Ukraina och propagandakriget

För de som är intresserade av Ukrainakrisen så rekommenderar jag att följa många källor då propagandan härjar hejvilt i medierna. Det blir lätt så att man bara följer de källor som bekräftar ens egna bild. Vi har den rysska ”Rysslands röst” och RT som som uteslutande kör en linje som tilltalar Putin. Vi har svensk gammelmedia som mer eller mindre unisont kör Ukrainarnas linje.

Förutom de ovan nämnda följer jag VICE, som jag förstår är en nyhetsbyrå som endast finns på internet, som har täta uppdateringar från Ukrainas ”ryska” delar. Av vad jag sett från VICE så tar de upp många ämnen. Ibland rapporterar de precis som jag vill att de ska rapportera för att det ska passa min världsbild, ibland inte. Just i detta fall så är de i tonen kritiska mot Putins inblandning (ni vet han som tycker att bara USA inte ska blanda in sig i ”interna angelägenheter”) Deras Ukrainabevakning med täta uppdateringar kommer från en rysktalande amerikan på plats som släpper 10-minutersvideor på Youtube med jämna mellanrum för att få ögonblickbilder av vad som händer. Det jag däremot saknar är rapporter om hur hemskt de rysktalande har behandlats. Vad jag förstår så betraktar sig de som förtryckta av Ukraina och ukrainare.. Skulle vara intressant och få veta hur det varit för dem så man få lite perspektiv på varför detta händer.

Men man kan lugnt konstatera att det vi ser är ett ganska förutsägbart exempel på vad som händer när man påtvingar människor ”mångkultur”

Serien heter ”Revolution in Ukraine – A VICE News Dispatch” och är uppe i del 24 nu. Här är seriens start för den som är intresserad:

Kommentera

