofobi?

4 svar to “Dags och börja prata om den goda islamofobin?”

  1. Gubben Says:

    Jag har varit med om otaliga skolavslutningar i kyrkor. På femtiotalet var prästen stursk och auktoritär . Jag tyckte inte om skolavslutningarna då trots att att jag ej då visste vad Islam var.Sista skolavslutningen jag var på var förra Julen, nuförtiden är prästen och kyrkopersonalen pisamt underdåniga så glada att ha ett sammarbete med skolan. Jag gillade inte det heller.
    Svenska tradioner är inget heligt, jag hoppar inte som en groda i gröngräset, jag står inte och fryser kring en stor brasa och riskerar att få en raket i huvudet. När jag frågade min yngste son om han ville konfirmera sig, tittade bara förvånat på mej, han visste knappt vad det var. Nej traditioner ändras hela tiden liksom normer.
    De flesta rektorer jag mött är mer rädda för sin egen personal än för nåt annat. Vill personalen ha en skolavslutning i kyrkan så blir det så.
    Men jag har inte träffat många som tycker att det är en viktig fråga.

  2. Lotta Says:

    O inte att förglömma imamen som fick predika i svensk kyrka. Om nu kyrkan är så öppen, då borde ej deras barn ha några problem med det.

  3. Varg i Veum Says:

    @Gubben. Om nu många tycker att det är ”heligt” varför ska då vita meddelålders rektorer ändra på det för att lufta sina fördomar? Jag själv är likgiltig inför traditioner då jag inte finner något nöje i dem och undviker dem så mycket jag kan. Men det finns folk som vill behålla dem av någon anledning. Antagligen av samma anledning som främmande kulturer i sverige vill behålla sina fånigheter. Jag tycker förvisso tycker jag att det är bra att denna sortens människors rädsla för muslimer (nåja, mer en hysterisk fobi mot andra sk ”antirasisters” reaktioner mer än muslimrädsla om vi ska vara ärliga) och hyckleri kommer fram i ljuset.

  4. Pica pica Says:

    Vargen har rätt. Det finns många svenskar som i ”preventivt” syften försöker införa en sorts översekularisering och därmed tar bort många seder och bruk som i Sverige innebär ett igenkännande av våra traditioner som i deras ögon betyder trygghet. Detta kan man finna i de flesta länder. Märkligt nog är det just dessa godhetsapostlar som accepterar allt som t ex muslimer kräver p g a deras religion.

    Ett exempel jag sett är att det idag finns mer böcker i skolbiblioteken om islam än någon annan religion. Såg ett inlägg ”Slopa religionsundervisningen” av Jens Ganman i Östersundsposten på Luciadagen som var ”spot on”.


Kommentera

