Konsekvenser är nyttigt för barn

Läste en artikel på Metro om nån lärare som inte tog vilket skit som helst från nån problemunge. Detta fick mig och tänka på min egen skoltid.

Jag var den där problemungen.

Vad man gjorde på den tiden var att man flyttade på såna som mig. Jag gick på nåt som kallades ”skoldaghem” där vi fick bete oss lite som vi ville mot personalen (som var utbildad att ta hand om såna som mig) och plugga när vi kände för det. I början utnyttjade jag det fullt ut för jag ”hatade” att plugga och det kändes som jag hade makt över personalen. Men i och med att jag befann mig i en miljö där alla elever var lika stora problem som jag, så såg jag hur jag själv betedde mig. Det fanns inga normala ungar som uppmuntrade min ”rebelliska” sida eller som ”kände respekt” som jag skaffat mig genom mitt beteende.

Sakta men säkert fick jag rutiner att förhålla mig till och det börjades ställas krav på mig. Nu var jag inte så länge på skoldaghemmet för familjen flyttade till en annan stad och farsan vägrade låta mig fortsätta på motsvarande skola i den nya staden. Men ett frö hade såtts i min outvecklade hjärna. Ett frö som jag aldrig upptäckt om man inte isolerat mig från normalt folk. Till slut blev jag denna välartade mönstermedborgare jag är idag😉

Jag anser att problembarn ska hållas borta från den vanliga skolan. De normala eleverna ska inte behöva ta ansvar för dem genom de problem som de orsakar deras utbildning. Jag vet nu att man gärna vill få det till att problembarn skulle bli ”stigmatiserade” och ”känna sig utanför” av att bli ”utpekade” genom att de flyttas för att andra ska få ro, men vi har sett vad denna mjäkighet har lett till i skolklasserna. Barnen måste få se och känna att det blir konsekvenser av handlande. De är barn och har en outvecklad hjärna. Att vara barn innebär att genom konsekvenser lära sig navigera i livet.

Jag känner mig lite kluven om detta med aga ur denna synvinkel. Aga betyder faktiskt inte besinningslös misshandel. Å ena sidan så bör handlanden få konsekvenser, å andra sidan så är jag säker på att, då jag vet hur människan fungerar, att aga missbrukas å det grövsta. Ur den synvinkeln är det bra att det är ett generellt förbud mot barnaga.

 

2 svar to “Konsekvenser är nyttigt för barn”

  1. Pica pica Says:

    Får mig osökt att tänka på hur vi behandlar alla dessa utomeuropeiska invandrare. De får allt gratis och överhuvudtaget åka gräddfil utan några motprestationer. För att använda ett älskat ord inom skolan: värdegrund så tycks det betyda att allas värdegrund är OK utom den svenska. Naturligtvis blir det kulturkrockar och att den svenska är underordnad har vi fått lära oss.

    Detta är en av anledningarna till Sveriges misslyckade integration anser jag.

  2. Varg i Veum Says:

    Man kan klart konstatera att vissa invandrargrupper behandlas (och betraktas) som barn, ja.


Kommentera

