Sök jobb där dina föreställningar accepteras barnmorska!

Min inställning till abort lär väcka ont blod hos vissa av mina läsare misstänker jag. Jag anser nämligen att fostret är en kroppsdel av kvinnan och hon ska själv bestämma om vad hon gör med den. Men egentligen är det inte det jag tänkte diskutera utan den här troende kvinnan som verkar ha gjort en hijabgrej av sitt abortmotstånd. Kanske hon tänkt att hon ska väcka sk ”debatt” för att lyfta fram frågan om ”mord” på barn. Jag vet inte vilken annan slutsats man ska dra av en människa som utbildar sig till barnmorska trots att hon vet att det ingår i dennes arbetsuppgifter att ”mörda” barn, eller åtminstone hjälpa till med ”mördandet”? Låter misstänkt likt en del muhammedanska konvertiter och andra fanatiska slöjor som söker jobb där de vet att de inte är välkomna med sin unkna människosyn. De ”lyfter fram” problemet med att de förvägras ”utöva sin religion”

Dock skulle denna abortfientliga kvinnas plan vara mer långsiktig (men vad gör man inte för någonting som man tror på?) med tanke på den långa utbildning som krävs för att hennes ”debattinlägg” ska uppmärksammas.

Finns det verkligen anledning att ta abortfientliga människan på mer allvar än en muhammedan med sin slöja eller handskakningar? Alla hänvisar till sin ”tro” för att bli särbehandlade. Borde det inte vara så att de som ”tror” på ditten och datten vackert får anpassa sin tro till kontexten? Varför ska omgivningen anpassa sig till individuella föreställningar om vad de tror att deras gudar bestämt att de frivilligt ska göra? (ni vet slöjor brukar ju hänvisa till att de själva ”väljer” att bära slöjan 😄 )

Den här abortfientliga kvinnan kan välja att inte söka jobb där hon vet att hon inte är välkommen pga. att hon arbetsvägrar. Ett jobb där hon tycker att hon ska få välja vad som passar henne. Varför skulle hennes vägran, pga. sin föreställning om hennes gud, att utföra vissa sysslor vara mer värt än mina på min arbetsplats. Det finns en jävla massa grejer jag inte vill göra men som jag prostituerar mig till då jag anser att pengar är mer värt än min lathet och min fäbless för att bli uttråkad fort av saker jag inte känner för. Man kan inte hålla på och tramsa med indviduellas tyckanden om ditten och datten, i alla fall inte om man inte med våld är tvingad att utföra någonting man inte vill.

21 svar to “Sök jobb där dina föreställningar accepteras barnmorska!”

  1. Pica pica Says:

    Jag såg på nyheterna några avhoppade Kristdemokrater och abortmotståndare som samlade in underskrifter. De vill starta ett nytt parti med abortförbud som huvudfråga (hörde inget annat). Abort skulle tillåtas endast om kvinnan riskerade att dö av graviditeten eller att föda. Göran Hägglund var dock inte så oroad.

    Jag tänker på att vi ligger i topp i världens våldtäktsstatistik. Säkert blir många av offren gravida på kuppen. Menar då dessa att kvinnan ska tvingas föda ett barn som är resultat av en gruppvåldtäkt?

    Som kvinna blir jag förvånad över att detta dyker upp i Sverige idag, som att vi hela tiden regredierar. Naturligtvis är det halvgamla karlar som vurmar för detta. Fy tusan!

  2. Stefan G Says:

    Ska vi se på problemet på ett annat sätt?? Ni anser alltså att en kvinna skall kunna göra en abort fram till sekunden innan den naturliga födelsen efter nio månaders graviditet????
    Här handlar det egentligen inte några religiösa fantasier, utan en verklig fråga om liv och död. När börjar det bli en liten människa som växer inne i magen?
    Själv är jag inte motståndare till abort, trots att jag är lite äldre än en halvgammal karl…frågan är ju var gränsen skall sättas…..
    //Stefan

  3. Varg i Veum Says:

    Var går din gräns Stefan, och varför?

