Palestina-israelproblemet och normens makt..

Jag håller just nu på och läser Sören Wibecks ”Ett land två folk” som handlar om Palestina-Israelproblemet som världen drabbats och lider av. För mig är historien ingenting nytt, Sörens bok bekräftar det jag redan visste. Jag köpte den förvisso för att jag fördomsfullt nog trodde att jag köpte en bok som skulle utmana det jag tror mig veta om palestinaproblemet och människans konstitution, men det blev inte så.

*Twittervänstern är de första att kasta stenar på Israel. De anser att de styrande och största delen av israelerna är ”oempatiska”. De flesta twittervänster och nazister anser att problemet började när NF beslöt att judarna skulle få en del av arabernas (de som idag kallas ”palestiniers”) land. Det var ju så orättvist att stjäla ett ”land” och tillåta att kreti och pleti (ur en specifik folkgrupp) flyttade in utan att ha fått papper från den fiktiva staten ”palestina”.

Vad de inte tycks känna till är att problemet började med massinvandring, i ordets rätta bemärkelse, av judar. Ja, just det som anses vara ett ”rasistiskt” påhitt. De vet inte att det började med att många av judarna var ”papperslösa” dvs, inte hade någon rätt att bosätta sig där enligt muslimerna som råkade bo där just då. Att resten av judarna flyttade in helt lagligt genom att köpa land av de muslimer som valde att sälja känner dessa personer heller inte till. Muslimerna blev väldigt förgrymmade över att det kom en massa förföljda papperslösa till deras heliga land och krävde permanenta uppehållstillstånd enligt just denna varianten av ”papperslösas” villkor. Araberna (eller palestinier om du vill) började slakta judar, döda dem, pga. att de hade fräckheten att inte respektera sk ”palestiniers” föreställda gränser om vad som var ”deras” land. Det lustiga är att de som idag brölar om ”reva” o.dyl. är så historielösa, eller okunniga snarare. Dagens illegala invandrare kan tacka sin lyckliga stjärna över att de inte försökte vara ”papperslösa” i närheten av arabiska ”palestinier” kan man ju lugnt säga.

Vad vill jag då säga med detta upprepande som jag bloggat om förut? Jag misstänker att det droppar in en och annan twittervänster här så jag ska förklara för dem: Massinvandring ÄR inte någonting bra. Nu känner jag genast hur dessa twittervänster frågar: ”Vad är ”massinvandring”? Jo, det ska jag också förklara för den twittervänster som inte läst bloggen förut.

”Massinvandring” är när det blir fler invandrare än när en betydande del av den redan existerande befolkningen reagerar mot den. ”Massinvandring” är också när ett land tar emot fler människor än det klarar av med de förutsättningar de har, samtidigt som normen i landet har grandiosa föreställningar om sin egen godhet och medmänsklighet.

Eftersom jag alltsomoftast argumenterar med mig själv då twittervänstern verkar ha svårt för mina problematiseringar av dem och deras föreställningar, och därför inte vågar kommentera så ska jag förklara det här med ”förutsättningar” också då jag känner att det är en fråga som poppar upp hos dem (enligt den kulturmarxistiska ”problematiserings” -principen)

Men ”förutsättningar” menar jag fördelning av resurser.

Nåja, nu ska jag väl inte sparka på den som ligger, det är inte dagens twittervänsters fel att de är så okunniga om historien. Av någon konstig (NOT!) anledning  så lärs det i skolan inte ut om de egentliga orsakerna till palestina/israel-problemet som vi idag tvingas leva med. Det är så enkelt att skylla på NF och sionister istället för att se den bredare bilden. Det är alltid enklare att förenkla och avgränsa de ”goda” från de onda. Twittervänstern är inget annat än människor de också. Människan som art söker alltid de förklaringar som är enkla att förstå, de förklaringar som man inte behöver ägna någon större intellektuell ansträngning åt. Det är alltid enklare om man klart och tydligt kan identifiera och kategorisera utefter den agenda man själv sympatiserar med. Helt enkelt för att människans hjärna är uppbyggd så genom evolutionen. Den kategoriserande hjärnan som skapade ”fördomar” var den som gjorde att människor kunde överleva. Twittervänsterns hjärnor skiljer sig inte nämnvärt från dem de kallar ”nazisters” och ”rasisters”. Enda skillnaden är att twittervänsterns normer är de som har ”makten” idag. Deras föreställningar är normen idag.

*Twittervänster enligt min defintion: de som skryter om att de är så fantastiska ”antirasister” som anser sig har rätten att döma andra människor som inte bokstavstroget håller med dem. De som anser att deras bild av verkligheten är överlägsen underlägsna ”rasisters”

3 svar to “Palestina-israelproblemet och normens makt..”

  1. Osynlige Mannen Says:

    Om man tittar på de landområden som idag benämns Israel, Gaza och Västbanken, det vill säga mandatet Palestina väster om Jordanfloden: Hur stor var befolkningen och hur stor andel av befolkningen var muslimer för 100 år sedan? De siffror jag sett säger ca 600.000 invånare varav ca 1,5% muslimer, ca 17% judar och resten kristna araber. Har du läst andra siffror?

  2. Varg i Veum Says:

    Nej, jag har inte några siffror som kan motsäga det. Det du skriver låter dock väldigt intressant. Om de stämmer så blir ju historiebeskrvningen så som vi fått den dikterad för oss uppifrån än mer bisarr.

  3. Osynlige Mannen Says:

    Det jag läst om saken (förutom siffrorna över demografin vid tiden) är i korthet: 1917 kollapsade det Ottomanska Imperiet. Frankrike tog hand om bl a dagens Libanon och Syrien. Storbrittanien tog hand om bl a Palestina (som förutom ovan beskrivna områden även innefattade dagens Jordanien). Storbrittanien tillkännagav att det så småningom skulle skapas ett nytt hemland för judar inom det palestinska mandatet. Den sionistiska rörelsen som varit igång sedan mitten av 1800-talet fick vatten på sin kvarn. Redan då var 2/3 av befolkningen i Jerusalem judar. Nu började det strömma in judar till området. Fanatiska muslimer som till varje pris ville hindra en judisk statsbildning på det som sågs som muslimskt territorium flödade också in. De kom huvudsakligen från de områden som idag benämns Egypten och Saudi-Arabien. Det blev helt enkelt en demografisk kapplöpning. De judar som idag bor i Israel är huvudsakligen ättlingar till förfäder som invandrade för mindre än hundra år sedan. De ”Palestinier” som idag bor i ”Palestina” (Gaza och Västbanken) är huvudsakligen ättlingar till förfäder som invandrade för mindre än hundra år sedan. Begreppet ”det palestinska folket” myntades 1967, innan dess hade ingen hört talas om ”Palestinier”. (Yasser Arafat föddes i Egypten.) Historiebeskrivningen vi får oss till livs från massmedia avviker en aning från det jag ovan kortfattat återgivit. Nåväl, det ”palestinska folket” är dock äldre än det somaliska skriftspråket som uppfanns först 1972. Det existerar dock i sinnevärlden, även om mycket få behärskar det.


Kommentera

