Vänstern begränsade information

Jag kommer ihåg när FoxNews sändes i Sverige. När Comhem tog bort den trodde jag på fullt allvar att de gjorde det pga. att efterfrågan inte fanns. Men det visar sig att vänsteraktivister såg till att folk inte skulle få se andra vinklingar än vänsterns. Jag har retrospektivt kommit fram till att FoxNews införde balans mot vänsterpropagandan i svensk gammelmedia.

Jag var inte mer imponerad av FoxNews opartiskhet då än jag är av svensk gammelmedias idag men inser nu att de var en bra motvikt. FoxNews ljög och lurades varken mer eller mindre än svensk media, enda skillnaden var att den inte lindade in sitt budskap bakom floskler så som svensk media gör. Man fick information vinklad från det andra hållet istället. Då fick man mera information som man kunde analysera och bearbeta för att bilda sig en uppfattning om sakernas tillstånd. Idag är det förvisso lättare att ta sig ur propagandanätet tack vare internet, men det kräver lite mer arbete än att bara zappa in på TVn. För mig och många andra som är intresserade av politik har det ingen större betydelse huruvida Fox finns med i utbudet eller inte just av den anledningen. Vi kan själva söka information och kontrollera vad gammelmedia i Sverige påstår, men hur många gör det egentligen innan de bildar sig en uppfattning?

Det är inte bra för en demokrati att information styrs på detta sätt.

Det var under en debatt på Publicistklubben den 10 mars som panelen, där Svegfors ingick, fick en fråga från publiken om det svenska förbudet av Fox News. Frågan föregicks av en debatt om opartiskhet där Aftonbladets Natalia Kazmierska förespråkade höga krav på opartiskhet inom Sveriges Radio, med hänvisning till att privata aktörer ju var oförhindrade att ta ställning politiskt. Frågeställaren Jan Sjunnesson hänvisade till TV8:s beslut att återkalla sina Fox News-sändningar efter politiska påtryckningar och undrade vad panelen hade att säga om detta.

*edit* Har nu sett debatten på PK och där sägs nu inte att vänsteraktivisterna Lars Ohly och Gudrun Schyman ”förbjöd” någonting direkt. Det de gjorde däremot var att anmäla FOX till granskningsnämnden, förmodligen av ganska lätt förutsägbara skäl. Så, jag var lite för snabb att lita (eller tolka) Fria Tider på basis av vad de skrev.  Har försökt googla om exakt varför FoxNews slutade sändas i TV8, men har inte hittat nåt. Men inte desto mindre är det synd att kanalen försvann.

4 svar to “Vänstern begränsade information”

  1. kungfy Says:

    Samma gäller väl Russia Today (RT), som såvitt jag förstår blivit bortplockad av samma skäl. Det är fint med demokrati…..

  2. Navigare Says:

    Fox News är inte tillgängligt i Telias utbud heller-

  3. Efraim Says:

    Ärendet har diarienummer 723/06 hos myndigheten för radio och TV. Ärendet avslogs med hänvisning till att TV8 sänder från Storbritannien och inte ligger under myndighetens jurisdiktion.

    Om någon har ”förbjudit” Fox News i TV8 är det sålunda brittiska myndigheter, inte Svenska (Föga troligt eftersom Fox News faktiskt sänds i UK.) Mer troligt är att Lars Sjunneson inte har riktigt torrt på fötterna när han ställer frågan och att Svegfors inte vett vad han pratar om.

  4. Varg i Veum Says:

    Tack för info Efraim. Som sagt så uppdaterade jag istället för att ta bort inlägget. Jag hade fel. Men jag tycker inte det är mindre bisarrt att någon kan få för sig att vilja förbjuda vissa vinklingar men tillåta andra bara för att de tilltalar just dem. Det säger lite om mentaliteten hos maktindivider som Gudrun och ohly. Vad vi skulle ha att vänta oss om de lyckades få reell makt.

    Jag personligen t.ex. skulle ha mycket nöje av att få se Al-qaidas opolerade version av deras äventyr även i svensk TV, men jag får hålla till godo med Al jazeera 😉


Kommentera

