Vad är ”strukturer”? Finns de bara i problembeskrivningen av ”rasism”?

Jag har länge pratat om ”strukturer” inom islam, hos muslimer, hos kulturer. Jag menar på att det finns dåliga strukturer i dessa. Jag är alltså en sk ”kulturrasist” då jag menar på att strukturer inte alltid är så bra som en del vill påstå. Särskilt inte när strukturerna, som ju utvecklats i en helt annan, totalt främmande kontext. Då blir de ”främmande” och oönskade då strukturerna i det nya främmande landet utvecklats i en helt annan rikting – pga. kontexten.

Strukturer, vilket man ju kan säga kulturer är, utvecklas i en kontext. Kontexten formar kulturen. Kulturen formar människorna. Kulturen formar samhällen, kulturen formar livet för människorna. Det betyder inte att alla människor i en kultur, eller struktur, är dåliga. Det betyder inte att individer är dåliga. Men strukturerna, eller stora delar därav, anser jag vara dåliga. Särskilt när de är så verklighetsfrämmande som de blir i den kontext som råder utanför dess egna.

Det här med strukturer tycks vara svårt för vissa. Det kräver nämligen lite tankearbete och inte sällan förmågan att ha två parallella tankebanor i huvudet. Dessa, som inte sällan kallar sig själva för ”antirasister”, och andra som är snabba med hittepåordet ”islamofobi” när någon försöker synliggöra just STRUKTURER inom islam, eller klankulturen för den delen, har uppenbarligen svårt med just detta.

Tur är då att en David Brax på ett bra sätt förklarar för dem vad ”strukturer” är. Han pratar om ”rasistiska strukturer” Men jag tror inte att ”strukturer” är någonting som bara finns när ”rasism” ska förklaras. Så låt oss gärna prata om strukturer, men i pluralis. När man lyfter blicken från sin egen navel (eller gloria) så förstår man att ”rasistiska” strukturer inte är isolerade från andra strukturer. Ta med helheten istället för populistiska särfall som passar vänsterns och sk ”rasifierades” propagandistiska navelskådande.

Ett svar to “Vad är ”strukturer”? Finns de bara i problembeskrivningen av ”rasism”?”

  1. Pica pica Says:

    Man försöker lär oss i detta land att det inte finns något svenskt. Inte ens någon svensk kultur. Flera gånger har man frågat Jimmie Åkesson om han kan beskriva vad svensk är för ingen annan partiledare erkänner att det är verkligt eller någonsin existerat.

    Fick själv frågan nyligen vad som gör någon svensk. Jag beskrev det som osmos. Om jag som en produkt av många generationer ursvenskar föds och uppfostras i Sverige har det säkert sipprat in en hel del i mig och gjort mig till en svensk mig ovetande.

    Detta kan tillämpas på alla och ger naturligtvis olika resultat beroende på var den människan är född.


Kommentera

