Svenskfientligt?

Noterar att jag inte skrivit här på ett tag. Beror nog på att jag återigen är i en period då jag tycker att jag sagt det jag har att säga. På senare tid har jag mest kommenterat hos andra och på facebook. Vi får se när lusten infinner sig igen.

Såg just på facebook att någon med ett arabiskt namn undrade om detta var svenskfientligt.

Personligen tycker jag inte det. Men det kanske beror på att jag är finne? Men om jag vore en vänstersvensk finne så skulle jag ha blivit kränkt över den stereotypa bilden av den finske mannen. Men det är jag naturligtvis inte, jag tycker bara det är hysteriskt rolig karikatyr han gör. Undrar förresten om knallkorkar vet vad karikatyrer baseras på? En sak är dock säker: de har föreställningar om att karikatyrer är ”hat” och ”fientligt” enligt deras smått irrationella definitioner. Det är mycket som är hat i deras föreställningsvärld har jag noterat.

Men för att förstå att det inte är svensk- eller finsk”fientligt” så bör man ha levt länge i Norden. Det har i århundraden varit ett ”hat” mellan folken. Mycket av det ”hatet” baserar sig förmodligen på att Finland en gång i tiden i århundaden var Sverige. Detta faktum kunde ha lett till konflikter av mellanöstertyp, men det har inte gjort det. Säkerligen till stor förvåning för vänsterkorkar som ser hat överallt. Denna sortens individer är de som springer omkring i tillvaron och undrar vad som är svenskt. Vet man inte det så är det ganska logiskt att man ser hat och hatar det de inte känner igen.

Istället har norden behållit känslan av broderskap. Norden har länge ”hållt i hop” istället för att nedsänka sig till krig av mellanösterntyp mellan varandra. Jag skulle vilja påstå att det till största delen beror på Sverige och de historiska svenskarna och det som är just ”svenskt” då de har haft makten. Jag påstår att det beror på det svenska folklynnet (ännu ett innerligt hatat ord av dem som inte förstår vad det är) i kombination med folklynnet i grannländerna.

De som inte är så bevandrade i nordisk historia kanske inte känner till att Finland var typ ett landskap i Sverige och att finnarna vara förtryckta (enligt definitionen av idag) av svenskarna under flera hundra år. Samtidigt är de förmodligen helt omedvetna om det faktum att en nation ”Finland” aldrig existerat i sinnevärlden innan självständigheten.

Kommentera

