Researchgruppen kan inte definiera rasism? verkar mest skjuta hejvillt i sina anklagelser.

Jag ställde en simpel fråga till AFAs registreringsorgan”researchgruppen” eftersom jag såg att mitt nick var utpekat som ”rasist” i deras registrering av åsikter de inte håller med om. Jag frågade på twitter om han kunde specifiera varför han anser att jag är rasist. Han tyckte det var så många olika orsaker att jag skulle komma igen och maila honom istället.

Så då gör jag det naturligtvis för jag vill se hur såna här personers logik går ihop. Jag ville veta hur tankegångarna går, var han så full av fördomar som jag misstänkte att han var? Jag påminde på twitter innan jul, men då hade han fullt upp i julstöket så han hade inte tid. Det kunde jag ju förstå då det finns viktigare saker än hjärnspöken här i livet.

Jag förutsatte naturligtvis att han inte skulle återkomma, eftersom jag visste att den simpla frågan jag ställt var besvärlig ur ett logiskt perspektiv. Men ack så fel jag hade. Idag fick jag ett mail från den ena i researchgruppen. Jag vet nu inte vilken av dem jag kommunicerat med på twitter då de gömmer sig bakom nicket ”researchgruppen” där. Men Martin är i alla fall vänlig nog att svara, även om jag kan tycka att det är lite antiklimax. Nu får man inte vara en anonym ”rasist” i det här jävla landet längre om man vill ha en definition på vad ”rasism” är enligt de som brölar högst..  😉

 

research

Eller så kände han att han var ute på tunn is 😉 Om han läst min blogg och kommentarer så har han nog mest känt sig kränkt, med tanke på vilken tankemiljö han befinner sig i mentalt, snarare än hitta rasism i ordets egentliga bemärkelse.

3 svar to “Researchgruppen kan inte definiera rasism? verkar mest skjuta hejvillt i sina anklagelser.”

  1. Gubben Says:

    Det var ynd att du fick ett så dåligt svar. Det hade varit intressant att läsa.
    Begreppen:
    Ren rasism grundat på biologiska argument verkar inte vara så vanligt nu för tiden
    .
    Främlingsfientlighet ,ovilja mot främlingar, svårt att sätta sig in i en främlings situation. Kanske ett upplevt hot mot ex den egna. ekonomin. Ganska vanligt tror jag
    .
    Främlingsrädsla , rädd för det obekanta och oförutsägbara..Andra vanor än de egna upplevs som konstiga. Vanligt, men minskar vid kontakt med det främmande.

  2. Varg i Veum Says:

    Naturligtvis har du rätt Gubben. Det finns ”främlingsrädsla” det är en lika förutsägbar som naturlig känsla. Utan den skulle människan knappast ha utvecklats till det den har blivit idag, på gott och ont. Jag påstår att den är lika primal som andra instinkter som sex t.ex. och finns hos alla människor, inte bara vithyade sådana. Och du har lika rätt i att rädslan minskar ju mer man har kontakt med det främmande. Det är lika naturligt och förutsägbart som det förra. Du bör dock fråga dig varför människomöten inte är naturliga idag och se vad som ändrats sen en viss tidpunkt. Varför fungerar inte migrationen idag när den fungerat mer eller mindre problemfritt genom historien (om vi ska tro såna som kallar sig antirasister). Genom historien har människor och kulturer blandats naturligt. Det människor velat ta till sig från respektive kulturer har de gjort naturligt. På så vis har kulturer utvecklats genom mänsklighetens historia. Vad skiljer dagens samhälle från de historiska som gör att ”främlingsfientligheten ökar” i takt med invandringen?

    Människan har alltid varit ”främlingsfientlig” helt enkelt för att det är en överlevnadsstrategi som utvecklats ända sen den första amöban i urhavet utvecklades.
    Ja, faktiskt andra än ”vithyade” också – om de ansetts tillhöra människosläktet vill säga! – Hur folk kan tro att de inte är ”rasister” genom att förneka att även svarta eller zigenare skulle vara människor är för mig obegripligt)

    ”Fientligheten” försvinner inte bara för att några enstaka människor förnekar den hos sig själva. Att förenkla det till att ”rasism” bara skulle handla om hudfärger eller kulturer är billig populism i syfte att förhärliga sig själv. Därför har jag så svårt att ta såna som kallar sig antirasister på allvar.

  3. Varg i Veum Says:

    ”Begreppen:
    Ren rasism grundat på biologiska argument verkar inte vara så vanligt nu för tiden”

    Nä, du har inte hängt med i debatten ser jag. Ren ”rasism” är idag, med nyspråkets hjälp, även när man ogillar främmande kulturer, eller kulturer öht. T.ex. vänstertomtar som ogillar den USA-inspirerade kapitalistiska kulturen är rasister nuförtiden (enligt deras logik, fast det lär de ju inte erkänna).


Kommentera

