Är allt så enkelt att problemen i väst kan förklaras med ”rasism”?

De som följer svensk gammelmedia har förmodligen noterat det faktum att sk ”högerextrema” når större och större framgångar val efter val ju mer det multikulturella experimentet förverkligas. Narrativet är (så förutsägbart) vänsterföreställningen om att just vithyade människor av naturen är ”rasistiska”. Men är det verkligen så enkelt som såna som den gamla våldförhärligande och kriminelle EXPOiten och rasbiologen Tobias Hubinette föreställer sig? Finns det några nyanser eller är allt så svart (ursäkt till alla svarthyade! Jag menar faktiskt inget ont med ”svart”) och vitt?

Jag tror faktiskt inte det, oavsett hur propagandamaskinen försöker få det till det.

Jag anser inte att världen och människan kan reduceras till ”rasism”. Jag tror att människan är mer komplicerad än så. Jag tror människan är en gruppvarelse. Jag tror att människor söker gemenskap i det de känner igen, i det de är kulturellt betingade med. Den ursprungliga hjärnan hos en levande varelse strävar efter att överleva i första hand. Det gäller mig som ”rasist” likväl som en som påstår sig vara ”antirasist”.

Håller just nu på och läser en bok, vad som hos rasförespråkarna onekligen kommer att dömas (mer eller mindre oläst som vanligt) som ”rasistisk” då den hävdar att även sociala egenskaper kan förklaras genetiskt. Ska ärligt säga att jag känner motstånd när jag läser det. Det jag känner till om evolutionen är att det som sätter sig i generna är det som mer eller mindre direkt ger fördelar för överlevnad för arten är det som styr genernas utveckling. Inte kulturer som behöver många generationer på sig för att etableras (kulturer är som bekant flyktiga). Att sociala konstruktioner skulle göra det känns rent emotionellt fel då det känns som att det skulle kräva längre tid än den moderna människan som art har haft. Men å andra sidan är jag ingen utbildad biolog eller antropolog så jag håller det för öppet att det finns människor som vet mer än jag. (må vara att jag väljer vilka människors teorier jag håller öppna lite ”tendensiöst” som en kommenterare här på bloggen uttryckte det😉 men säg mig den människa som inte väljer sina källor? Säg mig den människa som är objektiv i ordets rätta bemärkelse? Är det inte så att vi mer, som massan vi identifierar oss med, styrs av de känslor som vi tagit till oss?)

Men poängen är att jag har faktiskt svårt att köpa det som tabloidmedia förmedlar så okritiskt.

Jag vet nu, genom den forskning jag tillgodogjort mig, att hjärnan hos människan är av naturen konstruerad så att den söker det som är logiskt för dess överlevnad. Jag vet också, av samma anledning, att även de som påstår sig vara sk ”antirasister” har en hjärna som söker de enkla svaren. Samtidigt vet jag att människan som art har förmågan att resonera. Den mänskliga hjärnan har möjlighet att se bortom förenklingarna genom intellektuellt arbete där man ifrågasätter det reptilhjärnan levererar, då den fortfarande lever kvar i jägar-samlar mentaliteten)

Men grejen är att människans hjärna har växt förbi reptilhjärnan. Hjärnan har upptäckt att den kan få fördelar genom att ibland (oftast idag i ett modernt samhälle) kan resonera sig förbi signalerna som reptilhjärnan sänder. Därför tror jag inte så mycket på människor som påstår sig vara ”antirasister” och deras förenklingar.

Kommentera