  4. Stefan G Says:

    Vart gränsen går?? Har egentligen inga speciella bestämda gränser, men i tjugondenågonting veckan kan ett för tidigt fött barn överleva. Vart går din egen gräns då? Sekunden innan ??

  5. Gustav Says:

    ”Jag anser nämligen att fostret är en kroppsdel av kvinnan och hon ska själv bestämma om vad hon gör med den.”

    Som Stefan skriver innebär det fram till sekunden innan den naturliga födelsen efter nio månaders graviditet – eller kanske rentav fram till dess navelsträngen klippts? Men tokstollar som förespråkar ”After-birth abortion” börjar ju också göra sig hörda…

    Och beträffande barnmorskan; varför skulle inte rätten till samvetsfrihet vara en grundläggande fri- och rättighet?

  6. Varg i Veum Says:

    En logisk gräns är innan den är ute?

  7. Varg i Veum Says:

    Det jag vänder mig emot är att det finns människor som går omkring med föreställningar om att de ska kunna bestämma över andras kroppar, stollar som hänvisar till egna tolkningar av myter som bevekelsegrund stör mig extra mycket.

  8. Stefan G Says:

    ”föreställningar om att de ska kunna bestämma över andras kroppar”….. är inte det detsamma som den blivande modern gör när hon dödar sitt barn? För att inte gå in på alltför krångliga diskussioner, menar jag sekunden innan barnet föds naturligt…
    Jag tror att det inte är så många som anser att den där sekunden innan födelsen är den logiska gränsen för abort…

  9. Pica pica Says:

    Jag tycker i princip att dagen abortlag i Sverige är bra. Den ger inte tillåtelse att ta bort barnet strax före födseln. Bland dessa abortmotståndare finns också en del som inte gillar preventivmedel och som försöker få bort ”dagen-efter-pillret” och sådana skrämmer mig.

  10. Varg i Veum Says:

    För att du ska kunna säga att ”modern dödar sitt barn” så bör du definiera vad som är ett ”barn” enligt dig. Vad skiljer fostret ”sekunden innan” förlossningen från den första celldelningen efter befruktningen? Medvetande om att h*n existerar? Känslor, rädsla för att dö?

    Enligt mig dödar inte modern något barn.

  11. Varg i Veum Says:

    Pica pica. Vi har alla våra gränser. Samhället måste sätta gränsen någonstans för att anarki inte ska uppstå. Min gräns ligger längre bort än din . Jag tänker naturligvis inte arbeta för att foster aborteras ”sekunden innan” för jag tycker inte det är någonting viktigt för mig, men som jag nämnde tidigare så stör jag mig på att det finns människor som skuldbelägger och stigmatiserar folk som vill bestämma över sin kropp, sitt eget liv. De har själva valet att göra vad de vill med sina foster, men de ska jävlart inte tvinga andra, medelst lag, att göra som dem bara för att de tycker en massa saker.

  12. Stefan G Says:

    Svaret är ganska enkelt, när fostret utvecklats till att klara sig själv. Vad som är skillnaden mellan den första celldelningen och ett fullgott foster, har missat Lennart Nilssons fotografier…

  13. Varg i Veum Says:

    Anledningen till att jag frågade om första celldelningen är naturligtvis att många, många abortmotståndare anser att livet börjar då och inte senare. Frågan jag egentligen ställer är vilka av alla föreställningar om ett liv ett modernt samhälle ska ta mer på allvar – och varför.

  14. Stefan G Says:

    Jo, jag förstod nästan det.. :-).
    Frågan vad som gäller mänskligt liv är inte lätt att besvara. Skillnaden mellan liv och ickeliv är egentligen inte en religiös fråga, utan snarare en praktisk och biologisk fråga. Religiösa frågeställningar kan de lärda ta hand om.
    Ett annat problem gällande liv, är ju aktiv dödshjälp….men där har ju det inte varit några religiösa argument, mig veterligt..

  15. Varg i Veum Says:

    Vad gäller dödshjälp har jag naturligtvis en åsikt om det också 🙂

    Nej, de religiösa aspekterna har inte varit dominerande i den debatten, där tycks det mest handla om saker som kanske kan hända någon gång i framtiden eventuellt.

    Det finns föreställningar om att människor skulle kunna pressas till att ta livet av sig. Människor som inte tillför samhället någonting, människor som som normen inte anser vara lika mycket värda. Människor som inte vill ligga till last. Deprimerade människor osv. osv.

    Jag vill naturligtvis ha möjligheten att få hjälp om jag skulle vilja det. T.ex. skulle jag aldrig kunna tänka mig att jag skulle trivas särskilt bra med livet som grönsak. Naturligtvis vet man ju inte detta i förväg, men möjligheten borde finnas. Det går alldeles utmärkt att ordna det utan att skattebetalare behöver stå med notan (på så sätt får man bort argumenten om att skattepengar inte ska användas till att ta livet av folk)

    Vem avgör vad som är värdigt liv för mig?

  16. B-E Johansson Says:

    När fostret har medvetande, är det en mänsklig individ och skall behandlas som andra individer. Man kan inte ha olika bedömning av ofödda och födda individer. Runt 20v tror jag att det är

  17. Varg i Veum Says:

    Vad tänker du om medvetandet? Vad har fostren medvetenhet om? Om sig själva? Kan de definiera sin egen existens? Kan de skilja mellan att vara och inte vara? Att det ena skulle vara sämre för dem än det andra? Kan de skilja på sämre eller bättre tillvaro för sig själva?

  18. Navigare Says:

    ”Min inställning till abort lär väcka ont blod hos vissa av mina läsare misstänker jag.”
    Så varför vill du då ta upp frågan? Är det för att öka antalet besökare på bloggen? Självklart delar jag inte din syn på problemet med att en kvinna inte vill fullfölja en graviditet. Det handlar inte heller om kvinnans kropp, det handlar barnets kropp och vad kvinnan (eller mannen) vill. Fria aborter kränker livets princip.
    Ställ er frågan hur många sandkorn som krävs för en sandhög.

  19. B-E Johansson Says:

    Vid 24-25 veckor har fostret ett visst mänskligt medvetande och måste behandlas som vilken människa som helst
    http://axess.se/tv/player.aspx?id=3797 (tidskod 12 min)

  20. Varg i Veum Says:

    Navigare, jag tar upp frågan av samma anledning som en del envisas med att tala illa om muhammed, eller rita bilder som de kallar muhammed, trots att de vet att många blir ”kränkta”

  21. Anna C Says:

    Det finns bara en gräns för när en unik individ skapas, och det är i befruktningsögonblicket. Det är den enda gräns som inte kan förflyttas genom filosofiska resonemang eller medicinens utveckling. Så är det bara, punkt. Resten efter befruktningen är bara en resa genom livet i olika stadier fram till döden.
    Sen anser jag att eftersom människor inte alltid handlar förnuftigt (använder preventivmedel) så ska möjligheten till abort finnas. Konsekvenserna av abortförbud är för hemska. Skademinimering helt enkelt.
    Gränsen för tillåten abort är däremot inte huggen i sten (som vissa feminister tycks tro). Den förflyttas med vetenskapens utveckling. Därför bör den sänkas vid behov. Orsaken för mig är att det helt enkelt är lindrigare för alla inblandade parter. Alltför bebislika, kanske levande aborterade foster är nog ingen höjdare ens för en härdad sjukvårdspersonal.
    Jag är ateist och just därför ser jag livet som synnerligen värdefullt (inget hopp om ett liv efter detta) och jag tycker inte att vi ska hyckla om vad abort egentligen är: vi dödar en unik individ. Vi måste leva med den insikten och inte ljuga för oss själva, men skuldbeläggning är ju den värsta synden i dagens Sverige. Ja, näst efter att rösta på SD.


Kommentera

