Indoktrineringen är stark

Jag har en assyrisk vän, en mycket god sådan. Hon frågade mig häromdagen vad jag skulle rösta på. Jag sa ”Sverigedemokraterna”. Hennes spontana reaktion var att då kommer jag att bli utvisad (jag är invandrad finne om nån läsare undrar). Detta är alltså en ganska högt utbildad kvinna och mycket intelligent. Jag blev nog lika besviken av hennes spontana svar som jag antar att hon blev av mitt. Vi har tidigare diskuterat invandring och inte ”ens” hon är för en okontrollerad invandring. Jag har till och med anat lite hälsosam ”islamofobi” hos henne. Hon älskar inte heller fundamentalistisk islam.

Nu stod vi inte och pratade så länge så jag hann aldrig där och då fråga henne hur hon kommit fram till den slutsatsen. Även om nu SD skulle få över 50% av alla rösterna så finns det inget som tyder på att någon blir utvisad bara för utvisandets skull. Därtill är jag,  som vad rasbiologer som Tobias Hubinette skulle säga: av rätt ”ras” enligt SD 🙂 Men hennes svar visar på hur känsloperverterad debatten är Sverige. Visar på hur en form av pöbelmentalitet existerar i Sverige.

Och nej, vi hatar inte varandra bara för att vi har olika åsikter. Vi kan till och med umgås (fast då är ju hon inte någon kommunist förstås utan borgare, så jag klarar mig från det sedvanliga vänsterhatet)

2 svar to “Indoktrineringen är stark”

  1. Pica pica Says:

    Det är inte märkligt med sådana svar även från intelligenta människor. Långt innan valupptakten har i stort sett hela 7-klövern berättat för väljarna vad SD:s politik innebär, bl a att alla som någonsin kommit från ett annat land kommer att kastas ut är bara ett exempel. De kan SD:s partiprogram bättre än SD:arna själva.

    Jag försöker följa med i debatterna men blir lika grymt besviken varje gång. Bara förinspelade floskler och att hacka ner på SD. Har de inga egna visioner, ingen egen politik?

  2. Varg i Veum Says:

    Jag har länge funderat på vad besattheten av SD beror på. Mycket ligger i, precis som du antyder; att det saknas visioner. Istället för det har man tagit den lätta utvägen genom att låta SD definiera dem. Eller snarare, de definierar sig själva och sina visioner med SD som mall. Man tycks ha blivit så förskräkt över att så många människor inte sväljer de konstruerade föreställningarna om det multikulturella samhället att man tappat alla koncepter.


Kommentera

