Jag har i några inlägg ifrågasatt biståndspengar och hur de snarare bevarar misär och elände för folk i Afrika än hjälper dem. Undantag finns förstås. Detta eftersom korrupta regimer slipper använda de tillgångar som finns till befolkningen och kan göda sig själva och sin makt med dem medan västs skattebetalare försörjer befolkningarna. I mina slutsatser har jag använt gammal hederlig logik snarare än erfarenhet från Afrika.

Erfarenhet däremot är någonting som journalisten Bengt Nilsson har, just om Afrika som han bevakat och besökt långe. I sitt senaste inlägg på sin blogg bekräftar han min tes om att biståndet är bidragande till krig och elände där nere. Jag anser att 50 års biståndspolitik bör reformeras och förnyas.

Biståndet medskyldigt till våldet i Sydsudan

Published January 29, 2014 | By Ethnopress

De strider som bröt ut i Sydsudan sistlidna december var väntade. Redan för tre år sedan, den 7 januari 2011 publicerade jag en text på DN Debatt med rubriken ”Svenskt bistånd sponsrar kapprustning i södra Sudan”.

Jag skrev: Nu pågår en intensiv kapprustning mellan de forna fienderna i landet. Det sker med hjälp av biståndspengar, bland annat svenska.

En regering som vill skaffa sig legitimitet inför folket bör naturligtvis lägga nationens resurser på det som folket allra mest behöver. Sjukvård, skolor, vägar och sanitet. Allt detta saknas nämligen i södra Sudan.

Men i en tyst överenskommelse har detta istället överlåtits åt utländska biståndsgivare. Det finns en mörk baksida av denna biståndsgenerositet. Den betyder nämligen att regeringen kan satsa sina oljepengar på att köpa vapen. Fyrtio procent av södra Sudans budget går till ”säkerhet”, läs militär upprustning. Fyrtio procent!

Läs resten här

Publicerat i bistånd. 1 Comment »

Ett svar to “”

  1. Pica pica Says:

    Hur mycket har inte pytsats in i Zimbabwe? Jag har sett ett bildreportage från Robert Mugabes palats och tror att mycket biståndspengar lagts där.
    Såg Bill Gates på Skavlan. Han tillhör en organisation med filantroper som satsar sina pengar i många U-länder. Vad som slog mig var att han (och många av dessa miljardärer) jobbar heltid med att se till att får ut det mesta av det pengar de satsar. Inte tillbaka till sig själva men att insatsen skall vara långsiktig och ge hjälp till självhjälp. Varför slösar biståndsmyndigheterna med pengar på projekt de inte följer upp? Varför har de så stor administration – en massa människor som lever flott på biståndspengar? Kan de inte få kompetent personal som ser till att mesta möjliga av biståndet går till det det är avsett för. På grund av allt detta ”mygel” har jag slutat ge pengar till dessa organisationer eftersom endast en mycket liten del går till behövande.


Kommentera

