En soldat gråter…

Ett intressant inlägg i debatten om militären. En William Eriksson har skrivit ett inlägg om ”Majorens tårar” som väckt mycket ont blod i kommentarsfältet. William ifrågasätter vad det är för slags folk som är militärer efter att han sett en major som kidnappats av Putins gossar i Ukraina som var ledsen över det.

Det är förståeligt att det upplevs som obehagligt att bli kidnappad av en mer eller mindre hysterisk pöbel, enda som skulle vara värre vore nog att bli kidnappad av de galna delarna av islam för utgången är ganska given, beroende på hur religiösa de är.

Han tar upp en fråga som jag länge funderat på, och det är hur urvalsprocessen till militären går till. Vi har ju fått höra alla hemskheter som psykiskt skadade soldater upplever när de kommer hem från krig. Hur de återupplever det hemska osv. Men nåt som vi sällan får veta någonting om är hur den stora majoriteten soldater som varit i krig och som inte har dessa problem klarar av det. Man får ju lätt bilden att det är tvärtom, att majoriteten av alla stridande soldater reagerar likadant, då det bara skrivs om dem (antagligen för att berätta att krig alltid är fel) att det skulle vara normen. Men vad skiljer dem från de som drabbas av posttraumatiska syndromet?

Jag vet nu att man som människa inte kan veta hur man kommer att reagera när man hamnar i livsfarliga situationer. Själv inbillar jag mig att jag skulle bli handlingsförlamad i den akuta situationen och förmodligen leva med plågorna resten av mitt liv precis som alla de som som drabbats. Men alla de som klarar av det, vad skiljer dem från oss andra? Nog måste det ha gjorts undersökningar, t.ex. av USAs militär som varit med om så många krig? I mina ögon så är det en inte så oviktig sak i rekryteringen. Men kanske är det så att militären, i alla fall USAs som ofta är i krig, tar vad de får?

Jag förstår nu att man kan ta hans inlägg, och mitt också för den delen, som ”kränkande” mot alla de som drabbats (vilket då många i kommentarsfälten så förutsägbart gör). Kränkande för att de drabbade framstår som svaga. Men låt oss lämna känslorna därhän och se nyktert på saken.

Kommentera

