Russia Today, det nya Pravda?

Jag har länge följt Russia Today. Den Kremlvänliga nyhetskanalen som uppmanar folk att ”ifrågasätt allting” (utom Putin uppenbarligen). Dess huvudsakliga uppgift verkar vara att plocka upp och rapportera allt som är dåligt med väst och allt som är positivt i ryssland och rysslands sak. Det är naturligtvis deras rätt, precis som det är min rätt att bara ta upp sånt som jag tycker är dåligt. Jag väljer också att bara publicera sånt som jag tycker är dåligt. Men skillnaden är att jag inte låtsas vara nån opartisk nyhetsmedia som ger sken av att jag ifrågasätter ”allting”. Jag erkänner att jag är en propagandamaskin för det jag tror på och förväntar mig att de som läser mina alster förstår det.

Än har jag inte hittat något negativt eller ifrågasättande om Putin och hans regim. Det kanske finns men är väl gömt på deras internetsida eller nyhetsflödet på facebook.

I och med den ryska ockupationen av Krim så synliggörs detta faktum extremt mycket. RT är inte lika vulgära som Fox News,  men syftet med kanalen är densamma: att till varje pris visa för de redan troende att Putins ryssland gör rätt i alla lägen. Och att utländsk (läs västlig) media inte alls är lika sanningsenliga som just RT är.

Jag vet att det är många som använder sig av RT som källa och vill upplysa dem om att utöva samma slags källkritik på Russia Today som på CNN, Fox News osv (eller det en del föreställer sig vara  ”judemedia” med en judisk agenda) Det är bekvämt att använda RT som källa då de ofta belyser det som man själv är kritisk emot. Men RT är inte mer trovärdigt än Aftonbladet eller Norrskensflamman i det stora hela, man måste se till agendan som mediet har.

Nu kan jag inte ryska och av någon anledning kan inte Google translate översätta denna länk, men som jag förstår så handlar den om hur Putins regim finansierar Russia Today (någon med kunskaper i ryska språket kan verifiera?) Det faktum att Putins regim definitivt inte är känt för att skänka bort skattepengar till de som är kritiska borde stödja min tes om RTs partiskhet och propagandastatus…

Detta klipp berättar mycket om vad media handlar om.

 

2 svar to “Russia Today, det nya Pravda?”

  1. Magnus Says:

    Google-översatt länk:

    Finansiering kanalen Russia Today, föreskrivs en separat rad i budgeten kan vara nedsatt på grund av nedgången i oljepriserna. Att subventionera kanalen kommer att ske i mitten av februari.

    Den federala budgeten för 2009 om Russia Today TV-kanal planeras att anslå 3,6 miljarder rubel. Detta belopp kan komma att ses över, eftersom finansministeriet i början av februari planerar att slutföra fördelningen av budgeten med hänsyn till nedgången i oljepriset och dollarkursen 2009. Fonder för att subventionera oftast distribueras i mitten av februari, säger en källa inom den federala byrån för press och masskommunikation.

    I Rospechat det svårt att bedöma sannolikheten för att minska kostnaderna för utländska sändningar. ”Det beror nu på regeringen. Om den beslutar att binda budgeten och viljan ”- sade en företrädare kontoret.

    Ryssland i dag chefredaktör Margarita Simonyan vägrade att kommentera.

    Lagen ”om den federala budgeten för 2009 och den tid planering av 2010 och 2011” ger årliga bidrag sänds på Russia Today engelska, arabiska och spanska. Varje år ska kanalen erhålla 3,6 miljarder rubel – som 2008. Före denna subvention mått växte under 2007 för att finansiera Russia Today gick 2400 miljoner rubel, och under 2005-2006 årliga investeringen beräknas uppgå till cirka 30 miljoner dollar

    Russia Today TV-kanal började sända på engelska i december 2005. Grundaren av kanalen blev RIA ”Nyheter” genom en självständig ideell organisation (ANO), ”tv-nyheter”.

    Broadcasting på arabiska lanserades i maj 2007 som en nyhetskanal ”Rusia al-Yaum.” Latinsk tv ännu.

    Enligt officiella uppgifter, antalet anställda uppgår till Ryssland i dag cirka 700 personer. Korrespondent punkter kanalen öppnades i Vladikavkaz, Kiev, Tbilisi, London, Paris, Washington, New York, Jerusalem och Kairo.

    Channel sänds via satellitplattformar, internet och kabel-tv-nät. Regelbunden publik, enligt kanalen – cirka 90 miljoner människor i Europa, Nordamerika och Sydafrika.

    Utländska politiska analytiker i allmänhet skeptiska om motiveringen av investeringar i Rysslands utrikessändningar. ”Experten gemenskap, har jag aldrig hört någon hänvisning till denna kanal som en källa till information om Ryssland. Intrycket är att han arbetar nu för sig själv ”, – säger professor vid internationella fredsforskningsinstitutet i Oslo Pavel Baev.

    Enligt honom är den kanal som inte är intresserade av att främja sina egna, för att ”inte beror på dess finansiering.” ”Medan Ryssland i dag misslyckades med att skapa sin egen nisch på den konkurrensutsatta marknaden och tjäna lite trovärdighet,” – sade han.

    ”Det verkar som om folk på kanalen verkligen arbetar hårt, men de är mycket svåra att göra”, – klagar expert på tyska Council on Foreign Relations Alexander Rahr. Enligt honom är svåra att uppfylla i kabelnät, som används av de flesta av befolkningen i Tyskland kanalen.

    ”Det här är rätt investering av pengar, men vissa av dem skulle vara värt att spendera för att mer effektivt kommunicera sin ståndpunkt – avslutar analytikern. – Till exempel kanalen RTVI i Europa kan titta på utan problem, fann de rör sig och nu gå upp i vikt ”.

    Professor Christian Herpfer vid universitetet i Aberdeen, tvärtom, kallar Russia Today «extremt användbar” kanal.

    ”Med Ryssland i dag som ett verktyg för undervisning, kan jag hålla sina elever medvetna om rysk politik, snarare än att förlita sig på yttrandet från de amerikanska och brittiska medier, som ibland ensidiga,” – säger han.

  2. Varg i Veum Says:

    Tackar Magnus. Jag tänkte inte så långt att kopiera texten, jag körde länken i translate och det funkade inte.


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: