Konsumentupplysning – slipp reklamterror

Jag ska avvika från de vanliga ämnena lite. Jag är en rabiat hatare av reklam. Jag har inte bara sk ”islamofobi” jag har även reklamfobi.  Jag använder adblock, restinpeace och ghostery. Alla är tillägg till Firefox. I mobilen använder jag appen ”varningsinfo” som uppdaterar sin lista med telefonterrorister som blockas obarmhärtigt.

Jag har Tivo och spelar in alla program från reklamkanaler (går lika bra med vanlig PVR också) så att jag kan spola förbi reklamen. Direktreklam har jag naturligtvis avsagt mig. Har dock länge irriterat mig på direktadresserad reklam. Min fobi består i pappersdelen av rationellt hat mot att tvingas vara en mellanstation till pappersåtervinningen.

Upptäckte nu att det finns ett nix-register mot direktadresserad reklam som jag ville tipsa andra reklamfobiker om.

Nu är ju jag glad att den finns och anmälde mig direkt. Men det är inte lite patetiskt att de medvetet gör det så besvärligt de kan för att få folk fortsätta utsätta sig för reklam. Man kan naturligtvis inte avsäga sig reklamterrorn via nätet utan man måste först ringa och knappa in sitt personnummer och sen skriva blanketter för hand och sen gå och posta via snigelposten.

Anmälan
Konsumenter som är intresserade av NIX adresserat kan beställa informationsblad och anmälningsblankett genom att ringa 020 55 70 00 och knappa in sitt 12-siffriga personnummer (ÅÅÅÅMMDDXXXX). Därefter får konsumenten en anmälningsblankett sänd hem till sig med posten. Efter att ha fyllt i alla uppgifter, skrivit under och sänt in blanketten är anmälan klar. På blanketten finns utrymme för flera personer. Varje person skall skriva under sin egen anmälan. Den enda kostnaden för konsumenten är portot för att skicka tillbaka anmälningsblanketten.

Tyvärr slipper man inte sk ”samhällsinformation” i form av reklamtidningar som ”Mitt Södertälje” där 90% är reklam och 5% artiklar om meningslösheter som händer lokalt. Men oftast så respekterar reklamutdelarna lappen man satt om att man inte vill ha gratistidningar. Men ibland byts utdelare ut och den nya vill bli av med sitt skit snabbast möjligt och dumpar skräpet i brevlådan ändå.

Visst, reklamen gör att företag och sajter överlever och TV-program som Paradise hotell och Troll- [sic!] jägarna kan sändas, de får gärna fortsätta med reklam – så länge jag slipper skiten. Det finns tillräckligt många som inte bryr sig och tittar på reklamen och köper lydigt det de kränger.

3 svar to “Konsumentupplysning – slipp reklamterror”

  1. Pica pica Says:

    Det är många år sedan jag tackade nej till direktreklamen men jag har länge haft lokaltidningen. Nu har jag sagt upp den eftersom den blir allt mer PK och tunnare. En annan orsak är de s k ”fripassagerarna”. Först trodde jag att de med ökat pris lyckats prestera fler sidor men det visade sig vara reklam! Gissa om jag blev snopen när det trillade ut ett par broschyrer från vitvarufirmor.

  2. kungfy Says:

    Skaffa kamin, oslagbart, billigt tändmaterial….

  3. Varg i Veum Says:

    Bor nu i lägenhet, men hade jag haft behov av en kamin så då hade jag nog inte gnällt så mycket🙂


Kommentera

